Companii

Fourmont: Cei care radeau de Dacia in 2005 acum vor sa o copieze

Fourmont: Cei care radeau de Dacia in 2005 acum vor sa o copieze

Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia: Atunci cand am lansat modelul Logan pe piata, in 2004, nu era prevazuta la export in Europa de Vest. Dar jurnalistii ne-au convins sa o comercializam si in Franta, dupa care a urmat expansiunea in Germania si in restul tarilor din Europa.

15.11.2009, 23:32 33

Exporturile Dacia vor ajunge in acest an la peste 260.000 deautovehicule, din care 74% vor merge catre pietele vest- europene,in conditiile in care in 2004 nici nu se lua in calculcomercializarea Logan in Europa de Vest.

"Anul acesta 74% din exporturile Dacia sunt catre piete dinEuropa de Vest precum Franta, Germania, Spania, Olanda si Belgia.In plus, marca Dacia a intrat in 2009 in top 10 cele mai cunoscutebranduri auto", a spus Francois Fourmont, directorul general alAutomobile Dacia in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani", difuzataduminica la Pro TV.

Francois Fourmont, 61 de ani, se va retrage de la conducereaDacia in luna decembrie, dupa ce a condus compania timp de saseani, perioada in care constructorul autohton a devenit un jucatorimportant la nivel european. Functia de director general va fipreluata de un alt francez, Jérome Olive, care anterior a detinutfunctia de director la uzina Renault din Douai, Franta.

"Atunci cand am lansat modelul Logan pe piata, in 2004, nu eraprevazuta la export in Europa de Vest. Dar jurnalistii ne-auconvins sa o comercializam si in Franta, dupa care a urmatexpansiunea in Germania si in restul tarilor din Europa".

Se pregatesc noi concurenti pentru Logan

De succesul Dacia si al modelelor low-cost au avut indoielichiar si executivi din interiorul grupului Renault. Cu toateacestea, constructori precum Toyota, Volkswagen si Peugeotproiecteaza in prezent astfel de automobile pentru a concura cuLogan.

"In 1999 nu lucram la Dacia, ci la un furnizor. Daca atunci nuse lansa un nou proiect, compania intra in lichidare. Inclusiv laRenault existau persoane care se indoiau de succesul marcii.Practic pana in 2005 toti constructorii din Europa radeau de noi,dar dupa aceea au urmat alti constructori cu modele similare.Inclusiv Peugeot a anuntat ca va lansa un model low-cost concurentpentru Logan", a subliniat directorul de la Dacia.

Costul dezvoltarii modelului Logan a fost de peste trei ori maiscazut decat in cazul altor modele similare dezvoltate deconstructorii europeni de automobile, potrivit sefului de laDacia.

Pe piata exista estimari conform carora un model Logan costa pebanda de productie intre 2.700 si 3.000 de euro. "Care este exactcostul de productie al unui model Logan este stiut numai de catredirectorul financiar. Dar totodata, acesta are interdictie de aspune aceasta cifra.

In cazul unui automobil, costurile foarte mari nu sunt laproductie, ci la proiectare. Grupul Renault a investit in modelulLogan aproximativ 600 mil. euro. Spre comparatie, alti constructoriinvestesc intr-un model similar pana la 2 mld. euro", a spusFourmont

.

SUV-ul vine in primavara

Programul lansarilor de noi modele Dacia va continua si in 2010cu primul SUV din istoria marcii, ale carui prime poze au aparutdeja pe internet.

"Noul SUV al Dacia va fi lansat oficial pe piata in primavaraanului viitor, in ambele versiuni, atat cu tractiune integrala, catsi 4x2. Nu putem dezvalui pretul acestuia, dar va avea acelasiraport pret calitate ca si celelalte modele Dacia", a spusFourmont.

Potrivit unor estimari ZF, pretul de pornire al viitorului SUVDacia, care va purta denumirea de Duster sau Kanjara, va fi deaproximativ 12.000 de euro pentru modelul echipat numai cutractiune fata.

In cazul conceptului Duster, prezentat in cadrul Salonului de laGeneva din acest an, acesta a fost proiectat integral in cadrulRenault Technologie Roumanie, de catre romani cu varste de sub 25de ani, potrivit sefului Dacia. In 2011 Renault va lansa pe piataprimul model electric, Fluence ZE, prezentat anul acesta in cadrulSalonului Auto de la Frankfurt. In cazul marcii Dacia, lansareaunui model electric va avea loc cel mai probabil peste zece ani

"In prezent nu exista pe piata automobile electrice sub 20.000de euro, iar Dacia nu are niciun automobil cu un astfel de pret.Renault va demara cu ajutorul unor ajutoare de stat asamblarea demodele electrice care vor permite reducerea pretului acestora panala un nivel similar cu al unui model pe benzina", a declaratFourmont.

Potrivit jucatorilor din piata auto, in 2020 peste 20% dinautomobilele comercializate vor fi electrice.

Productie record in acest an

In conditiile in care piata auto la nivel european a inregistratun declin de aproape 7% in primele noua luni ale acestui an,productia uzinei de la Mioveni va urca in acest an la aproximativ300.000 de unitati, in crestere cu 22% comparativ cu anulanterior.

"In total anul acesta vom exporta 260.000 de automobile, iarproductia va ajunge la 300.000 de unitati. In cazul colectiilorCKD, productia acestora va ajunge la 250.000 de unitati", a spusFourmont.

La uzina de la Pitesti zilnic vin 300 de camioane cu piese deschimb si pleaca alte 200 de camioane cu masini. La acestea seadauga 12 trenuri care pleaca spre Constanta sau Moscova, catreuzina AvtoFramos, unde sunt asamblate modele Logan.

"Lumea se indoia de capacitatea Romaniei de a dezvolta oindustrie auto. Dar in prezent furnizorii de componente din Romaniaau un nivel de calitate peste multi furnizori din Europa de Vest,iar uzina de la Mioveni ocupa unul din primele locuri in ceea cepriveste calitatea. Un produs romanesc inseamna si un lucru decalitate, iar acest lucru este un efect pozitiv", a subliniatFourmont.

In acest an vanzarile Dacia au inregistrat un declin de sub 50%in conditiile in care piata a scazut cu peste 55%. Vanzarile demasini au fost afectate atat de cresterea dobanzilor la credite,cat si de reducerea puterii de cumparare. "In 2009 peste 25.000 demasini au fost returnate sau preluate de catre societatile deleasing. Peste tot in Bucuresti exista campuri pline cu astfel demasini. Puterea de cumparare a scazut cu atat mai mult cu cat ceicare aveau credite in euro sau lei au vazut ca moneda nationala s-adevalorizat", a declarat seful Dacia.

Fourmont a subliniat faptul ca in ultimul an rata somajului s-adublat in Romania, dobanzile la credite au crescut, iar in prezentcu toate ca aceste dobanzi au mai scazut, clientii nu se maiimprumuta.

In ceea ce priveste bugetul Dacia pe 2010, constructorulautohton ia in calcul un curs de schimb pentru un euro de 4,3 lei,in conditiile in care exista importatori auto pe piata locala careestimeaza un curs de 4,5 lei pentru un euro.

Ce spune seful Automobile Dacia

  • Anul acesta 74% din exporturile Dacia sunt catre piete dinEuropa de Vest precum Franta, Germania, Spania, Olanda siBelgia
  • Grupul Renault a investit in modelul Logan circa 600 mil. euro.Spre comparatie, alti constructori investesc intr-un model nou 2mld. euro
  • Ajutoarele de stat acordate Dacia vor ajunge la 150 mil. euroin conditiile in care investitiile totale ale Renault in Romaniasunt de aproximativ 2 mld. euro
  • Lansarea unui model Dacia electric va avea loc pesteaproximativ 10 ani
  • Pentru anul viitor Dacia a luat in calcul un curs de schimbleu-euro de 4,3 lei
  • In total anul acesta Dacia va exporta 260.000 de automobile,iar productia va ajunge la 300.000 de unitati. In cazul colectiilorCKD, productia acestora va ajunge la 250.000 de unitati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO