Companii

Companiile încearcă să “corecteze” greşelile angajaţilor prin traininguri de etică, iar managerii merg la dansuri pentru a mai scăpa de stres

Companiile încearcă să “corecteze” greşelile...

Autor: Adelina Mihai

25.12.2013, 20:18 556

Angajatorii de pe plan local care îşi trimit angajaţii la programe de instruire personalizate solicită din ce în ce mai mult module de etică organizaţională integrate în tematica de curs, a spus Lavinia Raşcă, directorul general al firmei de training Exec-Edu, cu afaceri de circa 550.000 de euro anul acesta.

“Această nevoie a apărut datorită faptului că, în goana după rezultate şi atingerea obiectivelor, în organizaţii apare tentaţia practicilor neetice. Acest lucru are consecinţe dintre cele mai grave, de la degradarea reputaţiei companiei la deteriorarea culturii organizaţionale şi scăderea performanţei pe termen lung”, a adăugat Lavinia Raşcă, care este şi profesor de strategie şi antreprenoriat în cadrul programului de Executive MBA oferit de şcoala de afaceri ASEBUSS.

O altă preferinţă a angajatorilor care vor să-şi trimită angajaţii la training este pentru programele de creştere a nivelului de “engagement” sau devotamentul profesional al angajaţilor, pentru le a creşte performanţele, retenţia şi creativitatea acestora.

“O tendinţă pe care o remarcăm este legată de gradul de maturizare al cursanţilor, care au devenit mai conştienţi de importanţa de a investi continuu în pregătirea lor, fără să mai aştepte ca angajatorul <să îi trimită la training>. Dezvoltarea continuă devine o opţiune personală, în contextul în care abilităţile se perimează tot mai rapid şi au nevoie de o curiozitate permanentă şi de adaptare continuă la schimbările din mediu”, a mai spus Lavinia Raşcă.

Astfel, tot mai mulţi angajaţi participă la programe de dezvoltare plătite din bugetul propriu, iar în cazul programelor de certificare organizate de EXEC- EDU, procentul celor care îşi plătesc singuri taxa de participare a crescut până la 30% la unele programe de anul acesta.

 

Managerii îşi caută modele din lumea artistică sau cea a sportului

 

Şi managerii au continuat şi vor continua să meargă la programe de instruire. O mare parte dintre aceştia solicită programe de instruire care să cuprindă tematici legate de eficienţă şi productivitate individuală, dezvoltarea competenţelor de leadership, fotoreading sau muncă în echipă.

“Pentru că managerii doresc să se prezinte bine în faţa celor din jur, merg tot mai mult în programe de perfecţionare a vorbirii în public, a aptitudinilor de prezentare, a comunicării. Managerii caută de asemenea modele care să îi inspire, pe care le găsesc adesea în interacţiunea cu personalităţi ale lumii artistice, precum Oana Pellea sau Andrei Pleşu sau cu figuri marcante din sport sau ştiinţă care au atins excelenţa şi au ştiut să conducă prin puterea exemplului. Ei apelează la programe de management sau de reducere a stresului prin dans sau alte forme de mişcare, prin muzica, sau arte vizuale”, a mai spus Lavinia Raşcă.

Folosirea telefoanelor de tip smartphone şi a tabletelor au făcut ca managerii să îşi diversifice şi metodele de învăţare, astfel că aşa-numitul fenomen de “micro-learning” a câştigat teren, învăţarea în afara sălii de curs fiind corelată cu o eficientizare a timpului destinat învăţării.

“Se învaţă în <portii mici” şi instantaneu în maşină, în aeroport, în avion, în sălile de aşteptare. Audiobook-urile şi internetul sub diverse forme au devenit extrem de populare şi din acest punct de vedere. Este extrem de apreciată învăţarea prin acţiune, utilizată ca modalitate de reflecţie şi învăţare, fie individual, fie în grup. În companiile inteligente, greşelile sunt o foarte bună sursă de învăţare. Mentoringul şi coachingul câştigă teren de la o zi la alta”, a adăugat Raşcă. Ea a mai precizat însă că aceste metode de învăţare trebuie combinate şi folosite în mod constant, altfel învăţarea este ineficientă.

“Trăim vremuri în care competenţa, în toate componentele ei, se perimează rapid. A crede că eşti capabil pentru că ai absolvit cu succes un program de două luni sau chiar un EMBA de doi ani e o mare greşală. Învăţarea trebuie să fie continuă, la fel ca şi regimul sănătos de viaţă. Altfel nu are efect”, a conchis Lavinia Raşcă.

 

Lavinia Raşcă a fost anul acesta unul dintre experţii în resurse umane  care au participat la dezbaterile HR Insider. Ajuns la şapte ediţii în 2013, HR Insider este un eveniment prin care periodic se organizează întânliri cu experţi în domeniul HR pentru a discuta pe marginea celor mai importante teme din acest sector, realizat sub umbrela ZF Corporate, platforma de ştiri online cu plată a ZF. Vedeţi aici intervenţia Lavinei Raşcă în cadrul dezbaterii HR Insider: bit.ly/1ibNAj4 , precum şi pe cea din cadrul conferinţei de HR anuale organizate de ZF: bit.ly/J6OI99.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO