Companii

G’Market, primul lanţ de supermarketuri din malluri, iese de pe piaţă. Cine umple golurile?

G’Market, primul lanţ de supermarketuri din malluri, iese de pe piaţă. Carrefour şi Mega Image umplu golurile

Autor: Cristina Roşca

29.10.2011, 19:13 3251

Decizia companiei vine după ce a închis o serie de unităţi, iar cifra de afaceri a scăzut la doar o treime faţă de perioada de boom. G'Market, unul dintre primii retaileri care au intrat pe piaţa locală, în 1998, la doar doi ani distanţă de Metro Cash&Carry, care practic a lansat comerţul modern în România, este ultima "victimă" a crizei şi a scăderii consumului.

Compania a renunţat în ultimul an la ultimele cinci magazine pe care le mai deţinea pe piaţa locală. Astfel belgienii de la Mega Image au preluat cele trei unităţi pe care G'Market le mai avea în Bucureşti (Bucureşti Mall, Plaza România şi Colentina), iar Carrefour a deschis în locul turcilor în Iulius Mall din Iaşi şi urmează să deschidă, tot în Iaşi, în Hala Centrală.

Deşi este unul dintre pionierii comerţului modern din România, înaintea Billa, reţea de supermarketuri parte a grupului german Rewe, şi a Carrefour, care a venit în 2001, G'Market nu a mizat la fel ca alţi competitori ai săi pe extindere rapidă.

Mai mult, în ultimii trei ani, deşi anunţase planuri de expansiune, compania nu a mai deschis nicio unitate, ci doar a închis.

Închiderile au survenit începând cu 2008 afacerile au intrat pe un trend descendent. Astfel, dacă în 2007, cel mai bun an pentru companie, G'Market reuşea să facă vânzări de aproape 60 de mil. euro, anul trecut, acestea ajunseseră să scadă la 18,3 mil. euro, respectiv mai puţin de o treime.

Primele zvonuri despre vânzare

Primele informaţii despre o posibilă vânzare a supermarketurilor G'Market au apărut în luna august, când potrivit informaţiilor din piaţă printre companiile interesate de achiziţia magazinelor G'Market se numărau Carrefour şi Mega Image.

La momentul respectiv reprezentanţii Mega Image şi Carrefour nu au oferit niciun comentariu, în timp ce oficialii G'Market au negat informaţiile.

Ei spuneau atunci că managementul companiei nu a iniţiat niciun fel de discuţii în acest sens şi nici nu are intenţia de a vinde lanţul.

La începutul acestui an reţeaua de supermarkeuri G'Market număra şase unităţi. Prima închidere a fost cea a unităţii din Focşani, la începutul lui 2011. Apoi, în vară a urmat cea din Iaşi din Iulius Mall, care a fost înlocuită de un magazin Carrefour Market. Pe 8 octombrie a venit rândul magazinului din Hala Centrală din Iaşi, care va fi înlocuit tot de un Carrefour Market, potrivit informaţiilor reprezentanţilor Halei Centrale. Reprezentanţii Carrefour nu au comentat informaţia până la închiderea ediţiei.

În ceea ce priveşte unităţile din Bucureşti, acestea sunt încă funcţionale, însă au fost preluate în urmă cu mai puţin de o lună de Mega Image. Documentaţia privind preluarea magazinelor se află la Consiliul Concurenţei pentru aprobare. Până la finalizarea procesului de transfer al activităţii, G'market îşi va continua operaţiunile ca şi până în acest moment.

Retailerul şi-a păstrat ca ultime magazine pe cele din Bucureşti Mall şi Plaza România, primele două malluri deschise în Bucureşti, dezvoltate de compania Anchor Group, parte tot a grupului FIBA, care deţine şi G'Market.

În final însă, a renunţat şi la acestea.

Cine cumpără magazine?

Doi dintre cei mai activi jucători de pe segmentul supermarketurilor au achiziţionat unităţile G'Market şi niciunul nu este la o primă astfel de mutare.

Astfel, Carrefour şi-a făcut intrarea pe segmentul supermarketurilor prin achiziţia, în schimbul sumei de 55 mil. euro, a lanţului de 21 de magazine Artima, pe care ulterior le-a redenumit în Carrefour Express. Lanţul de supermarketuri Artima a fost creat însă de mai mulţi antreprenori români, printre care omul de afaceri Vlad Ardeleanu, în prezent director de achiziţii la Carrefour. În prezent Carrefour şi-a denumit toate cele 39 de supermarketuri pe care le deţine pe piaţa locală Carrefour Market, după ce a renunţat în urmă cu circa un an la brandul Carrefour Express. Acesta a fost reintrodus recent pentru segmentul de convenience.

La rândul său, retailerul belgian Mega Image, prezent pe piaţa locală cu supermarketurile cu acelaşi nume şi cu magazinele de proximitate Shop&Go nu se află la prima achiziţie pe piaţa locală. Astfel, în 2008 Delhaize Group a preluat, prin intermediul subsidiarei Mega Image, toate cele 14 magazine La Fourmi din Bucureşti în schimbul sumei de 18,6 mil. euro.

La sfârşitul anului trecut belgienii, care deţin cea mai extinsă reţea de supermarketuri din ţară, au cumpărat şi două magazine Primăvara deţinute de omul de afaceri Ion Avram, unul dintre puţinii antreprenori români din comerţ care au rezistat crizei.

Mega Image, cu aproape 100 de magazine şi afaceri de 210 mil. euro anul trecut, este chiar unul dintre "rechinii" din retail, după ce operatorul a plătit 6 mil. euro pe 4 supermarketuri ale unei mici reţele de cartier Prodas din Capitală, iar în prima parte a anului a mai preluat un fost spaţiu al retailerului Ethos.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO