Companii

Cramele şi vinul la pahar din restaurante, pariurile Murfatlar pentru relansarea vânzărilor

Cramele şi vinul la pahar din restaurante, pariurile Murfatlar pentru relansarea vânzărilor

Autor: Ioana David

07.09.2010, 23:58 1898

Producătorul este primul din in­dustria vinului care anunţăpla­nuri de extindere agresivă în re­­tail, în condiţiile în careşi-a pro­pus să ajun­gă la câteva sute de crame în doi - trei ani,ceea ce îi va asigura o acoperire naţională.
"Cramele vor fi în toată ţara. Primele trei sunt în Bu­cu­reşti,iar a patra în Brăila. Vânzările pot fi duble de la o locaţie laalta în funcţie de locul unde sunt poziţionate. Obiec­tivul nostrueste ca într-un an şi jumă­ta­te - doi să ajungă la peste 50% dincifra de afa­ceri pe care o avem acum", a spus Daniel Ne­grescu,brand manager al Murfatlar într-un interviu acordat ZF.
Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de 119,76 mil. lei(28,3 mil. euro), iar în 2010 a fost bugetat un nivel de 136 mil.lei (32 mil. euro).
Retailul specializat de vin este extrem de slab dez­voltat,principalele magazine fiind Vinexpert, dar acestea se poziţioneazăpe segmentul ridicat de preţ. Anul tre­cut însă, antre­prenorulTiberiu Duma a deschis re­ţeaua Pa­tria Vinum cu care atacăsegmentul scă­zut şi mediu de preţ.

Oportunităţi generate de schimbarea obiceiurilor deconsum

Cramele, principalul proiect al com­pa­niei din acest an, suntdezvoltate sub forma unor parteneriate cu in­ves­titori locali, "unfel de franciză", în care Murfatlar vine cu brandul, know-how-ul,produsele inves­ti­ţia de mar­keting, politica comercială, iarparte­nerul cu spaţiul, care poate să fie închi­riat sau înproprietate, şi amenajarea. Deschi­derea unei crame se ridică la10-15.000 de euro, iar recuperarea investiţiei se poate face întrepatru şi şapte luni, potrivit estimă­ri­lor lui Negrescu. Brandulsub care opera uni­tăţile este "Crama Murfatlar".
"Businessul a fost gândit ca unul de fa­milie între noi şiinvestitori din care aceştia să-şi câştige existenţa.Vor fiprobabil sute de investitori care vor lucra în aceste crame", aadăugat Negrescu.
În retailul generalist, printr-un sistem de fran­ciză se extinde şiMic.ro, retailer creat de miliar­darul Dinu Patriciu la circa treiani du­pă retragerea din Rompetrol, care în pre­zent operează 100de chioşcuri în format modern. Mercadia, compania care opereazăma­gazinele Mic.Ro, susţine singură inves­ti­ţiile în expansiuneareţelei, însă condi­ţio­nează intrarea în sistem a posibililorpar­teneri - francizaţi de constituirea unei garan­ţii ban­care de7.000 de euro.
Compania Murfatlar este controlată in­direct de familiaDobronăuţeanu, George Ivănescu şi Cătălin Bucura.
Proiectul Crama Murfatlar a demarat în urmă cu câteva săptămâni,primele unităţi fi­ind inaugurate în Bucureşti, în zonele Sălăjan,Dristor şi Piaţa Moghioroş, iar în ţară la Brăila. Suprafaţamagazinelor este între 35 şi 60 de metri pătraţi, însă com­pa­­niaşi-a propus ca standardul să fie de 50 mp.
Negrescu a explicat că portofoliul cra­melor este struc­turat încinci cate­go­rii, patru de vin vrac şi una de vin îm­buteliat. Încategoria vinurilor vrac intră vinul de masă (cu un preţ de 5,5-6lei pe litru), cupajele (6-8 lei pe litru), so­iurile cramei (10-12lei pe litru) şi vi­nul premium (15-16 lei pe litru). Vinu­rileîmbuteliate sunt brandurile Murfatlar.
Din punctul de vedere al produ­că­to­rului, unul dintre avan­tajeleacestor crame este faptul că astfel intră în con­tact cucon­su­matorul, ceea ce până acum nu se în­tâm­pla având în vederecă nu erau prezenţi direct în retail.
Întrebat de ce a decis să atace nişa cramelor, Negres­cu a spus că"încă de anul tre­cut s-au ivit nişte oportu­ni­tăţi în piaţă caurmare a mo­di­ficării obice­iu­ri­lor de con­sum pe perioadacrizei, opor­­tunităţi pe care încercăm să le speculăm".
Compania se concen­trea­ză pe loca­ţiile de proximitate.
"Nu cred că vom merge în malluri. Poate doar pentru imagine.Mallurile nu sunt în targetul nostru. Targetul nostru suntlocaţiile foarte aproape de consu­ma­tori, în care ei circulăfoarte des, cum sunt pieţele sau galeriile comerciale."
Până acum vânzările celor patru crame des­chi­se au fost pesteesti­mări. Brand managerul Mur­fatlar a spus că nivelul bu­getatpentru o săptămână a fost atins în primele do­uă zi­le, când s-aucomer­cia­li­zat "câteva mii de litri".
În prezent, vânzările prin marile reţele de maga­zi­ne aduc 40-50%din busi­nessul Murfatlar, res­tul fiind reprezentat de HoRe­Ca(hoteluri, res­tau­rante) şi ma­gazinele ge­ne­raliste depro­ximitate.
Separat de lansarea cra­­melor propii, Murfatlar mizează şi peHoReCa, pe ceea ce se nu­meş­te "vinul casei" sau "ce vindehorecarul la pahar".
"Avem câteva sute de locaţii unde am instalat dozatoare de vinpentru vânzare la pa­har. Preţul este în jur de 10-12 lei pecara­fa de un litru şi este un segment unde consumul se menţine. Înplus există marele avantaj de a consuma cât vrei sau câţi bani ai.Nu trebuie să-ţi iei o sticlă", a punctat Negrescu.

Un an cu o recoltă în limitenormale

Companiile din industria vinului se pregătesc să intre în cea maibună perioadă din an, septembrie-decembrie, care aduce în jur dejumătate din vânzări. Această perioa­dă vine după o recoltă pe careNegres­cu o caracterizează ca fiind "în limite normale"."Obiectivul Murfatlar este ca această iar­­nă să fie mai bună decâtcea trecută. Va fi o iarnă foarte grea, dar sper să avem omen­ţi­nere de consum", a spus brand managerul companiei.
Majorarea TVA, care se aplică de la 1 iulie, nu s-a simţit decâtfoarte puţin, însă Ne­grescu estimează că abia în această jumă­tatede an impactul va fi mai puternic.
"Consu­mul de vin este în trendul tuturor pieţelor. Estimezscăderea la 5% (în valoare - n. red.) de la începutul anului pânăacum, dar sper să recuperăm din această scădere pe sfârşit de an",a adăugat el.
Migraţia consumatorilor spre segmen­te­le scăzute de preţ, extremde vizibilă anul tre­cut, s-a temperat în 2010. Pe piaţa de vin decirca 400 mil. euro, Murfatlar concurează cu Vincon, Jidvei,Halewood, Cotnari, Tohani, Recaş.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO