Companii

Avon: Noua legislaţie privind taxarea PFA i-a determinat pe unii agenţi să renunţe la activitate

Avon: Noua legislaţie privind taxarea PFA i-a determinat pe unii agenţi să renunţe la activitate

Autor: Cristina Stoian

15.09.2010, 23:20 1344

"Creşterea TVA şi măsurile luate de guvern în ultimele două luniau avut triplu impact negativ în afacerile Avon. În primul rândne-au afectat profitabilitatea întrucât am menţinut preţurile,diferenţa de 5% fiind susţinută de companie. În al doilea rând,odată cu scăderea veniturilor, oamenii au început să cumpereproduse mai ieftine, iar în al treilea rând, noua legislaţieprivind taxarea persoanelor fizice autorizate (PFA, PFI) i-adeterminat pe unii reprezentanţi Avon să renunţe la activitate", adeclarat pentru ZF Răzvan Diraţian, director comercial al Avon România şi Bulgaria încercând să descrieîn linii mari evoluţia ultimelor trei luni.

9.000 de vânzători

Compania americană de cosmetice, care a înregistrat afaceri de113 milioane de euro (474,7 mil. lei) în 2009, nivel asemănător,calculat în euro, cu cel din 2008, are pe lângă clienţii direcţi,9.000 de reprezentanţi care lucrează ca PFI (persoană fizică cuactivitate independentă, care are nevoie de autorizaţie) şi alţi1.600 care au PFA.

Aceştia trebuie să contribuie, conform noii legislaţii, lapensie, la sănătate şi la şomaj ca şi persoanele care încaseazăvenituri din drepturi de autor, diferenţa fiind că suma impozabilăeste profitul net în cazul PFA şi PFI. Companiile de vânzăridirecte lucrează cu cel mai mare număr de persoane cu activităţiindependente.

Ce spun agenţii de pe teren

"Până acum plăteam impozitul pe profit de 16%, 10% fiindacoperit de companie, dar abia îmi rămâneau câteva milioane. Esteun efort mare. Ca să îmi rămână ceva bani trebuie să merg şi înlocalităţile din apropiere pentru a-mi mări baza de clienţi, dardacă acum ne mai cer alte impozite nu mă mai aleg cu nimic. O să măgândesc foarte bine dacă mai continui", spune Nicoleta L.,distribuitor în cadrul unei companii de cosmetice care concureazădirect cu Avon pe piaţa vânzărilor directe, care şi-a creat deja obază de clienţi direcţi stabili.

Pe lângă persoanele care renunţă la activitatea de distribuitor,sunt şi cele care vor să continue dar care nu ştiu "ce şi cumtrebuie să plătească", potrivit noii legislaţii.

"Suntem în era internetului. Este greu de acceptat pentru un micantreprenor să piardă zile întregi pe lună pentru a depune unformular şi a face plata cash în trei locuri distincte. Schimbărileacestea, de la o zi la alta, cu impusul statului la cozi, cu toatăbirocraţia, au creat frustrări. Singurul lucru pe care îl putemface este să oferim ultimele noutăţi, prin intermediulconsultanţilor noştri juridici, pentru ca oamenii să ştie ce au defăcut. Nu vorbim de nivelul taxelor, ci de simpla modalitate de ale plăti", este de părere Răzvan Diraţian.

Iulie şi august, luni mai proaste

Pentru Avon iulie şi august au fost primele două luni destagnare a vânzărilor, "contribuţia" cea mai importantă având-omăsurile luate de autorităţi, în special cea care a determinatcreşterea TVA la 24%.

"În 2009 am crescut cu 13,5% (în lei), iar acum suntem subaceastă creştere din cauza lunilor iulie şi august. Practic, acestaa fost momentul în care s-a simţit o schimbare substanţială şi otrecere către produsele mai ieftine. Este un fenomen normal, aşacum, în momentul în care puterea de cumpărare creşte, se simte omigraţie către segmentele superioare. În aceste condiţii, cel maibine este să te adresezi clienţilor cu oferte bine poziţionate înfiecare segment de preţ şi să mizezi pe fidelizare. În general poţicreşte şi promova anumite produse, dar este greu să creşti pondereaproduselor cosmetice în coşul de consum în momentul în carecheltuielile pentru mâncare cresc ca pondere având în vedere căveniturile scad", încearcă să explice Diraţian schimbareacomportamentului de consum, resimţită puternic din a doua jumătatea acestui an.

Speranţe pentru decembrie

Conducerea Avon mizează însă pe dinamica trimestrului patru alacestui an, când vânzările ar trebui să crească.

"Pentru următoarele luni, chiar dacă nu vom scăpa de impactulcreşterii TVA, se va reduce componenta impactului psihologic, carea jucat un rol important în ultima perioadă, existând o teamă de aconsuma, nu neapărat mult mai puţini bani. Pentru T4 mă aştept la ostabilizare în condiţiile în care studiile arată că piaţa decosmetice este în scădere. Lunile de toamnă sunt mai productive,segmentul de skincare creşte, cremele sunt mai folosite la fel caşi parfumurile. În plus este şi perioada cadourilor", spunedirectorul comercial al Avon România şi Moldova, care anunţă căîntre o lună de vară şi luna decembrie există creşterei aleîncasărilor de două cifre.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO