Companii

Comerţul local nu va reuşi nici în 2015 să atingă maximul din 2008. Urmările crizei se mai văd încă

Comerţul local nu va reuşi nici în 2015 să atingă maximul din 2008. Urmările crizei se mai văd încă

Autor: Cristina Roşca

14.02.2012, 18:40 633

Comerţul local va creşte continuu în următorii patru ani, urmând a atinge în 2015 nivelul de 19,2 miliarde de euro, faţă de 17,1 miliarde de euro anul acesta.

În pofida tendinţei ascendente, valoarea pieţei va rămâne în continuare departe de nivelul maxim de 21 mld. euro obţinut în 2008, ultimul an de boom, potrivit datelor furnizate de retailerul Profi, deţinut de fondul polonez de investiţii Enterprise Investors.

Valoarea comerţului local a început să scadă în 2009, odată cu consumul. Acesta din urmă şi-a menţinut trendul de scădere inclusiv în 2010, ceea ce sugerează că situaţia economică i-a determinat pe români să devină mai precauţi şi să nu îşi mai umple coşurile la cumpărături ca în perioada de boom.

În acest context, în perioada 2008-2011 piaţa a pierdut circa cinci miliarde de euro. În acest an însă valoarea pieţei totale de comerţ este aşteptată să crească cu circa 800 milioane de euro.

Primele semnale pozitive

Această cifră poate reprezenta un prim semn că în acest an consumul ar putea reveni pe plus.

Şeful lanţului de 108 magazine Profi dă şi el un semn bun în acest sens, anunţând că estimează să menţină ritmul de creştere din 2011.

"Nu avem o ţintă stabilită pentru 2012, însă vreau să obţinem o rată de creştere cel puţin la fel de bună ca aceea de anul trecut", a spus Pawel Musial, cel care conduce lanţul de magazine Profi, deţinut de fondul polonez de investiţii Enterprise Investors.

În 2011 retailerul a obţinut o cifră de afaceri de 214,5 mil. euro, în creştere cu 29% comparativ cu anul anterior. Avansul vine după ce Profi a deschis anul trecut 26 de magazine noi. Businessul retailerului a crescut însă şi la un număr constant de magazine (like for like) cu circa 7,5%.

Retailerul va continua să deschidă magazine şi în acest an, însă va şi închide unităţile neperformante.

"Vom închide maximum 2-3 magazine în acest an. Numărul de deschideri va varia în funcţie de numărul de închideri astfel încât la finalul anului numărul de magazine să fie cu 25 mai mare decât în 2011. Vrem să ajungem să fim la fiecare colţ de stradă", a mai spus Pawel Musial.

Profi închide un magazin dacă acesta are un EBITDA (profit înainte de taxe şi dobânzi) negativ şi dacă în pofida investiţiilor în promovare rezultatele nu se văd şi nu există speranţ e de creştere.

Vin mai mulţi, cumpără mai ieftin

Pawel Musial spune însă că principalele sale ţinte nu sunt deschiderile, ci numărul de clienţi şi profitul.

El nu dă detalii despre profitabilitatea companiei.

"În fiecare zi reţeaua Profi are între 120.000 şi 160.000 de clienţi. Numărul acestora a crescut semnificativ faţă de acum un an. Observăm însă o scădere a valorii medii a coşului", a afirmat Pawel Musial. Acest lucru nu se datorează faptului că a scăzut numărul de articole achiziţionate, ba din contră, ci pentru că a scăzut preţul fiecărui articol.

"Pot să vă dau un singur exemplu în acest sens. La finalul lui 2010 preţul mediu al produselor de la legume-fructe era de 3 lei. La finalul lui 2011 ajunsese la 1,79 de lei." Această evoluţie se poate datora şi faptului că anul trecut a fost un an bun agricol.

O altă explicaţie pentru această situaţie, cel puţin în cazul Profi, este faptul că mărcile proprii au câştigat mult teren în raport cu produsele mărcilor consacrate.

"Mărcile noastre private, care au preţuri cu până la 40% mai mici decât produsele mărcilor consacrate, au ajuns să contribuie cu 18% la cifra noastră de afaceri", a mai spus şeful Profi.

El mai spune că 95% din mărcile private ale lanţului sunt realizate în România. Nu a oferit însă nume de producători.

Devin magazine de proximitate

Retailerul Profi s-a repoziţionat pe piaţa de retail autohtonă, devenind reţea de magazine de proximitate.

Anterior Profi era cunoscută ca reţea de magazine de tip discount, segment de piaţă pe care activa alături de Lidl şi Penny Market.

Odată cu noua poziţionare, Profi va intra pe segmentul magazinelor de proximitate, însă va rămâne un jucător din retailul modern, potrivit oficialilor companiei.

Comerţul modern a câştigat continuu teren în ultimii ani, ajungând la o cotă de piaţă de peste 50%. Mai mult, se estimează că până în 2015 ponderea va fi de 65% la 35% comerţ modern vs. comerţ tradiţional.

Pentru repoziţionare magazinele au fost redecorate, investiţia pentru fiecare magazin variind între 100.000 şi 200.000 de euro.

Suma totală investită în remodelare se ridică astfel la 10-20 mil. euro pentru toată reţeaua.

Profi a închis întregul lanţ de 107 magazine duminică noaptea şi îl va redeschide marţi. Aceasta a fost o acţiune de marketing în urma căreia reţeaua urmează să se repoziţioneze pe piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO