Companii

Ciocolata Kandia a ajuns înapoi la familia austriacă Julius Meinl tot pe pierdere

Ciocolata Kandia a ajuns înapoi la familia austriacă Julius Meinl tot pe pierdere
01.08.2010, 23:50 625

Familia austriacă Meinl, proprietara brandului de cafea JuliusMeinl, a preluat pierderi de 1,5 mil. euro odată cu achiziţiaproducătorului ciocolatei Kandia. Com­pania Kandia-Excelent araportat anul trecut afa­ceri de 33,4 mil. euro şi un rezultatnegativ de 1,5 mil. euro, potrivit datelor de la RegistrulComerţului.
În cei trei ani în care s-a aflat în mâinile englezilor de laCadbury, businessul Kandia - poziţionat pe locul doi pe piaţalocală a ciocolatei - a rămas la acelaşi nivel şi nu a reuşit sătreacă pe profit, raportând în perioada 2007-2009 pierderi cumulatede aproape 8 mil. euro.
Anul trecut, rezultatul financiar raportat de compania locală afost similar celui din 2007 (-1,5 mil. euro) - anul în care JuliusMeinl a vândut Kandia-Excelent către Cadbury pentru o sumă-recordpe piaţa dulciurilor, de 100 mil. euro. Compania avea însă lafinele lui 2009 cu circa 200 de angajaţi mai puţin decât înmomentul vânzării ei.

Lipsa profitului, compensată de cota de piaţă şibranduri puternice
După preluarea Kandia, reprezentanţii Cadbury au refuzat să oferepresei detalii despre dinamica businessului sau despre schimbărilerealizate la nivelul structurii organizaţiei.
Rapoartele depuse de producător la Registrul Comerţului arată că în2009 compania şi-a restructurat businessul prin reducerea număruluide salariaţi cu 30% faţă de 2008, de la 830 la 577 de oameni.
Pe de altă parte, afacerile Kandia-Excelent au crescut cu 15% înlei în acest interval, pe o piaţă în declin, ceea ce s-ar puteatraduce prin creşterea cotei de piaţă a brandurilor din portofoliulproducătorului. Cele mai importante mărci ale sale sunt Kandia,Rom, Măgura, Sugus şi Silvana.
"În momentul evaluării companiei este posibil ca lipsa profituluinet să fi fost compensată de o valoare mare a activelorintangibile, precum cota mare de piaţă sau brandurile puternice, cuclienţi fideli", a afirmat un consultant al Capital Partners. "Caacţionar, atâta timp cât firma are lichidităţi, poţi accepta olipsă provizorie a profitului dacă există investiţii mari încompanie sau un obiectiv de creştere a cotei de piaţă", a mai spusacesta.
Kandia-Excelent a fost evaluată în acest an la o sumă de 4-5 orimai mică decât cea din 2007.
Practic, familia Meinl a revenit pe piaţă cum­părând cu 20-30 mil.euro aceeaşi companie pe care în 2007 a vândut-o cu 100 mil.euro.

O tranzacţie impusă de Comisia Europeană
Tranzacţia a fost anunţată în urmă cu câteva săptămâni şi a fost ovânzare impusă de Comisia Europeană americanilor de la Kraft Foods- compania care a preluat Cadbury la nivel interna­ţional în lunaianuarie.
Kraft Foods ar fi ajuns la o cotă de 60-70% pe segmentul tabletelorde ciocolată din România dacă ar fi păstrat operaţiunile locale aleCadbury (Kandia-Excelent), ceea ce i-ar fi adus o poziţie dominantăpe această piaţă.
Familia austriacă Meinl a preluat producătorul Kandia prinintermediul fondului de investiţii Oryxa Capital.
Reprezentanţii Oryxa Capital nu au dorit să comenteze rezultatelefinanciare raportate de Kandia-Excelent pe 2009.
"Tot ce pot declara este că în cadrul procesului de vânzare acompaniei româneşti Kraft Foods a pus la dispoziţia investitorilorinteresaţi o cantitate mare de informaţii, incluzând rezultatelefinanciare pe 2009 ale producătorului Kandia", a spus NicholasHill, reprezentantul Oryxa Capital.
Producătorul Kandia deţine în prezent circa 15% din piaţa locală aciocolatei, estimată la 240 mil. euro.
După finalizarea tranzacţiei, cei mai mari com­petitori aibusinessului preluat în acest an de Oryxa Capital vor fi KraftFoods, Supreme Chocolat, Heidi Chocolat, Nestle şi Mars.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO