Companii

4.000 de magazine alimentare si restaurante au tras obloanele in 2009. Cum au resimtit distribuitorii si producatorii dominoul insolventelor?

4.000 de magazine alimentare si restaurante au tras obloanele in 2009. Cum au resimtit distribuitorii si producatorii dominoul insolventelor?
09.02.2010, 23:25 196

Inghetarea creditarii si ofensiva puternica a lanturilorinternationale de magazine au scos de pe piata aproximativ 3.200 demagazine din comertul traditional, majoritatea de dimensiuni mici(chioscuri) si alimentare si 1.100 de restaurante, potrivit unuistudiu realizat de MEMRB in sectorul FMCG.

Anul trecut s-au inchis aproape 2.000 de alimentare, iar numarulchioscurilor s-a redus cu 9% fata de 2008. In plus, cateva mii demagazine erau la finele anului la limita supravietuirii, pentru cafurnizorii au blocat livrarile pentru a-si pune propriilebusinessuri la adapost.

Macromex, cea mai mare companie specializata pe distributiaalimentelor congelate, cu afaceri de circa 120 mil. euro, avea lafinele anului trecut livrari blocate la 15% din clienti, adicaaproximativ 1.100 de magazine, din cauza creantelor nerecuperate dela acestia, potrivit datelor furnizate de distribuitor.

Larandul sau, distribuitorul Elgeka-Ferfelis, cu afaceri anuale depeste 70 mil. euro, a blocat livrarile anul trecut la aproximativ15% din cei 14.000 de clienti directi din cauza inchideriimagazinelor sau a intarzierilor foarte mari la platamarfurilor.

"La inceputul lui 2009 aveam blocate livrarile la 2.800 demagazine, iar la sfarsitul anului numarul acestora ajunsese la2.300 de unitati. Producatorii si distribuitorii au pierdut multibani anul trecut din intrarile in insolventa ale unor magazine, inspecial ale retelelor mari care realizau rulaje importante, precumSpar, Trident sau Pic", a afirmat Ioannis Ferfelis, directorulgeneral al distribuitorului Elgeka-Ferfelis.

In comertul traditional, toate tipurile de magazine au avutscaderi de vanzari anul trecut fata de 2008, potrivit datelor de laMEMRB. Per ansamblu, piata FMCG s-a contractat cu 10% in volum,ritm care include si efectul restrangerii numarului de magazineoperationale la nivel local. In prezent, circa jumatate dinvanzarile de bunuri de larg consum din Romania se realizeaza inmagazine traditionale, operate in general de companii cu capitalautohton.

Directorul companiei de cercetare, Marius Caluian, considera cadeclinul de 10% a fost prea abrupt pentru ca a venit dupa mai multiani de crestere a consumului cu 15-20%.

"Cel mai mult ne-au afectat insolventele"

Ca pondere in vanzari, creantele nerecuperate de la magazinelecu probleme de lichiditati ar putea fi nesemnificative - in cazulMacromex, banii blocati de insolventele unor retaileri reprezinta0,2% din cifra de afaceri pe 2009 - insa unul dintre cele mai maririscuri asumate in momentul blocarii livrarilor la un numar mare declienti este accentuarea declinului vanzarilor pe o piata lovita descaderi in consum.

Produsele furnizorilor ajung la un numar mai mic de magazine siimplicit de consumatori, ceea ce este foarte probabil sa afectezevanzarile per ansamblu. In plus, in 2009 este putin probabil caexpansiunea retelelor straine de magazine sa fi putut compensainchiderile de unitati din tabara retailerilor autohtoni, asa cums-a intamplat in ultimii ani pana in 2009, cand firmele decercetare de piata anuntau cresteri pe linie in FMCG.

De altfel, proprietarul producatorului de apa minerala ApeminTusnad, cu afaceri de circa 10 mil. euro in 2009, spune ca declinulvanzarilor companiei a fost generat anul trecut mai mult derestrangerea pietei de desfacere decat de scaderea consumului.

"Declinul pe care l-am resimtit in 2009 nu se datoreaza scaderiiconsumului de apa minerala, ci mai degraba pierderii unor parteneride afaceri care au intrat in procedura insolventei sau care au datfaliment. Exemple cunoscute de insolvente in retail sunt Pic siSpar, dar am avut probleme si cu unii dintre distribuitorii nostriregionali care s-au aflat in aceeasi situatie. Astfel, productianoastra realizata si vanduta anul trecut a fost cu putin peste 10%mai mica decat in 2008", a precizat Gyarfas Kurko, actionarulmajoritar al Apemin Tusnad.

Apa minerala, sucurile si tigarile sunt cele mai vandute produsein chioscuri, potrivit studiilor de piata.

Producatorii de tigarete admit si ei ca au avut probleme maimari anul trecut pe lantul de distributie decat in 2008 din cauzalipsei de lichiditati.

"In general situatii de acest gen (blocarea livrarilor catreclientii care intarzie plata marfurilor - n. red.) reprezinta unrisc asumat in activitatea noastra. In 2009 acest fenomen s-aresimtit mult mai mult decat in anii precedenti, in special lanivelul vanzarilor catre clientii en-gros", a afirmat AndreiVasilescu, Corporate Affairs Director Philip Morris Romania &Bulgaria, producatorul Marlboro.

La randul sau, producatorul JTI, cu branduri precum Camel sauWinston, afirma ca anul trecut au aparut primele probleme indistributia catre retelele de magazine.

"La finele anului 2009 erau 3 clienti retele de magazine insituatia de a nu mai primi marfa pe considerente de neplata afacturilor. Comparativ, in 2008 nu au fost asemenea cazuri lafinalul anului", a spus Gilda Lazar, director Corporate Affairs& Communications la producatorul de tigarete JTI Romania.

Cum si-au protejat furnizorii si distribuitoriilichiditatile

Producatorii si distribuitorii au incercat anul trecut sa-siprotejeze lichiditatile reducand stocurile la comercianti siapeland la firmele de recuperare a creantelor sau la instrumente degarantare a creantelor.

"Am apelat la masuri precum garantarea plafoanelor de credit cuinstrumente de plata, blocarea la livrare a clientilor cu facturiin intarziere, stabilirea plafoanelor de creditare pentu clienti cuajutorul unei firme specializate", a mentionat Virgil Melinte,directorul operational al Macromex. La randul sau, directorul decomunicare al Philip Morris a afirmat ca masurile luate de companieau vizat mentinerea creantelor necolectate din piata la un nivelscazut. "Compania noastra a inteles situatia economica existenta sia actionat in consecinta, adapand conditiile comerciale la nevoilepunctuale ale partenerilor prin masuri precum optimizareastocurilor, cresterea frecventei vizitelor, stabilirea unuiportofoliu optim pentru fiecare client", a spus Vasilescu.

Reprezentantii JTI, singurul producator mare de tigarete care nua externalizat distributia, au mentionat ca au apelat in 2009 lacompanii specializate pe recuperare de creante.

"Avand distributie directa, relatia noastra cu clientii este maiputin rigida. Asadar, am manifestat o anume flexibilitate. Acolounde s-a impus din cauza intrarzierilor la plata facturilor, amaplicat aceleasi solutii ca in anii trecuti, mai precis somatii,incheierea relatiilor comerciale cu respectivele puncte de vanzare,contractarea de firme specializate in recuperare de creante", aafirmat Gilda Lazar.

Furnizorii au creditat afacerile micilorcomercianti

Aflati in imposibilitatea de a accesa credite noi de la banci,micii comercianti au apelat la creditele de la furnizori.

"Distribuitorii nostri ne-au solicitat termene de plata mailungi in cursul anului trecut. Unii au reusit ulterior sa revina latermenele vechi, altii inca nu. Astfel, comparativ cu situatia dinaceeasi luna a anului 2008, la finele lunii septembrie 2009 sumeleaflate la partenerii nostri au fost cu aproximativ un milion deeuro mai mari", a afirmat actionarul Apemin. Pentru a trece cu binede 2009, o parte din marii distribuitori si-au majorat capitalulpentru a-si intari businessul.

Cum au reactionat distribuitorii siproducatorii

  • Distribuitorul Macromex a blocat livrarile catre 1.100 demagazine mici din cauza creantelor nerecuperate
  • Distribuitorul Elgeka-Ferfelis a blocat livrarile anul trecutla aproximativ 15% din cei 14.000 de clienti directi din cauzaintarzierilor foarte mari la plata marfurilor
  • In cazul JTI, unul dintre cei mai mari producatori de tigarete,la finele anului 2009 existau trei clienti retele de magazine insituatia de a nu mai primi marfa pe considerente de neplata afacturilor

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO