Companii

Cum aduc trei izvoare din Carpatii Orientali 100 de milioane de euro in conturile Coca-Cola

Cum aduc trei izvoare din Carpatii Orientali 100 de milioane de euro in conturile Coca-Cola

Drumul apei de la sursa la cumparator pare simplu pe hartie. In realitate, intregul proces este puternic mecanizat, cu putini angajati in productie

25.09.2009, 00:00 2180

In 2002, anul in care ii platea lui Jean Valvis 40 de milioanede euro pentru apele minerale Dorna, gigantul american Coca-Colafacea un pas important pe singurul segment de piata pe care nu-lavea in portofoliu. Achizitia companiei Dorna Apemin a largitportofoliul grupului cu cele trei ape minerale pe care Coca-Cola ledetine si in prezent, Dorna, Poiana Negri si Izvorul Alb.

La sase ani de atunci, Coca-Cola este in continuare singuramultinationala care se lupta cu marcile locale Borsec (Romaqua) siIzvorul Minunilor (European Drinks) pe o piata de peste 300 demilioane de euro si un consum anual de 60 de litri pe cap delocuitor.

Coca-Cola nu da date despre ponderea vanzarilor de ape mineralein businessul local, dar pe baza datelor de productie de laSocietatea Nationala a Apelor Minerale (SNAM) rezulta afaceri decirca 100 de milioane de euro pentru companie din apele Dorna,Poiana Negri si Izvorul Alb.

Astfel,in perioada ianuarie-aprilie 2009, Coca-Cola a produs, prinintermediul companiei Dorna Apemin, 49,3 milioane de litri, inscadere cu 8% comparativ cu aceeasi perioada a lui 2008, conformdatelor oferite de SNAM, iar anul trecut Dorna Apemin a imbuteliat141 de milioane de litri.

Avand in vedere ca piata apelor minerale se ridica la circa 300de milioane de euro pe an, la un miliard de litri exploatati anual,rezulta ca numai din vanzarea marcilor Dorna si Poiana Negri,Coca-Cola are afaceri de circa 42 de milioane de euro. Dateledespre productia anuala de apa Izvorul Alb nu sunt cunoscute.Pentru Izvorul Alb, licenta de operare si exploatare a acestuiizvor s-a obtinut de la Agentia Nationala pentru Resurse Minerale,care acorda licente de exploatare a izvoarelor de apa minerala inRomania.

"Zgarciti" cu cifrele

Pe o piata estimata la un miliard de litri, cota de piata aRomaqua, cel mai mare jucator, este de aproximativ 33%, ceea ceraportat la vanzari, inseamna ca apele minerale aduc companiei,potrivit extimarilor ZF, aproximativ 100 de milioane de euro.Potrivit oficialilor Coca-Cola, vanzarile Dorna Apemin suntsimilare celor ale Romaqua, ceea ce ar insemna ca apele mineraleaduc singurei multinationale de pe aceasta piata 100 mil. euro.

In 2008, profitul Coca-Cola HBC Romania a fost de aproximativ 66mil. euro, in crestere cu 19% fata de anul precedent, iar cifra deafaceri s-a majorat pana la aproximativ 552 mil. euro. Dacavanzarile de apa minerala au adus grupului circa 100 mil. euro in2008, se poate spune ca operatiunile cu apa minerala reprezintaaproximativ 18% din afacerile Coca-Cola. Pastrand aceeasi proportiesi in cazul profitului, apele minerale ar putea fi "responsabile"pentru un castig de aproximativ 12 mil. euro anual, potrivitestimarilor ZF. Afacerea, pe care a preluat-o acum 6 ani, s-adovedit profitabila pentru Coca-Cola HBC Romania. Din 2003, pana in2008, compania a obtinut anual profit, care a crescutprogresiv.

Destul de zgarciti cu orice fel de informatie care implicavanzari, cote de piata sau capacitati de productie, reprezentantiiCoca-Cola spun totusi ca au investit 60 de milioane de euroincepand din 2003 in businessul cu ape minerale, situat undeva inCarpatii Orientali, unde se afla izvoarele de apa minerala pentruDorna, Izvorul Alb si Poiana Negri.

Inchid o fabrica

"Programul de investitii este continuu, am investit in liniinoi, in depozite si in infrastructura fabricii", a declarat MarianNoiman, directorul de calitate pe sectiunea apelor minerale.

Departe de orice urma de civilizatie, sursele apelor mineraleDorna, Izvorul Alb si Poiana Negri izvorasc la doar cativakilometri de cele doua fabrici situate in satele Dealul Floreni siPoiana Negri din regiunea Vatra Dornei.

Ca urmare a unui proces de reorganizare, fabrica din DealulFloreni urmeaza a fi inchisa, activitatea de productie urmand a firelocalizata in Poiana Negri la fabrica deja existenta.

"Transferarea activitatii de productie din Floreni in PoianaNegri, la numai 6 km distanta, este parte integranta a programuluiextensiv de investitii derulat in ultimii ani la fabrica PoianaNegri. Astfel, imbutelierea apelor noastre minerale se consolideazala fabrica Poiana Negri, unitate de productie dotata cu tehnologieperformanta, unde orice alte investitii viitoare sunt justificatesi amortizate eficient", potrivit lui Mugurel Radulescu, directorde relatii publice si comunicare al Coca-Cola HBC Romania &Moldova.

Fabrica din satul Poiana Negri va imbutelia dupa inchidereaunitatii din Floreni toate cele trei ape minerale ale companiei,acest lucru fiind posibil datorita sistemului comun de conducte alcelor doua fabrici.

"Fabrica noastra de imbuteliere a apelor minerale din PoianaNegri a fost implicata in ultimii 5 ani intr-un program extensiv deinvestitii. Ca urmare a proiectelor implementate, precum instalareade linii de imbuteliere noi, de mare capacitate si care beneficiazade o tehnologie avansata, imbunatatirea infrastructurii dealimentare cu utilitati a fabricii, precum si marirea capacitatiide depozitare fabrica din Poiana Negri dispune de linii deimbuteliere ce au capacitatea de a imbutelia toate cele treibranduri de apa minerala", potrivit lui Mugurel Radulescu.

Drumul apei de la sursa la cumparator pare simplu de schematizatpe hartie. Apa curge, intra pe conducta care o conduce in fabrica,aici este imbuteliata si trimisa spre magazine.

In realitate, intregul proces este puternic mecanizat. Indepartamentul de productie al fabricii din Poiana Negri lucreaza 11oameni pe toate cele trei linii de productie, potrivit lui BogdanNutu, directorul fabricii Dorna din satul Poiana Negri. Cea mainoua dintre acestea, si totodata cel mai puternic tehnologizata,are nevoie de trei persoane pentru a functiona, in timp cecelelalte doua linii de productie angajeaza fiecare cate patrupersoane. Datorita tehnologizarii, sectorul de productie al fabricisituate in satul Poiana Negri functioneaza cu ajutorul unui numarredus de persoane.

Din totalul de 250 - 280 de angajati pe care il numara cele douafabrici ale companiei in prezent, la Poiana Negri sunt angajatipeste 200 de oameni. Dintre acestia in productie lucreaza mai putinde 10% din total. Reprezentantii Coca-Cola nu au oferit numarulcelor care lucreaza in procesul de productie in cele doua locatiiale companiei.

Numarul total de angajati variaza intre 250 si 280 in functie desezonalitatea activitatii procesului de imbuteliere, potrivitoficialilor Coca-Cola.

90% din angajati vin din Vatra Dornei

In fabrica din Dealul Floreni lucreaza 20 de angajati. Dupainchiderea fabricii acestora li se vor oferi pozitiile vacantedisponibile in cadrul companiei, compatibile calificarii lorprofesionale, potrivit oficialilor Coca-Cola.

"Pe durata acestui proces, compania, impreuna cu o firmaspecializata in consiliere si recrutare le va oferi celor ce nu auprimit un loc de munca in cadrul Coca-Cola sprijin in gasirea unuinou loc de munca compatibil calificarii lor profesionale. Deasemenea, la sfarsitul perioadei de 60 de zile, toti angajatiiimplicati in acest proces vor primi pachete compensatorii cu ovaloare intre 7-10 salarii", conform declaratiilor lui MugurelRadulescu.

Personalul lucreaza de regula in trei ture, de cate opt ore,insa si numarul acestora variaza in functie de programul deproductie, influentat la randul sau de sezonalitate si de cerereapietei

"Pentru apa minerala perioada de iarna nu este una de varf. Dinaprilie insa, luna care marcheaza inceputul de sezon, am imbuteliataproape continuu", marturisesc oficialii Coca-Cola.

Intr-o regiune situata relativ departe de orice centru urbanimportant, inconjurata doar de Carpatii Orientali, undeoportunitatile profesionale se reduc in principal la muncilecampului, fabricile celor de la Coca-Cola au reprezentat ooportunitate profesionala pentru localnici.

"Peste 90% dintre angajatii operatiunilor noastre de imbuteliereale apelor minerale provin din zona Vatra Dornei", afirma oficialiiCoca-Cola.

In drumul apei de la izvor la consumatori, misiunea Coca-Cola seincheie la poarta fabricii. De aici apa este preluata dedistribuitorii care o transporta la nivel national, pentru ca apoisa ajunga pe rafturile magazinelor si ulterior pe masaconsumatorilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO