Producătorul este primul din industria vinului care anunţăplanuri de extindere agresivă în retail, în condiţiile în careşi-a propus să ajungă la câteva sute de crame în doi - trei ani,ceea ce îi va asigura o acoperire naţională.
"Cramele vor fi în toată ţara. Primele trei sunt în Bucureşti,iar a patra în Brăila. Vânzările pot fi duble de la o locaţie laalta în funcţie de locul unde sunt poziţionate. Obiectivul nostrueste ca într-un an şi jumătate - doi să ajungă la peste 50% dincifra de afaceri pe care o avem acum", a spus Daniel Negrescu,brand manager al Murfatlar într-un interviu acordat ZF.
Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de 119,76 mil. lei(28,3 mil. euro), iar în 2010 a fost bugetat un nivel de 136 mil.lei (32 mil. euro).
Retailul specializat de vin este extrem de slab dezvoltat,principalele magazine fiind Vinexpert, dar acestea se poziţioneazăpe segmentul ridicat de preţ. Anul trecut însă, antreprenorulTiberiu Duma a deschis reţeaua Patria Vinum cu care atacăsegmentul scăzut şi mediu de preţ.
Oportunităţi generate de schimbarea obiceiurilor deconsum
Cramele, principalul proiect al companiei din acest an, suntdezvoltate sub forma unor parteneriate cu investitori locali, "unfel de franciză", în care Murfatlar vine cu brandul, know-how-ul,produsele investiţia de marketing, politica comercială, iarpartenerul cu spaţiul, care poate să fie închiriat sau înproprietate, şi amenajarea. Deschiderea unei crame se ridică la10-15.000 de euro, iar recuperarea investiţiei se poate face întrepatru şi şapte luni, potrivit estimărilor lui Negrescu. Brandulsub care opera unităţile este "Crama Murfatlar".
"Businessul a fost gândit ca unul de familie între noi şiinvestitori din care aceştia să-şi câştige existenţa.Vor fiprobabil sute de investitori care vor lucra în aceste crame", aadăugat Negrescu.
În retailul generalist, printr-un sistem de franciză se extinde şiMic.ro, retailer creat de miliardarul Dinu Patriciu la circa treiani după retragerea din Rompetrol, care în prezent operează 100de chioşcuri în format modern. Mercadia, compania care opereazămagazinele Mic.Ro, susţine singură investiţiile în expansiuneareţelei, însă condiţionează intrarea în sistem a posibililorparteneri - francizaţi de constituirea unei garanţii bancare de7.000 de euro.
Compania Murfatlar este controlată indirect de familiaDobronăuţeanu, George Ivănescu şi Cătălin Bucura.
Proiectul Crama Murfatlar a demarat în urmă cu câteva săptămâni,primele unităţi fiind inaugurate în Bucureşti, în zonele Sălăjan,Dristor şi Piaţa Moghioroş, iar în ţară la Brăila. Suprafaţamagazinelor este între 35 şi 60 de metri pătraţi, însă companiaşi-a propus ca standardul să fie de 50 mp.
Negrescu a explicat că portofoliul cramelor este structurat încinci categorii, patru de vin vrac şi una de vin îmbuteliat. Încategoria vinurilor vrac intră vinul de masă (cu un preţ de 5,5-6lei pe litru), cupajele (6-8 lei pe litru), soiurile cramei (10-12lei pe litru) şi vinul premium (15-16 lei pe litru). Vinurileîmbuteliate sunt brandurile Murfatlar.
Din punctul de vedere al producătorului, unul dintre avantajeleacestor crame este faptul că astfel intră în contact cuconsumatorul, ceea ce până acum nu se întâmpla având în vederecă nu erau prezenţi direct în retail.
Întrebat de ce a decis să atace nişa cramelor, Negrescu a spus că"încă de anul trecut s-au ivit nişte oportunităţi în piaţă caurmare a modificării obiceiurilor de consum pe perioadacrizei, oportunităţi pe care încercăm să le speculăm".
Compania se concentrează pe locaţiile de proximitate.
"Nu cred că vom merge în malluri. Poate doar pentru imagine.Mallurile nu sunt în targetul nostru. Targetul nostru suntlocaţiile foarte aproape de consumatori, în care ei circulăfoarte des, cum sunt pieţele sau galeriile comerciale."
Până acum vânzările celor patru crame deschise au fost pesteestimări. Brand managerul Murfatlar a spus că nivelul bugetatpentru o săptămână a fost atins în primele două zile, când s-aucomercializat "câteva mii de litri".
În prezent, vânzările prin marile reţele de magazine aduc 40-50%din businessul Murfatlar, restul fiind reprezentat de HoReCa(hoteluri, restaurante) şi magazinele generaliste deproximitate.
Separat de lansarea cramelor propii, Murfatlar mizează şi peHoReCa, pe ceea ce se numeşte "vinul casei" sau "ce vindehorecarul la pahar".
"Avem câteva sute de locaţii unde am instalat dozatoare de vinpentru vânzare la pahar. Preţul este în jur de 10-12 lei pecarafa de un litru şi este un segment unde consumul se menţine. Înplus există marele avantaj de a consuma cât vrei sau câţi bani ai.Nu trebuie să-ţi iei o sticlă", a punctat Negrescu.
Un an cu o recoltă în limitenormale
Companiile din industria vinului se pregătesc să intre în cea maibună perioadă din an, septembrie-decembrie, care aduce în jur dejumătate din vânzări. Această perioadă vine după o recoltă pe careNegrescu o caracterizează ca fiind "în limite normale"."Obiectivul Murfatlar este ca această iarnă să fie mai bună decâtcea trecută. Va fi o iarnă foarte grea, dar sper să avem omenţinere de consum", a spus brand managerul companiei.
Majorarea TVA, care se aplică de la 1 iulie, nu s-a simţit decâtfoarte puţin, însă Negrescu estimează că abia în această jumătatede an impactul va fi mai puternic.
"Consumul de vin este în trendul tuturor pieţelor. Estimezscăderea la 5% (în valoare - n. red.) de la începutul anului pânăacum, dar sper să recuperăm din această scădere pe sfârşit de an",a adăugat el.
Migraţia consumatorilor spre segmentele scăzute de preţ, extremde vizibilă anul trecut, s-a temperat în 2010. Pe piaţa de vin decirca 400 mil. euro, Murfatlar concurează cu Vincon, Jidvei,Halewood, Cotnari, Tohani, Recaş.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels