Încurajarea antreprenoriatului este o soluţie pentru creşterea economică mai ales în perioadele de criză, însă este nevoie ca poveştile antreprenorilor români de succes să devină cunoscute. Ziarul Financiar a lansat în această toamnă cea de-a cincea ediţie a proiectului "Campioni români în business", realizat în parteneriat cu fondul de investiţii Enterprise Investors, BCR, cea mai mare bancă din România, firma de consultanţă şi audit PwC şi fundaţia Triple Helix.
"De peste şase ani încercăm să descoperim antreprenorii care îşi fac treaba disciplinat, dar care nu s-au aflat până acum în lumina reflectoarelor. Încercăm să aducem în faţă «sânge proaspăt», oameni ale căror destine să îi inspire pe cei care vor să dezvolte o afacere", a spus ieri Cristian Nacu, partener în cadrul fondului de investiţii Enterprise Investors, la conferinţa de lansare a proiectului.
În cadrul acestui proiect vor fi premiate cele mai dinamice companii cu capital autohton, care au avut anul trecut o cifră de afaceri de cel puţin 3 mil. euro, iar în ultimii trei ani au reuşit să se menţină pe profit operaţional. În prezent, datele sunt în analiză, iar desemnarea câştigătorilor va avea loc în cadrul unor evenimente ce se vor desfăşura la Cluj (pe 18 octombrie), Iaşi (pe 1 noiembrie) şi Bucureşti (14 noiembrie).
"Susţinem ideea că antreprenoriatul este o soluţie pentru toate timpurile, dar mai ales pentru perioadele de criză. Economiile la care ne uităm cu interes prin prisma faptului că reuşesc să treacă cu bine prin criză - exemplul Poloniei - sunt economii care au avut un antreprenoriat puternic. Companiile antreprenoriale permit economiilor să fie mult mai dinamice şi se adaptează mult mai repede răsucirilor pieţei", a mai explicat Nacu. Pentru ediţia din acest an a campaniei "Campioni în business", antreprenorii au fost selectaţi dintr-un eşantion iniţial de peste 4.000 de companii din România care şi-au depus rezultatele financiare la Registrul Comerţului.
După aplicarea unor criterii de selecţie cantitative şi calitative, au rămas în competiţie un număr de 200 de companii care provin din mai multe industrii, precum agricultură, IT, energie regenerabilă sau retail.
"Aceste companii trebuie să fie companii active, să aibă profit operaţional în 2009, 2010 şi 2011, să aibă o cifră de afaceri de minimum 3 mil. euro în fiecare dintre cei 3 ani analizaţi, iar acţionarii să fie persoane fizice cu cetăţenie română. Printre criteriile calitative se numără maniera prin care antreprenorul întoarce înapoi în societate o parte din realizările pe care le are, analizând politica de mediu şi corporate social responsability, notorietatea brandului, evoluţia companiei în raport cu evoluţia industriei", a spus Ionuţ Simion, partener şi liderul departamentului de servicii de consultanţă fiscală pentru antreprenori în cadrul firmei de audit şi consultanţă PwC România. Împreună, cele 200 de companii analizate au avut o cifră de afaceri cumulată de peste 6 mld. euro şi peste 75.000 de angajaţi în 2011.
"Faţă de anii trecuţi, am observat că antreprenorii români sunt mai realişti, mai cumpătaţi, fac o planificare mult mai bună, mai atenţi la riscuri şi mai dispuşi să înveţe. Avem mii de antreprenori cărora le finanţăm afacerile, iar gradul de colectare de la aceştia este foarte bun. Antreprenorii au început să fie mai atenţi la riscul valutar şi să ne asculte sfatul de a primi finanţare în moneda în care au încasări", a precizat Emilian Croitoru, director reţea corporate în cadrul BCR.
Studiu: 56% dintre români cred că doar cei care fură fac bani
Înainte de realizarea ediţiei din acest an a proiectului "Campioni în business", organizatorii au comandat un studiu despre percepţia românilor faţă de antreprenoriat, care a fost realizat de firma de cercetare de piaţă Daedalus pe un eşantion de 1.000 de persoane, în luna august.
"Propaganda comunistă a lăsat în urmă percepţia că antreprenoriatul se face prin mijloace necinstite. Studiul arată că 60% dintre români cred că antreprenorii sunt necinstiţi şi cred că antreprenorii sunt exploatatori, pentru că muncesc mai puţin decât angajaţii lor, în timp ce 65% cred că antreprenorii se îmbogăţesc pe spinarea angajaţilor. Această percepţie se diminuează în rândul celor mai educaţi şi a celor care au mai mulţi bani", a spus Irina Anghel-Enescu, preşedinte şi fondator al Fundaţiei Triple Helix.
Studiul mai arată că mai bine de jumătate (56%) dintre români cred că doar cei care fură fac bani, aceasta este percepţia după mai bine de 20 de ani de la căderea comunismului.
"Cu cât oamenii sunt mai în vârstă, cu atât cred mai mulţi că numai prin furtişaguri reuşeşti în România. Una dintre explicaţiile privind percepţia negativă a antreprenoriatului este legată de faptul că exemplele reale de antreprenori de succes lipsesc din spaţiul public. De ce? Antreprenorii sunt plecaţi să facă afaceri, să plătească salarii şi să rezolve probleme, de aceea nu au timp de apariţii publice", a mai spus Irina Anghel-Enescu.
La ediţia "Campioni în business" 2012 vor fi premiaţi, pe baza datelor înregistrate la Registrul Comerţului, 20 dintre cei mai dinamici antreprenori locali.
Anul trecut, peste 30 de antreprenori români cu afaceri de peste 20 mil. lei din Transilvania, Banat, Moldova şi Muntenia au fost premiaţi pentru modul în care au reuşit să-şi gestioneze afacerile în ultimii trei ani.
Una dintre companiile premiate anul trecut a fost producătorul de mezeluri Salbac din Bacău, o companie parte a grupului Agricola, care a reuşit o performanţă de creştere a afacerilor de peste 108% în perioada 2008- 2010, ajungând în 2010 la afaceri de aproape 63 mil. lei. Antreprenorul anului a fost desemnat la ediţia de anul trecut Mihai Miron, preşedintele Ropharma, executivul care a înfiinţat încă din 1992 producătorul de medicamente Europharm şi pe care ulterior l-a vândut către GlaxoSmithKline.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels