Companii

Efecte secundare nebănuite ale pandemiei asupra mediului de business. Criza componentelor a contaminat şi producţia de biciclete şi cea de electro-IT, nu doar industria auto

Efecte secundare nebănuite ale pandemiei asupra mediului...

Autor: Cristina Roşca

13.04.2021, 07:10 405

♦ Analiştii avertizează că această criză va duce nu doar la o penurie de anumite bunuri, ci şi la majorări de preţuri ♦ Sfârşitul crizei componentelor nu se prevede până în a doua jumătate din 2022.

Criza componentelor s-a extins din­colo producţia de maşini şi afec­tează deja mai multe in­dus­trii precum cea electro-IT sau de biciclete, astfel că ana­liş­tii avertizează că urmează o perioadă difi­ci­lă, cu lipsa unor bunuri de pe rafturile magazinelor şi cu majorări de preţuri în lanţ.

„Toată piaţa are probleme. Spre exem­plu, pentru circuite electronice am plasat de­ja co­menzile pentru producţia de până la fi­na­lul lui 2022. Sunt multe turbulenţe pe lan­ţul de pro­ducţie specifice tuturor industri­ilor. Cu mul­te eforturi însă am reuşit să pro­du­cem nonstop - fără nicio zi de pauză - şi în 2020 şi în 2021“, spunea recent Ion Bican, ma­naging direc­tor al CER Cleaning Equip­ment, com­pa­nia care operează fabrica de aspi­ratoare din Curtea de Arges a grupului german Kärcher.

Criza componentelor a debutat anul trecut, ca urmare a pandemiei, dar situaţia s-a înrăutăţit continuu. Iniţial, problema se datora închiderii temporare a fabricilor care produc astfel de bunuri ca urmare a creşterii numărului de cazuri de COVID-19. Apoi, deşi activitatea a fost reluată şi produc­ţia a revenit la normal, criza s-a adâncit ca urmare a schimbării comporta­mentelor de consum în pandemie şi nu numai. Mai exact, oamenii stau mai mult în casă şi atunci cumpără televizoare, elec­tronice şi electrocasnice de ultimă gene­raţie. Apetitul pentru biciclete e la cote maxime în pan­de­mie dat fiind riscul mare de infectare din mij­loa­cele de transport în comun, iar produ­că­to­rii auto investesc în maşini verzi sau hibrid care se bazează intens pe tehnologie. Mai mult, jucătorii din producţie spun că nu se prevede o îmbunătăţire în viitorul apropiat.

„Pe piaţa internaţională de biciclete exis­tă o criză a disponibilităţii anumitor com­ponente. Din informaţiile actuale, aceas­tă criză va dura până în semestrul al doi­lea din 2022“, spune Ioana Anghel, wheel sports leader în cadrul Decathlon România.

Ce înseamnă însă această criză pentru consumatori? Dincolo de dificultatea de a găsi unele produse, această situaţie duce şi la creşteri de preţ dat fiind că cererea este mult mai mare decât oferta.

„Companiile care pot majora preţurile o vor face, iar cele care nu pot au o problemă. Ne-am obişnuit să plătim puţin pentru tele­vi­zoare, jucării sau mobilă, toate realizate în China sau în Asia, aşa că această situaţie pa­re surprinzătoare. Preţurile mai mari vor fi parte din viaţa noastră pentru o vreme“, scrie jurnalistul John Gapper într-un articol pentru Financial Times.

Primele semne ale inflaţiei au apărut încă de anul trecut, inclusiv în România, iar în 2021 situaţia s-a înrăutăţit. Datele arată că inflaţia a crescut mult peste aşteptări în primele două luni din 2021, la 2,99% în ianuarie şi la 3,16% în februarie, de la 2,06% în decembrie 2020.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO