Business Internaţional

Producatorii americani isi pun mari sperante in Mos Craciun

10.11.2004, 00:00 14



Producatorii auto nu au mai fost la fel de generosi cu clientii lor in ceea ce priveste stimulentele acordate in luna octombrie, care s-au situat sub nivelul celor din septembrie, dar cumparatorii se pot astepta la un nou val de reduceri, pentru ca marii producatori, in special General Motors si Ford Motor, incearca sa incheie anul in forta, relateaza Associated Press.



In ansamblul industriei, stimulentele au atins o medie de 2.780 de dolari pe vehicul, in scadere cu 11% fata de luna trecuta cand au inregistrat o valoare de 3.730 de dolari, conform datelor publicate de firma de marketing Autodata.



Producatorii auto din Detroit si-au surclasat clar rivalii din Asia din acest punct de vedere - cu bonusuri de 3.730 dolari fata de 1.340 dolari - dar au continuat sa piarda cota de piata in favoarea brandurilor straine.



Vanzarile totale de automobile si camioane noi au fost cu 7% mai mici fata de luna septembrie, una surprinzator de buna pentru vanzarile auto, dar au depasit cu 2% unitatile vandute in aceeasi perioada a anului trecut. Rezultatele din luna octombrie au depasit toate estimarile, care anticipau ca dupa cererea puternica determinata de stimulentele atractive acordate va urma o restrangere dramatica a cererii.



Analistii cred ca un factor in declinul bonusurilor acordate luna trecuta a fost si lansarea pe piata a modelelor pentru anul 2005, care in general a fost insotita de discounturi mai reduse.



La GM, cel mai mare producator auto din lume, reducerile au atins o medie in luna octombrie de 4.051 dolari pe automobil, cea mai ridicata dintre toti producatorii majori de automobile, dar au fost cu 289 de dolari sub media din septembrie. Compania a anuntat saptamana trecuta ca vanzarile din octombrie au fost cu 5% mai slabe fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cota sa pe piata americana a autovehiculelor a fost de 25,4%, inferioara celei din octombrie anul trecut care a fost de 27,3%, potrivit Autodata.



"Este foarte probabil ca GM sa lanseze o ofensiva pentru a recupera cota de piata, ceea ce se poate sesiza in volumul vanzarilor, cel mai probabil in luna decembrie", sustine John Casesa, analist la banca americana Merrill Lynch.



Cota de piata a constructorului Ford a avansat putin in luna octombrie, pana la 18,7% in comparatie cu cea de 18,4% detinuta cu un an mai devreme. Ca si GM, vanzarile la al doilea producator auto din lume au coborat cu 5%.



Casesa crede ca afacerile companiei Ford trebuie sa inceapa sa se imbunatateasca odata cu lansarea celor cateva modele noi. Media stimulentelor acordate de Ford luna trecuta s-a cifrat la 3,425 dolari pe vehicul, in scadere fata de nivelul de 3.808 din septembrie.



"Vanzarile auto ale Ford este posibil sa se revigoreze ca urmare a lansarii noului model Five Hundred, care va inlocui mai vechiul model Taurus", precizeaza Casesa.



Chrysler Group, compania apartinand gigantului DaimlerChrysler, a anuntat o crestere de 2% in volumul total al vanzarilor din luna octombrie - a douasprezecea luna din ultimele treisprezece luni in care constructorul depaseste rezultatele din perioadele similare ale anului trecut. Chrysler a cheltuit in medie 3.540 de dolari pe vehicul cu bonusurile acordate luna trecuta, cu 90 de dolari mai putin decat in septembrie.



Diviziile americane ale japonezilor de la Toyota Motor si Honda Motor au chltuit in medie mai putin de 700 de dolari cu stimulentele - mai precis, 624 dolari Toyota si 698 Honda.



Totusi, Toyota si Honda, impreuna cu conationalii lor de la Nissan Motor, au avut o cota de 35,9% din piata americana in luna octombrie, superioara celei de 32,4% din urma cu un an. Intre timp, cota producatorilor auto din Detroit s-a diminuat la 56,8%, de la 60,2% in octombrie 2003.



O parte din acest castig s-a datorat evolutiei bune a vanzarilor de pickup-uri. Toyota si Nissan au detinut impreuna 9,3% din piata pickup-urilor full size in luna octombrie, fata de doar 3,6% cu un an mai devreme - inainte ca Nissan sa isi lanseze modelul pickup Titan, spune Casesa.



In ciuda majorarii preturilor la combustibil, modelele light-truck - ce includ modele de pickup, SUV si van - s-au vandut cu 2,6% mai bine in luna octombrie fata de aceeasi luna a anului trecut.



"Cei trei mari producatori inca detin o cota importanta de 73% din piata light-truck-urilor, dar aceasta cota se afla intr-o perioada de declin datorita ofensivei producatorilor auto japonezi si coreeni, care au amplificat ofertele de modele light-truck", a incheiat Casesa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO