Companii

Cum au primit angajatii Daewoo Craiova vestea ca se intorc la stat

Cum au primit angajatii Daewoo Craiova vestea ca se intorc la stat

Investitiile totale efectuate la Daewoo Craiova depasesc 850 de milioane de dolari

08.09.2006, 15:35 82

"Lucrez de 22 de ani in fabrica si am trecut prin trei schimbari de actionariat pana acum. Cel mai bine a fost cu Daewoo Motor." Marian Mosoiu,
50 de ani, tehnician pe linia de montaj, impartaseste opinia generala a muncitorilor de fabrica fosta coreeana.
La intrarea pe poarta fabricii Daewoo de la Craiova, atmosfera pare relaxata. Oamenii nu par foarte interesati cine va veni in locul celor de la Daewoo Motor, atat timp cat vor avea de munca si salariile vor veni la timp. Cu toate acestea, angajatii de la Craiova sunt de acord, fara exceptii, ca perioada colaborarii cu coreenii au fost cea mai prolifica de pana acum.
Perioada de tranzitie prin care trece acum compania nu-i sperie pe cei peste 3.700 de angajati, care cred ca schimbarile actuale si viitoare nu vor avea un impact negativ asupra lor. "Perioada in care am colaborat cu cei din Coreea a fost foarte buna, mai ales in comparatie cu perioada in care actionari majoritari erau cei de la Oltcit (adica statul - n. red.), insa suntem convinsi ca si de acum incolo ne va fi bine. Speram sa vina aici cei mai buni", spune Boagiu Florin, maistru.
Unii dintre ei au insa si preferinte in ceea ce priveste posibilii cumparatori ai fabricii.
"Speram ca vor veni cei mai buni, pentru ca si noi suntem o fabrica cu traditie, unicat in Europa, din punctul nostru de vedere. Ar fi interesant sa scrie pe noi Ford, de exemplu", spune Ghita Nicolae, maistru.
Salariul mediu brut al unui angajat Daewoo este, potrivit unei statistici interne, cu 30% mai mare decat salariul mediu pe economie. In prezent, salariul mediu brut pe economie in Romania este de 305 euro, in crestere fata de 260 de euro anul trecut.
Pentru comparatie, media pe economie in industria producatoare de automobile si piese auto este de 362 de euro. In acelasi timp, salariul mediu brut in cadrul uzinei Dacia, calculat la nivelul intregii companii, ajungea in luna iunie la 423 de euro, potrivit oficialilor.
Anul trecut cifra de afaceri pe angajat in cazul Daewoo Craiova a fost de aproape 60.000 de euro, in timp ce la celalalt producator local, Dacia, valoarea trece de 100.000 de euro.
Cu un program de opt ore pe zi si o varsta medie de 40 de ani, angajatii Daewoo se declara multumiti. Pauzele de 10 minute acordate la interval de doua ore le asigura un ritm de munca sustinut. Atat timp cat au siguranta locului de munca si a faptului ca sunt platiti la timp, oamenii se declara satisfacuti.
"Important e sa ne fie si noua bine. Pana acum am primit intotdeauna salariile la timp si asta ne dorim si de acum incolo. Cat timp avem ce sa muncim, vom munci", spune Stancu Constantin, operator sudor.
Contractul pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni al producatorului din Craiova a fost semnat, la mijlocul saptamanii trecute, de You Sik Kim, presedinte si lichidator al Daewoo Motor, si de Ion Ion, vicepresedintele Daewoo Automobile Romania, in prezenta ministrului economiei, Codrut Seres.
In momentul finalizarii acestuia, estimata pentru aceasta toamna de catre oficialii romani, statul va detine intregul pachet de actiuni la Daewoo Craiova. Valoarea rambursarii pachetului de 51% din actiunile fabricii de la Craiova a fost de 60 de milioane de dolari, potrivit datelor prezentate de oficialii romani. Din aceasta suma, 50 de milioane de dolari reprezinta valoarea actiunilor, restul de 10 milioane de dolari fiind rascumpararea datoriilor uzinei din Craiova catre grupul Daewoo.
Potrivit oficialilor companiei, in momentul de fata exista mai multe firme straine care si-au manifestat interesul de a colabora cu Daewoo Automobile Romania, insa abia in decursul anului viitor vor fi facute publice numele potentialilor noi investitori. Viitoarea privatizare ar putea pune la dispozitia investitorului strategic un pachet pornind de la 51% din actiunile companiei pana la 100%.
Ministrul economiei, Codrut Seres, anunta, in urma cu doua saptamani, ca Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie va face un anunt pentru privatizarea societatii Daewoo Craiova in a doua jumatate a lunii septembrie, imediat dupa ce va prelua participatia majoritara de la partea coreeana. General Motors, Ford, Renault-Nissan si Chery Automobile (China) sunt numele vehiculate ca posibili investitori la Craiova. Preluarea fabricii de la Craiova de catre oricare dintre acestia ar putea duce la o reeditare a privatizarii companiei Dacia Pitesti, care, sub managementul francezilor de la Renault, a devenit una dintre putinele companii care sprijina puternic exporturile romanesti, dar si unul dintre cele mai cunoscute branduri de pe piata locala si regionala.
Grupul francez Renault, alaturi de partenerul sau de alianta Nissan, isi manifestase inca din luna septembrie 2005 interesul pentru fabrica de la Craiova, nu pentru a produce masini Logan, ci, potrivit unor informatii din piata auto, de a folosi unitatea din Banie pentru marca Nissan, marca japoneza neavand inca o fabrica in Europa Centrala si de Est.
Daewoo Automobile Craiova a produs anul trecut un numar de 20.500 de automobile, ceea ce inseamna 6,75 automobile per angajat.
"Pentru anul acesta, vanzarile de automobile sunt asemanatoare cu anul trecut, diferenta fiind ca in 2005 am vandut mai multe unitati in prima jumatate a anului, iar anul acesta rezultatele sunt mai bune pentru a doua jumatate a anului", spune Ion Ion, vicepresedintele Daewoo Automobile Romania. Astfel, in luna iulie au fost vandute 4.200 de unitati, iar pentru luna august au fost anuntate 2.250 de automobile vandute.
Ion Ion a mai adaugat ca retragerea Daewoo Motor din pozitia de actionar majoritar nu va influenta nici planul de productie, nici relatiile comerciale ale Daewoo Automobile Romania.
"Avem contracte pe care le vom respecta si continuam sa fim furnizori pentru GM Daewoo. In plus, suntem auditati, din punct de vedere calitativ, atat de GM Daewoo, cat si de alti clienti si nu avem niciun motiv pentru a inceta productia".
De asemenea, Daewoo Automobile Romania are obligatia de a asigura piese de schimb pentru inca 10 ani de la aparitia ultimului model de automobil.
Potrivit reprezentantilor companiei, fabrica de la Craiova a produs in primele sapte luni ale anului peste 14.000 de automobile si a livrat firmelor din grupul Daewoo 43.000 de motoare si 82.700 de cutii de viteza. In luna septembrie, Daewoo Craiova urmeaza sa faca angajari pentru a putea face fata cererii de motoare.
"Faptul ca in prezent facem angajari este un motiv in plus pentru a-i asigura pe oamenii care lucreaza la noi ca lucrurile merg bine si ca nu trebuie sa-si faca probleme", a spus vicepresedintele Daewo Automobile Romania.
Referitor la piata interna, va continua fabricarea marcilor Matiz, Cielo si Nubira. De asemenea, un alt obiectiv al Daewoo Automobile Romania este aducerea marcilor deja existente la standardele corespunzatoare Euro 4.
Problemele fabricii de la Craiova au aparut dupa anul 2000, cand Daewoo Motor a intrat in faliment. La momentul respectiv, General Motors, cel care cumparase in toamna anului 2002 o parte dintre activele Daewoo Motor (nu si fabrica de la Craiova), fusese de acord sa livreze inca trei ani la Craiova subansamblurile necesare productiei de automobile.
Cu toate acestea, atat reprezentantii conducerii, cat si cei din randul salariatilor declara ca esecul financiar al companiei coreene nu a avut un impact puternic asupra companiei din Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO