Companii

Ce planuri are Amalia Năstase după ce piaţa iese din criză

Ce planuri are Amalia Năstase după ce piaţa iese din criză

Autor: Cristina Roşca

07.12.2010, 23:56 161

Amalia Năstase, cunoscută în principal pentru căsnicia cu IlieNăstase şi abia în plan secundar pentru apartenenţa sa la mediul debusiness, are drumul în afaceri orientat deocamdată într-o singurădirecţie: dezvol­tarea.

Ama­lia Năstase achiziţiona la sfârşitul anului trecut 30% dinacţiunile High Fashion Group, divizia de lux a grupului Solmar,care deţine în portofoliu şi Victoria 46 (care comercializeazăbranduri precum 3.1 Phillip Lim, Balenciaga, Christian Dior,D&G, Elie Saab, Givenchy, Jimmy Choo, Lanvin, Roberto Cavalli,Yves Saint Laurent), Day & Night (Dsquared, Paul & Joe,Juicy Couture, Moschino jeans, DKNY jeans) - concept ce seadresează tinerilor, Petit's (Baby Dior, Miss Blumarine, Ar­maniJunior, Cavalli Angels & Devils, Iceberg, Phillip Lim) - unmultibrand cu haine de designer pentru copii, şi, cel mai recentnume, Victoria Men, des­ti­nat bărbaţilor. Perla coroanei rămâneVictoria 46, scrie revista BUSINSESS Magazin.

Multibrandul de pe Calea Victoriei este şi principala desti­naţiede shopping pentru fosta soţie a lui Ilie Năstase. "Bine­înţeles,prefer să îmi fac cumpă­răturile la Victoria 46 şi la Day &Night. Aici, la fel ca orice alt client, beneficiez de un personalshopper care mă ţine la curent cu noile colecţii, cu noiletendinţe."

Un an al dezvoltării şi investiţiilor
Shoppingul la Milano, Paris sau New York nu este înscris pe agendacălătoriilor în afara ţării, pentru "că atunci când plec înstrăinătate prefer să îmi petrec timpul bucurându-mă de locul pecare îl vizitez, fără a alerga din magazin în magazin pentrucumpărături".
Atunci când vine vorba de cumpărături, Amalia Năstase ştie ce vrea.În Victoria 46, în timp ce ne pregă­team de interviu, privea atentîn stânga şi în dreapta şi întreba "Asta e nouă?". "Pe asta nu oştiu." Este undeva o îmbinare a utilului cu plăcutul. Deşi nu alegeea hainele ce urmează a fi expuse în magazinele grupului ("pentruasta avem un buyer"), ea se ocupă să le poarte.

"Eu nu fac parte din managementul de zi cu zi al High Fashion, decinu cunosc multe de­talii legate de operarea zilnică amaga­zi­nelor. Eu mă ocup de partea mai vizibilă şi mai puţinfinanciară, dacă o pot numi aşa, şi anu­me PR-ul magazinelor şirelaţia cu presa de fashion, evenimentele legate de maga­zine."Despre activitatea în PR a Amaliei Năstase s-au scris multe. Totula început la sfârşitul lui 2008, când a fost creată agenţia de PRşi organizare de evenimente Even­tures, care anul trecut a obţinutvenituri de circa 1 milion de euro, deţinută împreună cu RăzvanVasilescu. Din total, 88.000 de euro au provenit dintr-un contractcu Ministerul Turismului, pentru campania "Romania, land ofchoice".
Agenţia a apărut în prim- plan în august 2009, când Amalia Năstasea fost anchetată de o co­misie parla­mentară în legătură cu acestcontract. Între timp lu­crurile s-au calmat, iar 2010 "a fost un anfoarte bun, în care am reuşit să obţinem conturi foarteim­portante". Anul viitor este pro­gramat ca un an al dezvoltăriişi investiţiilor. Planurile pentru viitor sunt însă o continuare aevenimentelor din 2010, când a fost creată o subsidiară aEven­tures, 3senses, care se adresează segmentului de retail şi deeveniment şi care oferă servicii precum digital signage, soluţiiinteractive, content 3D, holograme, structuri state of theart.

"Domenii pentru care criza este benefică"
În portofoliul de business se adaugă participaţii în companii deimport-export şi în companii din domeniul fast-food. PotrivitRegistrului Comerţului, ea mai este acţionar în cadrul companiilorLa Maison Consulting, Reims Beverage, Dorocarm şi MadelaineCom.

Criza nu a reprezentat un obstacol în afaceri. Ea recunoaşte că ceamai dificilă decizie pe care a luat-o pe timp de criză a fost " săinvestească". Regretă că nu a riscat mai mult, însă crede căaceastă perioadă i-a oferit şansa să şi înveţe "să mă folosesc deconjuncturi şi să găsesc soluţii out-of-the-box".
"Sunt domenii pentru care criza este benefică", spune ea. Unexemplu în acest sens ar fi restau­rantele de tip fast-food, careoferă o alternativă pentru ieşirile la restaurant. Cu toateacestea, ea rămâne fidelă domeniilor în care este deja activă şiafirmă că dacă ar fi să investească acum, ar face-o tot înadvertising şi organizare de evenimente.
De alte domenii nu are timp, pentru că "ziua are totuşi 24 de ore.Nu am timp să îmi placă şi alte domenii".
Când vine vorba însă de modă, Amalia Năstase este prezentă atât dinpoziţia de om de afaceri, cât şi din cea de consumator. Deşi deţineacţiuni în cadrul High Fashion Group, pentru ale cărui magazineluxul este cuvântul de ordine, ea spune că s-ar orienta şi către unmagazin ce se adresează medium-high în detrimentul unuia de lux,"dacă return of investment ar fi mai bun".

Despre afacerile din cadrul High Fashion Group nu oferă prea multedetalii, "cifrele aferente afacerilor şi vânzărilor urmând a fifăcute publice în aprilie 2011, odată cu încheierea anuluifinanciar".
Recunoaşte însă că cifra de afaceri a multibrandului Victoria 46"este mai mare decât cea de anul trecut, pentru că şi bugetul debuying a crescut datorită faptului că anul acesta am adus designerinoi precum Sergio Rossi, Giuseppe Zanotti, Roland Mouret, Jitrois."Noi designeri sunt aduşi fie la cererea clienţilor, fie lainiţiativa acţionarilor.
Piaţa de lux din România a stagnat ca valoare în 2010 la 350 demilioane de euro, cele mai afectate sectoare de criza financiarăfiind auto, ambarcaţiuni, bijuterii, modă şi călătorii, potrivitcompaniei de cercetare de piaţă CPP Luxury Industry ManagementConsultants. Segmentele care au fost mai la adăpost sunt industriaospitalieră şi cele de accesorii, parfumuri, ceasuri, SPA, gourmetorganic. Anul trecut piaţa a scăzut cu 30 de procente, potrivit CPPLuxury Industry Management Consultants.

Semne bune pentru piaţa de lux
Principalele cauze ale evoluţiilor recente sunt scăderea puterii decumpărare, menţinerea preţurilor la un nivel superior celui dinalte destinaţii de shopping din lume, scăderea preţurilor la cazareşi transport către principalele destinaţii de cumpărături şimediatizarea ideii potrivit căreia persoanele cu venituri pestemedie ar putea fi suprataxate.
Pentru anul următor, piaţa de lux va creşte şi în special segmentulde modă şi accesorii odată cu deschi­derea magazinelor Gucci,Emporio Armani şi Burberry.
"Estimez că intrarea celor trei branduri noi va creşte piaţa demodă şi accesorii cu aproape 40%", potrivit lui Oliver Petcu,managing director în cadrul CPP Luxury Industry Mana­gementConsultants.
De aceeaşi părere este şi Amalia Năstase, care crede că "piaţaromânească va evolua cu siguranţă şi pe segmentul de lux înviitorul apropiat. În momentul acesta sunt anunţate noi branduridin segmentul de lux, ca Gucci, şi cu siguranţă că vor urma şialtele. Dacă aceste companii nu aveau încredere în potenţialulpieţei din România, ar fi amânat intrarea pe piaţă".

Oliver Petcu crede că, odată cu 2011, se va observa o reaşezare aacestui segment. Monobrandurile vor "fura" clienţiimultibrandurilor şi ai magazinelor de lux din străi­nătate -românii care îşi făceau cum­părăturile în străinătate. "Esti­mez căcel puţin unu dintre cele 4 maga­zine importante de tip multibrandva dispărea în 2011."
Amalia Năstase are o altă opinie, şi anume, că deschiderea unuimultibrand este doar primul pas pe acest segment, deoarece "înţările emergente în domeniul modei se optează iniţial pentrudeschiderea unui multibrand, pentru a crea şi tria cererea pentruanumite branduri. Apoi, pe măsură ce bugetele de buying cresc peanumite branduri, se poate decide şi deschiderea unuimonobrand".

Dintre cele patru multibranduri de pe piaţa locală - Mengotti,Victoria 46, Victoria Men şi Distinto - ultimul apărut esteVictoria Men, care şi-a deschis porţile în aprilie. High FashionGroup a investit 850.000 de euro în deschidere, suma incluzând atâtamenajarea, cât şi stocul de marfă pentru primul sezon. La scurttimp de la deschidere Amalia Năstase estima pentru acest magazin ocifră de afaceri de 1,5 milioane de euro în primul an.
"Pe piaţa românească era necesar acest magazin pentru că toţidesignerii de la Victoria 46 au şi colecţii pentru bărbaţi şipentru că vrem să oferim o gamă completă clienţilor noştri.Victoria 46 a avut şi o secţiune de bărbaţi până acum un an şi s-adorit o continuare a acestui lucru."
Cele două Victorii sunt deschise unul în apropierea celuilalt, peCalea Victoriei, "unde s-au îndreptat toate brandurile de lux, cuexcepţia Louis Vuitton", după cum spune Amalia Năstase. "Aici se vaforma strada principală de shopping pe care o găsim în toatecapitalele."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO