Companii

Dacia a făcut pasul de la producţia low-cost la statutul de „sursă de creativitate“ în grupul Renault

Dacia a făcut pasul de la producţia low-cost la statutul de „sursă de creativitate“ în grupul Renault

Autor: Bogdan Alecu

15.09.2010, 23:58 88

Astfel, la aproape 11 ani de la momentul în care Renault a luatdecizia să vină în România, constructorul francez şi-a încheiatîntreg pachetul de investiţii pe piaţa locală, având de la centrude design, de încercări, de proiectare la producţie de componente,maşini atât asamblate, cât şi colecţii dezasamblate destinateexportului şi până la centru de vânzări pentru toate cele treimărci ale alianţei Renault Nissan.

În urmă cu şase ani, francezii vedeau fabrica de la Mioveni cape un centru excelent de producţie pentru "maşina de 5.000 dedolari", cum o numea chiar Louis Schweitzer, cel care a condusRenault între 1992 şi 2005 şi cel care a condus practic proiectulimplementării Logan la Mioveni. Schweitzer a plecat atunci de laideea că "doar 20% din populaţia globului are acces la o maşină. Cear fi dacă am face o maşină pentru restul de 80%?", se întreba el.Aşa s-a născut gama Logan care a ajuns la vânzări de 1,4 milioanede unităţi, dar care a fost "desenată" de ingineri francezi.

Noul Logan, model care va fi lansat pe piaţă peste doi ani, vafi cel mai probabil primul proiect desenat şi proiectat de ingineriromâni, în cadrul Renault Tehnologie Roumanie (RTR), al doileacentru ca mărime al Renault după cel de la Paris. Prin inaugurareacentrului de la Titu francezii confirmă că au trecut la ultimaetapă în businessul din România, aceea de a proiecta şiindustrializa maşini.

"Cu noul centru de la Titu, Renault are un nou suflu. Aici se vadezvolta în continuare platforma Logan. Construcţia proiectului ademarat în iunie 2009, iar acum, după 14 luni, inaugurăm centrul",a spus Patrick Pelata, directorul operaţional al Renault.

Numărul doi în Renault a subliniat că în continuareconstructorul francez contează pe statul român în ceea ce priveşteîmbunătăţirea infrastructurii din România.

Deschiderea oficială a centrului de la Titu marchează astfel celde-al patrulea cel mai important eveniment din cadrul industrieiauto locale - o investiţie totală de 450 mil. euro - după preluareaDacia de către Renault în 1999, lansarea Logan în 2004 şi venireaFord la Craiova în 2008.

Situat pe un teren de 350 de hectare, la 60 km de Bucureşti, înTitu, judeţul Dâmboviţa, include 100 de bancuri de încercări şi 32km de piste, incluzând şi un inel de viteză.

Până în prezent Renault a investit la Titu 166 mil. euro, dintrecare 44 mil. euro reprezintă o finanţare a Băncii Europene pentruReconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), care deţine aproape 50% dinacţiunile RTR.

Până la finele acestui an la centrul RTR de la Titu vor lucra300 de ingineri, urmând ca la finalizarea centrului, în 2015, aicisă lucreze aici cei peste 2.500 de ingineri ai centrului de tesare.Din cei 2.200 de ingineri din cadrul RTR, peste 2.000 sunt români,cu o vârstă medie de 31 de ani.

În cadrul RTR principala misiune a celor 2.200 de ingineri va fide a adapta în continuare modelele Dacia în funcţie de pieţele undevor fi comercializate. Printre modelele care puteau fi văzute îninterior erau modele Sandero pentru India şi Duster pentru Rusia şiBrazilia.

În plus, atât versiuni FlexFuel ale Duster, Sandero, cât şimodelele Logan erau în testare pentru a fi comercializate înSuedia. Modelele FlexFuel sunt proiectate a funcţiona atât cubenzină, cât şi cu E85, un combustibil realizat din 15% benzină şi85% bioetanol, care asigură un nivel al emisiilor mai scăzut decâtîn cazul combustibililor fosili.

"RTR trebuie să se ocupe de adaptarea modelelor realizate peplatforma Logan pentru celelalte pieţe precum Brazilia, Rusia sauAfrica de Sud. Testăm atât maşini, cât şi motoare care aparţin deplatforma Logan. Se va ocupa inclusiv de dezvoltarea altor elementeale unor maşini din gama Renault", a spus Pelata.

Unul din viitoarele proiecte al RTR va include proiectareaDuster cu volan pe partea dreaptă, care va fi comercializatîncepând cu 2012 în Marea Britanie şi foarte probabil şi India.

"Duster e o maşină cu vocaţie globală, care va fi asamblată şiîn Brazilia şi în Rusia şi luăm în calcul şi industrializarea înIndia cu volan pe dreapta. Centrul de inginerie de la Titu este celcare se ocupă de industrializarea pentru toate pieţele", a spusPelata, care în plus a subliniat că Duster nu va fi comercializatşi pe piaţa nord-americană.

În condiţiile în care la Dacia salariile angajaţilor au crescutde trei ori în ultimii cinci ani, iar Renault a luat decizia săconstruiască în Maroc la Tanger cea de-a treia uzină a mărcii,există posibilitatea ca România să-şi piardă din atractivitateacare a avut-o în 1999, devenind tot mai scumpă pentru producţia demaşini low-cost.

Chiar şi în aceste condiţii, numărul doi din Renault a subliniatcă nu întotdeauna costurile salariale sunt luate în calcul de unconstructor auto, ci şi eficienţa, uzina de la Mioveni având unadintre cele mai ridicate producţii din cadrul grupului.

"Atractivitatatea unei ţări nu se măsoară numai în nivelulsalariilor, ci şi în productivitate şi în competitivitateaproduselor de la uzina respectivă. Productivitatea uzinei de laMioveni este foarte bună pentru vânzarea unor maşini către ţări dinEuropa. În ceea ce priveşte atractivitatea şi productivitatea faţăde alte ţări, cum ar fi India şi China, raportul este maiechilibrat", a subliniat Patrick Pelata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO