Companii

Cine stie cat va costa luna viitoare carnea de porc castiga

26.06.2001, 00:00 50



Nu mai urmariti evolutia burselor internationale sau a pietelor monetar-valutare, viitorul afacerilor in Cehia este incheierea de contracte futures pe pretul carnii de porc, comenteaza Prague Business Journal.

Preturile produselor din carne de porc au explodat in ultima luna, dupa descoperirea unor cazuri de encefalopatie spongiforma bovina (ESB) - boala vacii nebune - la animalele din Cehia, ajungand cu 20% mai mari decat la inceputul lunii mai.

Unul dintre cei mai importanti furnizori de carne de porc din Cehia, cooperativa Agropork, a majorat preturile in sase etape de la inceputul lunii trecute. Pretul de vanzare al porcilor taiati a atins un maxim de 50 de coroane (1,25 $) per kilogram, inainte de a cobori saptamana trecuta la 46,5 coroane.

In ultimii trei ani acest pret, principalul factor care determina pretul de piata al produselor din carne de porc, s-a mentinut sub 40 de coroane (aproximativ un dolar).

Vicepresedintele Agropork, Jaroslav Mil, considera ca vor mai urma si alte majorari de pret. Seria acestor cresteri a inceput inca din 26 martie, cand Agropork, care furnizeaza un sfert din carnea de porc de pe piata ceha, a ridicat pretul cu o coroana, pana la 41 coroane/kg. De atunci, costul unui kilogram de carne de porc s-a majorat cu aproape 20 de procente.

Un simplu dezechilibru intre cerere si oferta pare a fi cea mai simpla explicatie a acestei cresteri abrupte de pret. "Daca evaluam situatia actualelor stocuri, cererea nu va fi satisfacuta inainte de luna octombrie", declara Mil.

Teama de boala vacii nebune a accelerat dramatic o tendinta deja existenta in schimbarea preferintei consumatorilor dinspre carnea de vita spre cea de porc.

Comparativ cu cresterea rapida a costurilor pentru achizitionarea produselor din carne de porc, carnea de vita costa acum cu aproximativ 25% mai putin decat in urma cu un an, potrivit datelor furnizate de Ministerul Agriculturii din Cehia. Un alt factor determinant al evolutiei preturilor este reunirea fermierilor cehi in cooperative, precum Agropork, ceea ce a crescut influenta lor pe piata.

Kostelecke Uzeniny, cel mai mare procesator si producator de carne din Cehia, a anuntat ca majorarea preturilor materiei prime in aprilie si mai va provoca o crestere cu 15-17% a preturilor la produsele din carne de porc si cu opt procente a afumaturilor, declara seful compartimentului de marketing Vladka Pivonkova.

Majorarea preturilor este un raspuns la deciziile similare ale cooperativei Jihlava si vor ramane la acest nivel pana la sfarsitul acestei luni.

"Noi stabilim intotdeauna preturile pentru o luna; in mai au fost mai reduse decat cele anuntate de alti producatori, dar vor mai creste in continuare", a declarat Antonin Lenikus, liderul cooperativei Jihlava.

Kostelecke Uzeniny cauta in prezent un partener strategic, contactand deja firme din Olanda, Belgia si Israel.

Conducerea firmei vrea sa se extinda in Uniunea Europeana si sa-si intareasca stabilitatea financiara. In prezent, combinatul detine o cota de17% din piata de carne locala, iar intre planurile de extindere se numara si cresterea numarului de pui procesati zilnic de la 120.000 la 135.000.

Pentru alti producatori, ultimele luni reprezinta cea mai buna perioada din istoria lor. Masny Prumsyl Krasno a inregistrat o crestere cu sapte procente a vanzarilor din primul trimestru, pana la 340 milioane de coroane (8,5 milioane de dolari), obtinand un profit de 10 milioane de coroane.

"Am profitat de cererea mare pentru produsele de carne si de preturile ridicate pentru a obtine aceste rezultate financiare", a declarat Jan Haruda, directorul executiv al companiei.

Exporturile au reprezentat aproape un procent din vanzarile producatorului din Moravia si s-au indreptat exclusiv spre Slovacia. Masny Prumsyl Krasno negociaza, de asemenea, cu mai multe companii multinationale, in vederea incheierii unui parteneriat.

Cumparatorii platesc deja 130 de coroane pentru un kilogram de carne de porc in magazine. Un razboi al preturilor a inceput deja intre supermarket-urile din Cehia, iar produsele fabricate in Cehia costa aproape la fel de mult ca cele din import.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO