Business Internaţional

România este o destinaţie atractivă pentru companiile poloneze, însă românii nu se înghesuie în Polonia

România este o destinaţie atractivă pentru companiile poloneze, însă românii nu se înghesuie în Polonia

Polonia a reuşit anul trecut o performanţă pentru care este invidiată de întreaga Europă: a fost singura ţară din UE care nu a intrat în recesiune, înregistrând o creştere de 1,7%. Ministerul polonez de finanţe vede pentru acest an un avans al economiei de 3,5%, în timp ce la noi, PIB-ul este aşteptat să scadă cu 3%.

29.07.2010, 23:10 219

"Numărul companiilor poloneze a crescut rapid după aderareaRomâniei la Uniunea Europeană în 2007", a afirmat Halina Golebicka,şeful secţiei de Promovare a Comerţului şi a Investiţiilor dincadrul Ambasadei Poloniei.
Există trei sectoare principale către care investitorii polonezi auales să îşi canalizeze banii, spune Golebicka.
Acestea sunt construcţiile, agricultura şi procesarea alimentelorşi consultanţa, iar cele mai importante companii poloneze dinRomânia sunt: Porta, companie care produce uşi şi are sediul înArad, producătorul de pardoseli şi parchet din lemn Barlinek, cusediul în Bacău, Cersanit, specializată în ceramică, producătorulde ambalaje Can-Pack şi Tymbark, unul dintre cei mai mariproducători de nectaruri de pe piaţă.
Tymbark a fost şi primul investitor polonez în România, fiindprezent pe piaţă de mai bine de zece ani. Anul trecut, compania ainvestit 30 mil. euro în construcţia celei de-a doua fabrici localede sucuri, dezvoltându-şi astfel platforma de producţie de laVălenii de Munte.
Pentru acest an Tymbark anunţase că intenţionează să construiască ounitate de procesare a fructelor şi legumelor. Investiţia eraestimată la 4,5 mil. euro.

Prezenţi în toate colţurile ţării
"După cum se vede suntem prezenţi în toată ţara. Există numeroasecompanii în Bucureşti, însă acestea sunt de regulă de micidimensiuni. Cei mai mari jucători sunt în Cluj, Târgul Mureş,Suceava, Roman sau pe Valea Prahovei", a adăugat HalinaGolebicka.
La sfârşitul lui 2009, Polonia se afla pe poziţia a 29-a în topulcelor mai mari investitori din România. La jumătatea lui 2010, celmai dezvoltat stat din regiune reuşise să mai urce treipoziţii.
Până în prezent, în pofida crizei nicio companie poloneză nu aieşit de pe piaţă. A existat un caz care a sistat activitatea timpde doi ani pentru a o relua ulterior, însă operaţiunile din Româniaerau dependente de cele din ţara mamă, explică Golebicka, fără aoferi însă nume.
"Ne aşteptăm ca situaţia să se îmbunătăţească pe viitor. Noicompanii poloneze, din domenii precum construcţii, textile,consultanţă şi procesarea alimentelor sunt interesate săinvestească în România. Este vorba de o serie de avantaje pe carele oferă România, precum forţa de muncă ieftină, nivelul scăzut alimpozitului pe profit şi apropierea de state terţe, precum Serbia",mai spune Golebicka.
Potrivit estimărilor oficiale, până în prezent companiile polonezeau investit în România circa 500 de milioane de euro, jumătate dinaceastă sumă după aderarea la UE.
În prezent, potenţialilor investitori le este însă mai dificil săintre pe piaţă, pentru că nu mai au acces la fel de uşor la creditede la bănci sau la ajutoare de la stat.
Cu toate acestea, România continuă să aibă o serie deavantaje.
Salariul mediu brut în România este de 445 de euro, în timp ce înPolonia depăşeşte 700 de euro. Impozitul pe venit, care la noi estede 16%, în Polonia este progresiv, între 18 şi 32%. Şi la impozitulpe profit România stă mai bine, 16%, faţă de 19%.
Mai mult, România este apropiată de o serie de ţări nemembre aleUniunii Europene, către care s-ar putea îndrepta exporturilecompaniilor poloneze.

Românii, doar cu proiecte temporare
La polul opus, investitorii români nu se înghesuie în Polonia.Există o serie de companii active, în special în sectorul deconstrucţii, însă acestea lucrează pe diverse proiecte.
"Există o companie din Suceava care a câştigat un proiect şi acumse ocupă de extinderea şi modernizarea unor fabrici pentruCoca-Cola", spune Ancuţa Conta, de la Secţia Economică din cadrulAmbasadei României la Varşovia, care explică însă că este oactivitate pe termen limitat.
La începutul anului, Romgaz Mediaş a semnat un acord cu companiabritanică Aurelian Oil & Gas pentru a exploata zăcăminte degaz. Balanţa înclină în favoarea Poloniei şi atunci când vine vorbade comerţ exterior. În 2009 exporturile Poloniei către ţara noastrăau fost de două ori mai mari decât cele ale României spre Polonia,1,3 mld. euro comparativ cu 642 mil. euro.
"Situaţia s-a îmbunătăţit însă în primele patru luni ale acestuian, exporturile către Polonia crescând mult mai repede decâtimporturile. Continuăm să avem o balanţă negativă, însă acumraportul este de 2 la 1. A existat o perioadă când importam de treiori mai mult decât exportam", explică Ancuţa Conta.
Criza a afectat relaţiile comerciale ale celor două ţări, astfel căîn 2009 valoarea schimburilor a reprezentat doar 72% din ceaobţinută în 2008. După primele luni din acest an se observă oîmbunătăţire comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Ca pondere în total, cele mai importante produse exportate dePolonia şi care iau direcţia România sunt alimentele, băuturilealcoolice şi non-alcoolice, maşinile, echipamentele şi utilajeleindustriale, metalele, cauciucul şi textilele. Ţara noastră trimiteîn Polonia tot maşini şi utilaje, cauciuc şi alimente, dar şiproduse chimice.
"România trimite pneuri în Polonia, iar Polonia trimite în Româniaalte pneuri. Există o serie de produse pe care le regăsim atât laimport, cât şi la export", spune Golebicka.

Avem probleme, dar ne ţinem tari
Nu doar la numărul investitorilor şi la exporturi stă Polonia maibine decât România, ci şi în ceea ce priveşte economia în ansamblulsău.
Polonia are cea mai dezvoltată economie din Europa Centrală şi deEst, cu un PIB de 310 mld. euro în 2009. Mai mult, este singuraţară din Uniunea Europeană care a reuşit să nu intre înrecesiune.
Anul trecut avansul Produsului Intern Brut a fost de 1,7%.
"Criza economică a fost vizibilă şi în Polonia, însă impactul nu afost unul foarte puternic. Există şi la noi o serie de probleme,precum deficitul bugetar şi datoria publică, care trebuie redusepentru a îndeplini criteriile de la Maastricht, şi nu în ultimulrând şomajul. În Polonia acum rata şomajului a urcat la 11,9%, faţăde 10,7% în 2009, şi până la sfâşitul anului ar putea ajunge la12,9%", afirmă şeful secţiei de Promovare a Comerţului şi aInvestiţiilor din cadrul Ambasadei Poloniei.
Dacă la capitolul deficit bugetar ca pondere în PIB România şiPolonia sunt la egalitate, cu 8,3%, respectiv 7,1%, ţara noastrăstă mai bine când vine vorba de datoria publică (23,7%, faţă de51%).


Sfatul polonezilor: Luati bani de la UE
Companiile româneşti ar trebui să profite de fondurile de laUniunea Europeană pentru a creşte şi pentru a face faţă crizeieconomice şi financiare, crede Halina Golebicka. Ea spune căjucătorii polonezi au obţinut rezultate bune în ultimii anidatorită fondurilor de la UE. Mai mult, după 2004, companiile aubeneficiat de avantajele pe care le oferă aderarea. "Companiileromâneşti trebuie să fie deschise şi să opteze pentru fondurieuropene. În Polonia, companiile iau fonduri de la UE pentrudezvoltare şi inovaţie. Un exemplu în acest sens sunt companiile deconstrucţii, care ridică stadioane pentru Campionatul Europenean defotbal Euro 2012 cu bani europeni".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO