Business Internaţional

Magazinele si pub-urile din Irlanda ii fac pe locuitori si pe turisti sa uite de recesiune

Magazinele si pub-urile din Irlanda ii fac pe locuitori si pe turisti sa uite de recesiune

Dublinul a atras si anul acesta turisti din toate colturile lumii, chiar daca berea se vinde in baruri cu cinci pana la sapte euro

21.06.2009, 16:01 842

Daca ai ramane doar cu imaginea vietii de noapte, in care strazile sunt pline de turisti, in principal din Statele Unite ale Americii, Spania, Franta sau Germania, si de localnici iesiti cu chitare, contrabas si tobe pentru adevarate spectacole, ai spune ca nu te afli in prima tara din zona euro declarata in recesiune la inceputul acestui an.

Pancartele cu „De vanzare" sau „De inchiriat" de pe zecile de cladiri de birouri, linistea dupa-amiezii pe strazile unde altadata erau insirate filialele companiilor din constructii sau servicii, sau „The Recession Song", o melodie intrata deja in repertoriul catorva tupe de rock, te fac insa pentru un moment sa iti pui un semn de intrebare.
In luna mai, companiile aeriene low-cost se intrec in oferte pentru Dublin, un bilet pentru prima parte a verii Bucuresti-Dublin si retur ajungand si la 200 de euro, daca rezervarea este facuta din timp.
Nici cazarea pentru o camera cu patru paturi la un hostel din Temple Bar, cea mai renumita zona de entertainment a capitalei Irlandei, nu te duce la mai mult de 25 de euro pe noapte, in conditiile in care un platou cu mancare pentru doua persoane in restaurantele din zona pune la nota de plata pe putin 50 de euro (fara a fi luata in calcul bautura sau desertul, in cazul unui gurmand autentic).
 
Dublinul este un oras scump, dar cu succes la turisti
Dublinul a atras si anul acesta turisti din toate colturile lumii, chiar daca berea se vinde in baruri cu cinci pana la sapte euro, un pachet de tigari este noua euro si cina in restaurant pe putin 20 de euro.
Este orasul care pare sa cante la orice pas si care te face sa crezi ca ai aterizat in mijlocul unui festival, mai ales cand vremea frumoasa umple parcurile orasului si arterele comerciale de turisti si localnici.
Magazinele de imbracaminte, incaltaminte si accesorii se intrec in promotii, chiar daca nu este perioada reducerilor, iar asta te-ar putea duce cu gandul la o incetinire a ritmului de consum si la lupta retailerilor pentru mentinerea vanzarilor.
Cu toate acestea, diferenta intre magazinele din Romania, unde „bate vantul" chiar daca produselele de vand „doua la pretul unuia singur", sau sunt cu 50% mai ieftine si cele din Irlanda este ca pe usile Marks & Spencer, Primark sau H&M din Insula se ingramadesc clientii nu cu o punga de cumparaturi, ci cu cinci-sase, chiar daca multi si-au pierdut locurile de munca.
La un pint de Guiness intr-un pub, o doamna in varsta explica insa fenomenul: „La noi toate sunt ieftine acum", referindu-se la produsele din retail.    
Rata somajului a trecut in mai de 11,5%, iar asta se poate vedea si in apetitul irlandezilor pentru produsele „aproape gratis". La implinirea a 125 de ani, Marks & Spencer a venit cu o oferta prin care cu doar un penny puteai sa iti alegi cinci din 15 produse scoase la vanzare. Asa se face ca pe 21 mai, la ora 8:00 dimineata, zeci de persoane (in special femei) stateau la coada in fata magazinului sa cumpere, sau mai bine spus sa primeasca aproape gratis o cana, o cravata, o punga de bomboane, o pereche de sosete, o doza cu suc, o esarfa, o pereche de chiloti sau o minge de plaja.
La peste 20 de grade, parcurile Dublinului sunt pline, mai ales in pauza de masa, cand oameni de afaceri sau angajati in cladirile de birouri din jur vin sa isi serveasca pranzul intinsi pe iarba.
 
Magazinele au gasit metode inovatoare de a-si face reclama
Si arterele pietonale sunt pline de oameni care se indreapta spre terasele fast-food-urilor (mai ieftine decat restaurantele traditionale) si care isi fac loc printre „oamenii pancarta", persoane care fac reclama unor magazine tinand opt ore in mana pancarte cu anunturi care conduc spre „un restaurant, la cinci minute distanta", sau spre „o sala de internet cu tarif foarte bun, Xerox si imprimanta".
Chiar daca est-europenii, care incepand cu 2004 au venit in numar foarte mare (peste 180.000 de persoane) sa lucreze in Dublin, s-au speriat de scaderea economica din prima parte a anului, mai sunt straini care vin aici sa isi incerce norocul, chiar daca pentru asta trebuie sa astepte ceva timp. O tanara din Spania se plange ca abia dupa trei luni a gasit un post in cadrul unei banci, iar un francez, care anterior a vizitat Irlanda si a ramas fascinat de atmosfera de aici, s-a intors sa lucreze.
„Am strans ceva bani acasa, am venit aici, m-am cazat la un hostel, apoi am stat o perioada in chirie, in speranta sa imi gasesc ceva de lucru aici. Imi place foarte mult tara si as vrea sa raman aici cel putin un an", spune el.    
Drumul catre alte orase nu este costisitor, mai ales ca ai posibilitatea sa achizitionezi un bilet „hop on, hop off", care iti permite sa te opresti in oricare oras pana la destinatie si sa iti continui drumul cu oricare alt tren sau autocar si la orice ora in ziua cumpararii biletului. Nivelul de trai este totusi la fel de ridicat ca in Dublin, iar preturile foarte mari, indiferent cat de mic este orasul. Nici Irlanda de Nord, parte a Regatului Unit, nu este ocolita de turisti, mai ales ca aici euforia preturilor s-a mai temperat.
 
Din Irlanda in Europa de Est
„Irlanda mi se pare foarte ieftina in comparatie cu Hawaii. Am inceput sa calatorim in Europa, ne gandim chiar sa facem planuri pentru Europa de Est pentru ca am auzit ca acolo preturile sunt mult mai mici, mai ales din cauza deprecierii monedelor nationale", crede o turista venita in Belfast din Hawaii impreuna cu sotul si cativa prieteni de familie.
Din Belfast, traseele pe Coasta de Nord (Giant's Causeway si Carrick-a-Rede), care dureaza o zi intreaga si te duc spre adevarate minuni ale naturii, au ajuns sa coste 17 lire de persoana.
„In primele trei luni ale acestui an, numarul celor care fac aceste trasee a crescut cu 6% fata de aceeasi perioada a anului trecut", explica vanzatorul de bilete, care insa nu recunoaste ca acum aproape alearga turistii de pe strazile Belfastului ca sa le imparta pliante cu oferta traseului.
Si constructiile au fost sistate, „orasul nou al Belfastului" fiind in prezent un santier inchis. „In nordul orasului au inceput in a doua parte a anului trecut sa se construiasca foarte multe cladiri, de locuinte si birouri, care urmeaza sa fie noul oras. Acum nu mai lucreaza nimeni, dar dupa ce vor reporni lucrarile, va iesi ceva impresionant. Dar asta poate in zece ani", opineaza un taximetrist care face turul Belfastului si povesteste istoria „problemelor dintre protestanti si catolici" pentru 25 de lire sterline. 
Tot acest blocaj trece insa neobservat pe langa un turist, pe care nu-l intereseaza ca Guvernul irlandez se asteapta la o contractie economica de aproximativ 8% si la un deficit bugetar care se va apropia de 10% anul acesta.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO