Companii

Este dificil sa supravietuiesti acum in auto, dar nu imposibil. Daca nu vinzi, inchizi businessul

Este dificil sa supravietuiesti acum in auto, dar nu imposibil. Daca nu vinzi, inchizi businessul

Nicoleta Gerea, directorul retelei de dealeri a Toyota de pe piata locala: Partea de planificare este procesul cel mai incert

16.05.2010, 23:10 249

Nicoleta Gerea, 31 de ani, directorul retelei de dealeri aToyota de pe piata locala, formata din 18 companii si 22 de centreauto, se asteapta la o crestere a vanzarilor in leasing operationalin perioada urmatoare.

Oficialii Toyota se asteapta in 2010 la o piata de cel mult100.000 de autovehicule vandute, volum determinat in primul rand delansarea programului "Rabla" din acest an cu un sistem de vouchere."In lipsa programului de casare piata auto din acest an ar fi atinscel mult un volum de 60-70.000 de unitati", a spus Nicoleta Gerea.Inainte de criza financiara, cand piata locala a atins un nivel deaproape 370.000 de unitati in 2007, Toyota Europa se astepta caRomania sa atinga in 2012 un volum de 500.000 de masini vanduteanual, nivel similar cu cel al Poloniei, cea mai dezvoltataeconomie din Europa de Est.

"Partea de planificare este procesul cel mai incert. Spreexemplu, pentru anul viitor BNR se asteapta la o inflatie intre 1si 5%. Din punctul de vedere al pietei auto, inseamna o marja intre-30% si 5%, dar nu mai mult", a spus Gerea.

In conditiile unei piete de cel mult 100.000 de autovehicule,Toyota Romania si-a propus o cota de piata de 3,3%, valoareaferenta unui volum de 3.300 de automobile vandute, fata de aproape4.000 de automobile in 2009 si o cota de 2,7% din piata.

"Prognoza din acest an in ceea ce priveste piata auto arelegatura directa cu derularea programului Rabla. Alte elementebenefice in piata nu sunt. In prezent toata lumea cumpara masininoi utilizand vouchere", a spus directorul retelei Toyota. Ea asubliniat ca toate activitatile de marketing au fost directionatecatre programul de casare, atat in martie, cat si in aprilie.

Din punctul de vedere al vanzarilor luna aprilie a continuattrendul ascendent din martie, Toyota inregistrand vanzari deaproximativ 200 de masini, in scadere cu aproape 30% fata deaceeasi perioada a anului trecut, si la un nivel similar cu cel dinmartie. Comparativ cu primele doua luni, nivelul din martie siaprilie reprezinta o dublare a vanzarilor.

In urmatoarele doua luni vedem un trend ascendent, dupa carevedem o ponderare a efectului "Rabla". Nu ne asteptam ca si incelelalte luni sa fie acelasi ritm de crestere.

Datorita programului "Rabla", prin care statul roman oferaindirect o "subventie" de 2.700 de euro pentru fiecare masina nouaachizitionata in program, unul dintre cele mai afectate segmenteale pietei ramane cel al vanzarilor de masini second-hand de pepiata locala, posesorii acestora obtinand preturi mai mici decat incazul in care nu ar fi fost in derulare programul de casare informa actuala.

"Acum nu este momentul prielnic pentru a vinde nimic, ci pentrua cumpara. Preturile masinilor second-hand au scazut. Dar cei careau masini si vor sa le vanda nu vor putea primi atat cat si-aucalculat initial. In schimb, ceea ce pot obtine pentru masina nouapoate sa compenseze pierderea determinata de vanzarea primeimasini", a spus Nicoleta Gerea.

Din acest motiv si vanzarile prin buy-back ale dealerilor nusunt la un nivel ridicat, in anumite cazuri clientii obtinand pemasina veche un pret cu pana la 4-5 mii de euro sub cel de pepiata.

Inchideri de dealeri

In prezent reteaua Toyota este alcatuita din 18 dealeri, caredetin 22 de centre auto. La finele anului 2008, au fost inchisetrei showroomuri in Bucuresti, odata cu primele efecte ale crizeifinanciare, acestea fiind singurele unitati care nu respectaustandardele "3S" - service, showroom si depozit pentru piese deschimb. "Este dificil sa supravietuiesti acum, dar nu imposibil.Investitiile sunt gandite sa supravietuiasca din partea deaftersales, dar desigur, daca nu vinzi, inchizi businessul", a spusdirectorul retelei de dealeri. Gerea a subliniat ca atat ToyotaEuropa, cat si Inchcape, compania cu sediul central la Londra caredetine importatorul marcii nipone, dar si cel mai mare centru alacesteia din Capitala, au sustinut din punct de vedere financiarreteaua. Aceasta avea nevoie de ajutor in conditiile in careinvestitiile in expansiune s-au finalizat aproape in acelasi timpcu declansarea crizei economice. "S-a constituit un comitet de riscsi exista un plan pentru fiecare partener daca ajunge intr-osituatie de risc sa fim alaturi de el prin sustinere financiara", aspus Nicoleta Gerea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO