Companii

Cum a redus costurile retailerul Il Passo in anul in care „s-a simtit ca s-au terminat banii”

Cum a redus costurile retailerul Il Passo in anul in care „s-a simtit ca s-au terminat banii”
20.12.2009, 23:10 738

Pestos, retailerul de incaltaminte si accesorii cu capitalintegral autohton, care detine brandul Il Passo si francizelepentru magazinele Tosca Blu si Bagatt, a avut pentru prima data incei zece ani de cand activeaza la nivel local o scadere avanzarilor cu 35% in euro.

Motivul? Deprecierea leului, inflexibilitatea partenerilor -malluri si banci, dar si vremea calda din lunile octombrie sinoiembrie cand vanzarea de incaltaminte din ultima colectie a fostingreunata, dupa cum spun reprezentantii companiei.

Declinul a inceput sa se simta la sfarsitul lui 2008,problemele s-au acutizat in martie, cand varful scaderii in euro atrecut de 30%, iar sezonul de toamna-iarna 2009/2010 este pus subsemnul aceleiasi diminuari pronuntate.

Bucurestiul, mai afectat decat provincia

"Magazinele din Bucuresti sunt mai afectate decat cele dincelelalte orase. Oamenii sunt mai informati, ceea ce-i face maiprevazatori, nu mai cheltuiesc atat de mult. In plus, concurentaeste foarte mare, in Capitala exista un outlet, sunt multepromotii, iar oamenii calculeaza de doua ori inainte sa intreintr-un magazin. Se simte ca s-au terminat banii si ca exista oinstabilitate mai ales in sectorul bugetar", a declarat pentru ZFPetru Chiriac, unul dintre cei doi actionari ai companiei care arulat in 2008 afaceri de 4,9 mil. euro, in crestere cu circa 30%fata de anul anterior.

Retailerul de incaltaminte a incercat sa contracareze impactulcrizei financiare prin masuri interne, care au redus din cheltuielicu pana la 30%, dar si prin discutii cu centrele comerciale invederea scaderii chiriei sau cu bancile. "Am facut analiza pefiecare magazin in parte, am inchis magazinele neprofitabile, amredus salariile, am renuntat la oamenii care nu aduceau venit, amrenegociat toate contractele, incepand de la telefonie, transportpana la chiria birourilor. Am facut bugete pentru fiecare unitate -de cata hartie au nevoie, de cat detergent", detaliaza Chiriacstrategia de reducere a costurilor. Pentru impulsionarea vanzarilor"am intrat cu reduceri de 30%, ceea ce nu faceam in alti ani",completeaza el.

Chiria de 100 de euro pe metru patrat inUnirea

In prezent, compania detine opt magazine multibrand Il Passo,unde, pe langa produsele proprii care reprezinta circa 60%,comercializeaza branduri din Italia, Spania, Turcia sau Brazilia caDino Bigioni, Gianmarco Lorenzi, Mario Bologna sau RebecaSanver.

"Anul trecut am hotarat sa inchidem magazinul de pe CaleaVictoriei, care functiona mai mult pentru imagine, dar care a fostprimul apendice taiat in momentul unei analize interne, iar apoi amrenuntat la magazinul din Unirea Shopping Center. In aprilie 2009ne expira contractul si ne-am dat seama ca nu mai putem suporta ochirie lunara de 100 de euro pe metru patrat la o suprafata decirca 100 de metri patrati, asa ca nu l-am mai reinnoit", spuneproprietarul Il Passo.

In ce priveste cele doua francize, cea de genti si accesoriiTosca Blu si cea de incaltaminte Bagatt, compania nu a avut oextindere agresiva si a preferat in cazul produselor Bagatt sacreeze colturi in cadrul magazinelor Il Passo. Primul magazin ToscaBlu a fost deschis in 2006 in galeria comerciala Feeria dincomplexul comercial Baneasa, iar cel de-al doilea in ultimul malldeschis in capitala, AFI Palace Cotroceni, pe o suprafata de circa82 de metri patrati.

Reprezentantii Pestos au explicat ca pe viitor vor transformamagazinul din Feeria intr-unul propriu Il Passo si se vor concentrape centrul comercial din Cotroceni. Si Bagatt a avut o situatieasemanatoare, singurul magazin deschis independent in Romania, inLiberty Center din sudul Bucurestiului, fiind inchis in acest an infavoarea unui spatiu de 21 de metri patrati in Cotroceni.

"Deschiderea magazinului Bagatt a coincis cu momentuldeclansarii crizei si, coroborat cu faptul ca a fost plasat intr-unmall cu trafic redus, nu a adus rezultatele estimate, mai ales canivelul costurilor era ridicat. In august 2009 am renuntat laspatiul din Liberty Center", explica Chiriac.

Chiar daca in noiembrie a deschis, pe aproape 100 de metripatrati, un magazin Il Passo in Cotroceni, compania nu are alteplanuri concrete pentru viitor.

Au muncit cu 50% mai mult pentru rezultate similare cu2008

"Centrele comerciale vor ramane de baza in continuare. Romaniaeste singura tara din Europa unde mallurile sunt pozitionate incentrul oraselor. Nu stiu cate vor mai functiona in viitor sau catevor aduce trafic constant, dar tinand cont ca nu avem arterecomerciale, este cea mai buna alternativa a retailerilor", opineazaChiriac, chiar daca admite ca nu se va mai intalni niciodata cucresterile de vanzari de 30% de la sfarsitul lui 2007, inceputullui 2008.

"Pentru acest an estimam aceeasi cifra de afaceri in lei (18mil. lei). Pe final de an, toate firmele incearca sa recupereze ceau pierdut incepand cu sfarsitul anului trecut. In primavara - varavom avea aceleasi rezultate, poate cu 10% mai mult, dar vom incercasa acoperim datoriile si pierderile acumulate si abia din toamnaanului viitor vom vedea primele cresteri", crede actionarulcompaniei, care spune ca echipa Il Passo a muncit cu 50% mai multdecat o facea in alti ani pentru a mentine in 2009 unechilibru.

Il Passo concureaza pe piata locala cu jucatori ca Musette,Bata, Aldo sau Vicina.

Actionarii se gandesc la franciza

Chiriac si Corina Ghiorghita, celalalt actionar al Pestos, vorsa acorde francize Il Passo, dar deocamdata "nu este momentul". "Nuvreau sa zica cel caruia i-am acordat franciza ca a pierdut cu noi100.000 de euro. Vreau sa-mi zica «am castigat si mai vreau»",spune Chiriac. Pentru amenajarea unui magazin care poate porni dela 80 de metri patrati si poate ajunge la 120 de metri patrati estenevoie de circa 160 de euro pe metru patrat. Mobilierul poateajunge la 200 de euro pe metru patrat, iar stocul de marfa, caretrebuie sa fie constant pe rafturile magazinului, valoreazaaproximativ 150.000 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO