Companii

Ce retaileri fac profit de peste un milion de euro pe magazin

Ce retaileri fac profit de peste un milion de euro pe magazin
07.07.2010, 23:20 92

Germanii de la Kaufland au făcut în 2009 singurul salt în profitdin clasamentul celor mai mari cinci jucători în retailul alimentarmodern, pe o piaţă pe care criza a erodat marjele de câştig alecompaniilor, arată datele raportate de operatori la RegistrulComerţului.

În lipsa creşterilor organice de vânzări (în magazinele maivechi), marii retaileri şi-au redus marjele de profit la 2-3% anultrecut de la 3-5% în 2008, cel mai abrupt declin fiind înregistratpe segmentul magazinelor cash & carry, considerat cel mai matursector de pe piaţa de profil.

De altfel, reţelele cash & carry Metro şi Selgros auraportat cea mai mare rată de declin a vânzărilor în 2009 faţă deanul anterior, de 17% în euro, în condiţiile în carehipermarketurile din clasament au mizat pe extindere pentru a-şicontinua creşterea. Scăderea afacerilor a lovit în profituri, deşireducerile de costuri ale companiilor au atins chiar şi efectivelede angajaţi: dacă în 2008 operatorii cash & carry aveau rate deprofitabilitate de două ori mai mari decât hipermarketurile carepariau pe extindere, anul trecut Carrefour şi Kaufland au venit dinurmă ajungând aproape de Metro, cea mai mare reţea din România dupăvânzări şi cel mai vechi lanţ internaţional de magazine de pepiaţă.

"Scăderile de rate de profitabilitate cred că au fost cauzate înprimul rând de contracţia vânzărilor şi de politica de preţ, pentrucă reducerile de costuri au fost destul de importante în retailulmodern anul trecut. Retailerii mari din sectorul bunurilor de largconsum au intrat într-un război al preţurilor în 2009, încercând săţină volumul pieţei la acelaşi nivel prin reduceri de preţuri şipromoţii. Din păcate, consumul s-a redus probabil mai mult decât auestimat ei", a comentat Eusediu Margasoiu, partenerul companiei deconsultanţă de business The Network.

Anul trecut, magazinele cash & carry au rămas maiprofitabile decât hipermarketurile. La vârful topului profiturilorpe unitate operaţională se află Selgros - reţea operată de grupulgerman Rewe - cu aproape 1,4 mil. euro pe magazin, urmată deMetro.

Magazinele cash & carry au suprafeţe similare celor alehipermarketurilor, însă ţintesc alte categorii de clienţi(restaurante, hoteluri şi revânzători) şi nu consumatoriifinali.

Cumulat, cele 108 magazine operate de primii patru jucători dincomerţ care nu sunt pe pierdere au făcut un profit de 95 mil. eurosau 0,9 mil. euro pe unitate în 2009. Spre comparaţie, unhipermarket are, în medie, vânzări anuale de circa 50 mil.euro.

La nivelul vânzărilor, primele cinci mari reţele de magazine depe piaţă au pe mână peste jumătate din retailul modern - o piaţăestimată la 7-8 mld. euro. Datele din bilanţ arată că cele cincicompanii au realizat anul trecut afaceri de 4,7 mld. euro, înscădere cu 5% faţă de valoarea din 2008.

Profit mai mic la Metro Cash&Carry

Liderul din comerţ, grupul german Metro (Metro Cash&Carry şiReal) a raportat un profit în scădere la reţeaua de magazine cash& carry şi pierderi cu circa 3 mil. euro mai mari la divizia dehipermarketuri Real faţă de valoarea din 2008.

Real a adus în acest an circa 90 mil. euro la capitalul socialal subsidiarei sale locale, fonduri care acoperă pe de o parteinvestiţii în expansiune finalizate în 2009, iar pe de altă parteachiziţia de noi locaţii pentru deschideri de magazine noi după2010.

Investiţii duble faţă de profituri

Anul trecut, retailerii din clasament au adus aproximativ 212mil. euro pentru extindere. Spre comparaţie, profiturile cumulateale acestor operatori au ajuns aproape de 95 mil. euro, ceea cearată că reţelele de hipermarketuri nu-şi pot finanţa încă toateproiectele de expansiune reinvestind profitul. Acesta ar putea fimotivul pentru care retailerii internaţionali au adus şi în 2009bani de la compania-mamă sau au atras resurse de pe pieţeexterne.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO