Companii

Consumul va continua să scadă şi în 2011

Autor: Liviu Iancu

04.11.2010, 23:52 26

Consumul va scădea şi anul viitor pe fondul creşterii şomajului,al majorării preţului la utilităţi şi din cauza lipsei de încrederea populaţiei în redresarea situaţiei economice, potrivitreprezentanţilor companiilor din retail prezenţi la un seminarorganizat de Business Magazin.

"Eu cred că în 2011 piaţa va continua să scadă. Încercăm să judecămrealist, pentru că toate previziunile pe care le-am văzut eu aufost bătute la sfârşit de an", spune Marius Meleşteu, directorulgeneral al producătorului de cafea Strauss România. El apreciază cădacă şomajul va creşte, oamenii vor avea din ce în ce mai puţinibani, pe care va trebui să îi orienteze către costuri pe care nu lepot evita, cum ar fi utilităţile. Robert Redeleanu, directorulgeneral al producătorului de conserve Scandia, împarte 2011 în douăetape. "Cred că în primele şase luni vom suferi amarnic, pentru căprimele şase luni ale acestui an au fost mult mai bune decâtultimele şase luni, şi probabil că undeva spre sfârşitul lui 2011vom vedea o oarecare ameliorare.

Dar în primele şase luni vom continua să vedem scăderisemnificative de consum", apreciază Redeleanu. El crede că va aveaun impact asupra economiei şi ieşirea din perioada de şomaj amultora dintre cei care şi-au pierdut locurile de muncă. "Nu suntelemente care să mă facă să cred că va fi mai bine decât în acestan anul viitor. În cel mai fericit caz va fi stagnare", afirmă RaulCiurtin, directorul general al produ­cătorului de lactate AlbalactAlba Iulia. Albert Davidoglu, National Customer DevelopmentDirector la Unilever, este rezervat în ceea ce priveştepreviziunile optimiste pentru anul viitor. "Mă uitam la indicele deîncredere, care a ajuns de la superoptimist la superpesimist, şiasta arată care va fi intenţia de cumpărare în viitor. Când omulare încredere în viitor, cumpără, când nu, nu cumpără. Am ajuns dela 92 nivel de încredere la 50, cel mai mic nivel din Europa, şipână la urmă asta reflectă ceea ce se întâmplă acum în piaţă. Omulstă şi aşteaptă", spune el.

Davidoglu crede că la restrângerea pieţelor contribuie şicampaniile promoţionale în exces. "În momentul în care lumea seluptă pe o piaţă mai mică, de aici apare excesul de promoţii. Estenormal să faci promoţii pentru a-ţi atinge ţinta pe termen scurt,dar pe de altă parte te uiţi şi în viitor. Dacă te uiţi în cedirecţie au luat-o pieţele, -15%, -20%, cumva şi noi am contribuitla aceste scăderi aruncând în piaţă o mulţime de activităţi şiducând-o mai jos, pentru că volumele nu au crescut. O piaţă careeste, ca volum, limitată şi nu mai poate creşte, orice reducere depreţ înseamnă implicit scăderea valorii pieţei", a adăugatDavidoglu. Bogdan Popescu, Head of Strategic Project ManagementMetro Cash&Carry România, este ceva mai optimist şi crede căsituaţia nu va fi atât de neagră. "Ce era de concediat, s-aconcediat, în mediul privat. Ar mai fi la stat, şi văd că acolo nune grăbim să facem ceva. Sunt două variante: creşte şomajul lastat, cu efectele benefice pe care le ştim, sau nu creşte, şiatunci nu se va reflecta în consum. Criza e o oportunitate la felca războaiele, în timpul cărora s-au făcut cele mai mari cuceriritehnico-ştiinţifice. I-au împins pe oameni să devină inventivi.Începi să cauţi posibilităţi să fii eficient", crede Popescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO