Companii

Ce impact va avea intrarea H&M în retailul de fashion

09.08.2010, 23:47 40

"Cine anunţă mai târziu va fi primul ţinut minte", spune înglumă Israel Visel, şeful mallului Cotroceni Park din Bucureşti.Managerul se referă la faptul că deşi rivalii de la BăneasaShopping City au anunţat primii faptul că H&M va avea unmagazin în cadrul proiectului, "primul H&M din România, şimagazinul de referinţă (flagship) va fi în Cotroceni Park".
Ce înseamnă magazin de referinţă pentru H&M? Suedezii, care auvândut anul trecut haine şi încălţăminte de aproape 11 miliarde deeuro, vor avea în Cotroceni Park un magazin ceva mai mare de 2.000de metri pătraţi, aşa-numitul "black concept" - unitatea cu celemai multe produse şi cea mai mare suprafaţă.
Deşi magazinul va fi deschis de-abia anul viitor, pe holurileCotroceni Park este anunţată deja, deloc discret, ve­nirea unuiadintre cei mai populari retaileri de îmbrăcăminte în rândultinerilor.
"AFI Palace Cotroceni anunţă deschiderea primului magazin dinRomânia al brandului ???. Coming soon!", scrie mare pe un banner dela intrarea în mall dinspre bu­levardul Timişoara, pe vitrina unuimagazin închis recent. H&M, numărul doi în piaţa euro­peană deîmbrăcăminte, după Inditex, va avea spaţiul chiar lângă C&A,numărul trei pe piaţa de profil. "A fost nevoie să mutăm douămagazine pentru a le face loc. Retailerii au acceptat, am făcuttotul ca la carte, iar în noiembrie trebuie să le predăm spaţiul.Magazinul va fi deschis la începutul primăverii", spune şefulCotroceni Park.
Lucrurile nu par a fi atât de simple pe cât spune Visel. RafarBrands, magazin de îmbră­căminte controlat de Octavian Radu, a fostînchis deja, iar repre­zentanţii Nissa spun şi ei că vor renunţa lamagazinul închiriat în spaţiul de la etajul unu, unde va veniH&M, pentru o altă locaţie de la parter. "Magazinul RafarBrands este închis de pe 15 iulie 2010, dar contractul este încă învigoare. Suntem încă în discuţii cu proprietarii MegaFun pentru astabili împreună destinaţia spaţiului", spun reprezentanţiiRafar.

Cinci magazine în Capitală. Urmează altele în provincie
Cele două spaţii închiriate de Nissa şi Rafar - care au o suprafaţăcumulată de 400 de metri pătraţi - nu sunt însă suficiente pentru aface loc unui magazin de 2.000 de metri pătraţi, despre carevorbeşte Visel, astfel că probabil şi magazinul Reserved de 1.200de metri pătraţi din imediata apropiere va fi mutat sau închis.Reprezentanţii retailerului nu au dorit să dea detalii referitoarela situaţia magazinului din AFI Cotroceni, motivând că se află înnego­cieri cu conducerea mallului. Deocamdată nu a fost însă luatădecizia de a părăsi spaţiul închiriat la parterul şi etajul unu alcentrului comercial, potrivit reprezentanţilor companiei.
Jocul de şah cu magazinele pe post de piese poate fi periculosuneori pentru pro­prietarii de malluri, în condiţiile în careinvestiţiile în amenajarea spaţiilor pot depăşi 500 euro/metrulpătrat, iar contractele sunt semnate pentru o perioadă de cel puţincinci ani.
Întrebat despre detaliile con­tractului cu H&M, şefulCo­troceni Park zâmbeşte şi refuză orice fel de comentarii,invocând contractul de confidenţialitate semnat cu toţi chiriaşii.Surse din piaţă spun însă că suedezii au venit de pe poziţii deforţă în România: dezvoltatorii trebuie să asigure cel puţin oparte din costurile cu amenajarea spaţiului şi să accepte plataunei chirii procentuale reprezentând circa 6-8% din cifra deafaceri.
Impactul în piaţa de retail va fi unul major: investiţiile îname­najarea primelor magazine ar putea depăşi 6 milioane de euro.Pe lângă magazinele din Cotroceni Park şi Băneasa Shopping City,cel puţin alte trei contracte au fost parafate deja în Capitală:Bucureşti Mall, Plaza România şi Unirea Shopping Center.
În afara Bucureştiului, pe lista scurtă a H&M sunt proiecteleIulius Mall din Timişoara şi Cluj, City Park din Constanţa, UnireaBraşov şi, cel mai probabil, Palas din Iaşi. Potrivit informaţiilordin piaţă, suedezii au început procesul de recrutare a echipeilocale de management, în condiţiile în care intrarea pe piaţă afost realizată de către echipa din Polonia, coordonată de cătreDawid Gosniciak.

Recrutează prin cinci firme
"Lucrează cu cinci firme de recrutare pentru toate poziţiile, cuexcepţia consultanţilor de vânzări", spun surse de pe piaţa derecrutare.
"Vor avea şi un departament puternic de marketing. Vor băga banimulţi în promovare, cum nu s-a mai văzut de ceva timp în piaţă",spun surse din imobiliare.
Cel puţin pentru magazinele din Bucureşti lucrurile par stabilite.La Unirea magazinul va fi în zona în care se află acum băncile, pedouă etaje. În Băneasa Shopping City magazinul va fi în apropiereazonei de food-court, la intrarea pe "Fashion Street".
În Bucureşti Mall şi Plaza România spaţiile alese sunt la parterulmallurilor, urmând a fi deschise nişte unităţi ceva mai mici, decirca 1.200-1.500 de metri pătraţi.
"În acest moment nu putem oferi mai multe informaţii detaliateprivind intrarea noastră pe piaţă", a venit, din nou, răspunsuldiplomat al reprezentanţilor H&M. Pe de altă parte, nicireprezentanţii Băneasa nu au oferit noi detalii privind deschidereamagazinului H&M, deşi reprezentanţii mallului deţinut deGabriel Popoviciu au fost primii care au făcut o comunicareoficială legată de H&M în România. Pasul cel important a fostînsă făcut, careul de aşi din retailul european de îmbrăcăminte(Inditex, H&M, C&A şi Marks & Spencer) urmând a fidisponibil şi în mallurile din România. Ce înseamnă acest lucru?Sunt în Europa manageri care sunt convinşi că România nu va rămâneîntr-o criză continuă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO