Companii

Cum si-a adaptat Ursus strategia in distributie si vanzari pentru a mentine cota de piata la peste 30%

Cum si-a adaptat Ursus strategia in distributie si vanzari pentru a mentine cota de piata la peste 30%

Andrei Haret, vicepresedinte de vanzari si distributie al Ursus Breweries: “Anul acesta, noi am scazut mai putin decat piata. Octombrie este prima luna pentru care exista comparatie cu o perioada de scadere a anului 2008 si eu astept de acum inainte piata locala sa nu mai inregistreze procentele mari de scadere de pana acum”

12.11.2009, 00:00 1213

Andrei Haret, vicepresedinte de vanzari si distributie al UrsusBreweries, spune ca principalele masuri luate de subsidiara localaSABMiller in incercarea de a controla costurile au fost reducereastocurilor la distribuitori cu 40% la inceputul trimestrului patrusi renegocierea contractelor de transport.

"Stocuri mari inseamna o amprenta negativa aupra cash flow-uluisi lichiditatilor, atat ale noastre, cat si ale partenerilor dedistributie. De aceea, anul acesta am avut o privire mai atentaasupra nivelului stocurilor, iar la intrarea in sezonul rece amconvenit impreuna cu partenerii de distributie reducerea acestoracu 40%", a declarat Andrei Haret, cel care coordoneazadepartamentul de vanzari si distributie al Ursus Breweries de treiani si jumatate.

Deasemenea, producatorul de bere a renegociat costurile de transport,fixate inainte de inceperea crizei, si a decis sa extinda cu panala 20% durata de utilizare la o parte din autovehiculele detinute,in limita permisa de functionare, in loc sa le schimbe, cum faceain anii precedenti.

"La altele am scurtat perioada de utilizare pentru a nu maigenera cheltuieli, deoarece modul in care operau nu era eficient",a completat el.

Cu toate acestea, producatorul nu a schimbat sau renuntat anulacesta la niciunul din cei 40 de distribuitori, cu toate ca UrsusBreweries are de mai bine de un an propria companie de distributie,ANDIP Distribution.

"In urma cu cinci-sase ani ne-am asumat un parteneriat cudistribuitorii si un plan de afaceri si de dezvoltare comun. Deaceea nu i-am abandonat cand le era mai greu si i-am sustinutpentru a depasi perioada de criza", sustine vicepresedintele devanzari si distributie al Ursus Breweries, companie care care arulat anul trecut afaceri de peste 325 de milioane de euro.

Distributie proprie in sase judete

Haret afirma ca ANDIP a fost creat doar pentru a asiguradistributia in regiuni sau zone din tara unde producatorul berilorUrsus si Timisoreana nu poate comercializa produsele prinintermediul unui ditribuitor local. "Acolo unde nu ai nimic trebuiesa creezi ceva. ANDIP opereaza doar in sase judete in prezent,procentul detinut din distributia totala fiind foarte mic", aexplicat reprezentantul Ursus Breweries.

Haret este de parere insa ca evolutia Ursus Breweries din acestan a fost sustinuta si de actiunile realizate de companie inaintede resimtirea crizei economice.

"Resemnarea si speranta in vremuri mai bune nu fac parte dincultura organizationala a Ursus Breweries. Pentru noi crizainseamna oportunitate si actiune, iar pregatirea abordarii crizelorincepe atunci cand ele nu sunt nici macar la orizont", spuneel.

Astfel, desi in 2006, vanzarile Ursus Breweries eraudirectionate semnificativ catre segmentul HoReCa (hoteluri,restaurante, cafenele, terase etc.), in ultimii trei ani cota depiata detinuta pe segmentul de retail s-a dublat.

"Din 2006, strategia Ursus Breweries a fost de a creste prezentacompaniei pe segmentul off premise (retail - n.red.) si de amentine pozitia detinuta pe on premise (terase, baruri, cluburi -n.red.). Asa ca am regandit forta de vanzari pe cele doua canale siam reorientat centrul atentiei acestora catre off premise", explicaHaret. In plus, el a adaugat ca producatorul a crescut cantitateade produse expuse in magazine.

"Statistic, un forward stock (cantitatea de produse expusa inmagazine - n. red.) bun genereaza un volum de vanzari cu cel putin10% mai mare in cadrul magazinului. De aceea, cresterea acestuiforward stock a fost unul dintre factorii care a contribuitsemnificativ la cresterea prezentei in off premise", declara sefuldepartamentului de vanzari si distributie.

De asemenea, echipa de vanzari a producatorului de bere s-amarit in ultimii trei ani cu cateva procente, dupa ce a fostinclusa o noua pozitie intre functiile de director regional si areamanager.

Au venit si scaderile din trimestrul aldoilea

Toate aceste decizii, sustinute de expansiunea lanturilor demagazine, dar si de dezvoltarea prezentei ambalajului PET (sticlade plastic), au ajutat Ursus Breweries sa mentina ritmul decrestere al vanzarilor inregistrat in 2008 si in prima parte aacestui an, in timp ce principalii competitori raportau oincetinire puternica a vanzarilor. De aceea, abia incepand cu celde-al doilea trimestru al acestui an, subsidiara SABMiller ainceput sa inregistreze o scadere a volumelor vandute.

"Anul acesta, noi am scazut mai putin decat piata. Octombrieeste prima luna pentru care exista comparatie cu o perioada descadere a anului 2008 si eu astept de acum inainte piata locala sanu mai inregistreze procentele mari de scadere de pana acum",estimeaza managerul.

Patru fabrici

Ursus Breweries, companie care opereaza patru fabrici cu peste1.700 de angajati si detine o cota de piata de peste 30%, potrivitpropriilor informatii, isi disputa piata locala a berii, estimatala 1,7 miliarde de euro in 2008, cu filialele locale alemultinationalelor Heineken si Carlsberg (United Romanian BreweriesBereprod), dar si cu InBev Romania, achizitionata recent de fondulde private equity CVC Capital Partners.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO