Companii

Ce sanse sunt sa avem crestere economica in primul trimestru, cand sectorul auto si constructiile arata un minus de 50%

Ce sanse sunt sa avem crestere economica in primul trimestru, cand sectorul auto si constructiile arata un minus de 50%
31.03.2010, 23:40 27

Pe de alta parte, viceguvernatorul BNR Cristian Popa crede caeconomia ar putea inregistra o crestere modesta in primultrimestru, dar spune ca este "optimist rezervat in privintacresterii economiei din acest an", in conditiile in careautoritatile romane si expertii Fondului Monetar Internationalestimeaza o crestere economica de 1,3% in acest an.
"Sunt optimist rezervat, avand in vedere ca desenul trimestrial alanului 2010 se agata pe un trimestru patru din 2009 care a fost maislab decat anticipam. Va fi o crestere modesta in 2010, urmata deperspectiva unor cresteri mai accentuate in anii urmatori", a spusPopa.
Intrebat daca in primul trimestru din 2010 economia va inregistracrestere, Popa a spus: "Cred ca da. Insa discutam de un scenariucentral cu incertitudini mari pe de o parte si pe alta. Cifra estemodesta si pozitiva".
Economia Romaniei a scazut anul trecut cu 7,1%, dupa un avans de7,1% inregistrat in 2008.
Marile piete de consum si constructiile nu dau insa semne derevigorare, iar companiile private mentin inchise fabricile dinlipsa de cerere (in ciment sau bere), trimit angajati in somajtehnic sau se agata de putinele programe guvernamentale, cum estecazul "Rabla" in auto.
Vanzarile de autovehicule au inregistrat o scadere de aproximativ55% in primul trimestru al acestui an, cea mai buna luna fiindmartie cand s-au vandut in jur de 5.500 de masini, in conditiile incare programul "Rabla" din acest an a demarat la finele luniifebruarie. Astfel, in primele trei luni vanzarile au atins un nivelde aproximativ 14.000 de masini, volum similar cu cel realizatnumai la nivelul lunii martie din 2009, sau in doua saptamanidintr-o luna obisnuita din 2008.
"In primul trimestru al acestui an vanzarile de masini auinregistrat o scadere de peste 50% fata de perioada similara aanului trecut. A existat o crestere usoara in februarie fata deianuarie, iar in martie estimam o crestere de aproximativ 20% fatade luna anterioara, in conditiile in care incep sa se simtaefectele programului de casare", a declarat Alin Tapalaga, sefulPorsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Romania, cel maimare jucator de pe piata de profil.

Revenire usoara in auto in martie
La o crestere importanta a vanzarilor se asteapta dealerii auto inluna aprilie, pe masura ce clientii vor cumpara din piata doua sautrei vouchere in vederea achizitiei unui automobil nou.
Potrivit sefului Porsche Inter Auto, o scadere de 50% in primultrimestru al acestui an nu s-a inregistrat numai in ceea cepriveste vanzarile de masini noi la nivelul pietei locale, ci siprofitul dealerilor sau numarul de angajati, in special in ceea cepriveste divizia de vanzari.
Potrivit unui alt dealer auto din Capitala, majoritatea clientilorcare doresc sa-si cumpere acum un automobil nou o fac utilizandvouchere "Rabla", motiv pentru care acestia intarzie achizitia."Vanzarile din martie sunt in continuare mai slabe decat in 2009,dar se observa un trend ascendent al vanzarilor fata de ianuarie sifebruarie cand nu demarase programul de casare."

S-a oprit scaderea in electroIT
Piata electroIT, unul dintre sectoarele cu cele mai mari scaderi devanzari in 2009, de peste 40%, a revenit pe crestere in ultima lunapotrivit companiilor din sector, chiar daca in prima parte a anuluiapetitul consumatorilor pentru achizitii a fost redus.
Potrivit acestui trend, vanzarile din piata electroIT ar puteadepasi in primul trimestru 356 de milioane de euro, nivel atins inprimele trei luni ale anului trecut, potrivit companiei decercetare de piata GfK. "Piata retailului electroIT a suferit oscadere de circa 10% in primele doua luni ale anului, comparativ cu2009, insa in ultimele saptamani piata prezinta semne de redresare,tendinta care se va mentine si in luna aprilie datoritasezonalitatii anumitor categorii de produse si stocurilor noi", aspus Adrian Olteanu, director general al Flamingo.
In primul trimestru din 2009 vanzarile din acest sector s-aucontractat cu 33% de la un nivel anterior de 534 de milioane deeuro, iar la nivelul intregului an scaderea vanzarilor deelectronice si electrocasnice au ajuns la 42% (la 1,4 miliarde deeuro).
In 2010 majoritatea achizitiilor au fost realizate pentruacoperirea necesitatilor imediate in timp ce produsele pentrucresterea confortului au fost marginalizate.
Potrivit companiilor din piata, revenirea consumului a fost ajutatade campaniile de buy-back si de apropierea sarbatorilor.
"Primul trimestru arata mai bine decat 2009. Nu este o cresterespectaculoasa, dar exista un sentiment clar de revenire avanzarilor in piata de electronice si electrocasnice, in special pepartea de produse IT", a declarat Dan Ostahie, presedintele AltexRomania.

Iarna grea se vede in constructii
"Primul trimestru a fost afectat si de alegerile de la sfarsitulanului 2009, si de criza, si de vremea nefavorabila. Schimbareaautoritatilor n-a permis eliberarea fondurilor pentru cei care aulucrat, si au ramas foarte multe restante de anul trecut deplatit", spune Mihai Rohan, presedintele Patronatului din IndustriaCimentului (CIROM). Vanzarile de ciment s-au redus cu 50% in primultrimestru din acest an fata de 2009, la fel cum s-a intamplat si pepiata de caramizi, potrivit datelor companiilor din domeniu.
"Piata constructiilor a avut o scadere in primele doua luni aleanului intre 30% si 70% fata de 2009, in functie de zona geograficasi de aplicatii. Estimam ca piata va avea o scadere in primajumatate de an fata de anul trecut, din cauza contextului economicactual, dar si din cauza iernii cu temperaturi mai scazute decat inanii trecuti. Consideram ca in a doua jumatate a anului vom avea ocrestere a pietei datorita deschiderii proiectelor finantate dinbuget, dar si investitiilor private care se vor accentua spresfarsitul anului", sutine Iulian Mangalagiu, directorul general alCeramica Iasi.

Bunurile de larg consum oscileaza intre stagnare siscadere
"In retailul modern se simte o scadere a vanzarilor de carne sipreparate din carne, dar consumul a ramas constant pentru ca acrescut piata neagra. Numai eu am vazut in ultimele luni patru noicarmangerii deschise, care vand la jumatate din pretul pietei", adeclarat Sorin Minea, presedintele producatorului de mezeluri Angstsi al Asociatiei Romane a Carnii. Datele din piata arata un minusintre 5 si 10% in acest sector, cadere pusa de marii jucatori si peseama pietei negre care-i atrage pe consumatori prin preturile maimici practicate.
Nici in bere nu sunt semne de revigorare, dupa cum spune MihaiGhyka, directorul general al Bergenbier Romania, al treileaproducator de bere local.
In ianuarie vanzarile de bere au scazut cu peste 20%, potrivitdatelor Institutului National de Statistica, iar producatorii nuvorbesc de cresteri nici in februarie sau martie, ceea ce inseamnaca volumele vandute s-au diminuat in primul trimestru al acestui ancu cel putin
10-15%.
Pe de alta parte, piata lactatelor este una dintre putinelesegmente ale industriei alimentare care inca mai inregistreazacresteri. "In primele doua luni ale acestui an piata lactatelor ainregistrat o usoara crestere in volum, de pana la 3%, si a stagnatin valoare, ceea ce inseamna ca populatia a inceput sa cumpere maimulte produse lactate, dar la un pret mai redus", au declaratreprezentantii Danone, cel mai mare producator local deiaurturi.
"Piata lactatelor e in stagnare, se mentine la acelasi nivelinregistrat in primul trimestru din 2009, cu scaderi si cresteriusoare pe diferite categorii. Cauzele sunt aceleasi - contextuleconomic, cresterea somajului. Piata are insa un potential decrestere usoara in a doua jumatate a anului", spune si RaulCiurtin, actionarul Albalact, cel mai mare producator independentdin piata.
Tot stagnare este cuvantul de ordine si in industria vinului, undeoricum inceputul de an este mai greu pentru ca este perioada incare se platesc impozite si taxe, iar pentru consum raman maiputini bani. "Din punctul de vedere al volumului, in perioadaianuarie-martie piata este la acelasi nivel comparativ cu 2009. Dinpunctul de vedere al valorii este greu de apreciat, pentru ca numai exista aceeasi alunecare catre ieftin, care in 2009 era destulde puternica. Este un pic rau pentru piata faptul ca Pastele apicat asa devreme, venind foarte rapid dupa ce consumatorul nici nus-a dezmeticit bine dupa Craciun", a spus Daniel Negrescu, brandmanager al Murfatlar.
In farma insa marii producatori spun ca piata este "complicata dincauza termenelor lungi de incasare", dar potrivit estimarilor ZFpiata ramane pe plus in primul trimestru din punctul de vedere alvalorii vanzarilor. "De la inceputul anului se constata o revenirea medicamentelor fara prescriptie, ceea ce inseamna ca a trecutsocul lipsei de bani la pacienti. Automedicatia este si reactia lafaptul ca accesul la medicamente este mai dificil", a spus DragosDamian, CEO al Terapia Ranbaxy.

Optimism in turism
"In primul trimestru de anul acesta, piata hoteliera a stagnat,daca luam in calcul gradele de ocupare inregistrate de hoteluri. Nus-a intamplat nimic pozitiv in aceste prime trei luni ale anuluiraportat la aceeasi perioada a anului 2009. Cred insa ca vestilebune vor veni de acum inainte, avand in vedere ca se vor vedearezultatele eforturilor de reducere a tarifelor pe camera", adeclarat Josef Goschy, unul dintre cei mai mari proprietari dehoteluri din Romania, cu 3.500 de camere in 25 de unitati de cazarein toata tara, prin grupul Unita Turism.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO