Business Internaţional

Producatorii americani GM si Ford, in directii opuse

05.07.2005, 19:16 20

In luna iunie, primii doi producatori de automobile din Statele Unite au avut o evolutie opusa, vanzarile companiei General Motors crescand cu 41% pe fondul demararii unui program de reduceri, in timp ce vanzarile Ford Motor au scazut pentru a 13 - a luna consecutiv, relateaza CNN Money.

Analistii pietei se asteapta ca vanzarile de automobile de luna trecuta sa se apropie de o rata anualizata de 18 milioane unitati. Aceasta ar fi cu mult peste nivelul anului trecut, de 15,4 milioane unitati, si peste rata anualizata din luna mai, de 16,6 milioane unitati. Astfel, iunie ar deveni cea mai profitabila luna din acest an pentru industria de automobile.

Pretul mare al benzinei a exercitat o presiune asupra cererii pentru modele sport utilitare produse de Ford, ale carei rezultate au fost afectate si de programul de reduceri lansat de General Motors, in urma caruia cel mai mare producator mondial de automobile a reusit sa atraga un numar mare de clienti de la concurenta. Vanzarile companiei Ford, care si-a redus deja de doua ori profitul previzionat a se obtine in 2005, au scazut in luna iunie cu 2,5% in comparatie cu aceasi perioada a anului trecut.

Analistii scot in evidenta faptul ca ultima ofensiva lansata de General Motors in lungul razboi al preturilor de pe piata automobilelor a adus gigantului american vanzari record pe parcursul lunii trecute, compensand astfel scaderile care au contribuit la pierderile in valoare de 1,1 miliarde de dolari (0,9 miliarde de euro) inregistrate in primul trimestru.

Aceasta ar insemna ca GM a reusit sa anuleze stocurile de vehicule mari consumatoare de combustibil, dintre care cele mai reprezentative ar fi modelele Chevy Suburban, Tahoe si Trailblazer. Dar, oferind fiecarui client aceleasi reduceri de care beneficiaza un angajat, chiar si in cazul unei lichidari de stoc, GM se pare ca a sacrificat profitul, tragand noi semne de alarma pe Wall Street.

"Cred ca acesta este cel mai costisitor program de marketing lansat vreodata de GM", a spus Rod Lache, analist al industriei auto pentru Deutsche Bank. El a precizat ca reducerile mari oferite angajatilor au determinat, in luna mai, cresterea costului mediu pe vehicul cu 900 de dolari (750 de euro).

Reprezentantii companiei Chrysler, parte a grupului DaimlerChrysler, au declarat ca vor incepe si ei sa ofere tuturor clientilor aceleasi reduceri de care beneficiaza angajatii, copiind astfel programul de stimulente lansat cu succes de GM.

"Vom lansa in 6 iulie o campanie care va avea aceleasi caracteristici cu programul demarat de GM", a spus Gary Dilts, responsabil cu strategia de marketing a diviziei din America de Nord a companiei. Chrysler a anuntat o crestere cu 1% a vanzarilor din luna iunie fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Nissan Motor, producatorul japonez de automobile, a anuntat ca vanzarile realizate in Statele Unite au crescut luna trecuta cu 14%, fiind sustinute in principal de cererea pentru sedanul Altima si pentru noul model sport utilitar Pathfinder. stelian.vezentan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO