Companii

Grupul Metro rămâne sub vânzările din 2007, deşi a mai deschis de atunci 14 magazine

Duşan Wilms, CEO al Metro Cash&Carry

Grupul Metro rămâne sub vânzările din 2007, deşi a mai deschis de atunci 14 magazine

Autor: Cristina Rosca

22.03.2011, 23:54 74

Cu un total de 51 de magazine pe piaţa românească, cu 14 maimulte decât în 2007, germanii de la Metro nu au reuşit să egalezeperformanţa din 2007, ultimul an în care vânzările celor douădivizii erau simultan pe un trend ascendent, totalizând 1,957 mld.euro. Anul 2007 a fost unul dintre anii de boom, când economiacreştea cu peste 6%, iar consumul avansa cu peste 10%.

În 2007, când Metro Cash&Carry deţinea 23 de magazine, iarreal,- 14, grupul german reuşea să obţină, potrivit calculelor ZF,vânzări de peste 7.500 de euro pe metru pătrat, acesta fiind unuldintre cei mai buni indicatori din retail.

Anul trecut, deşi Metro a continuat să pompeze bani în extindere(2 noi magazine cash&carry şi un hipermarket Real), valoareavânzărilor pe metru pătrat a scăzut cu peste 30% faţă de 2007, pânăaproape de 5.000 de euro, potrivit calculelor ZF care au la bazăvânzările grupului în România, numărul de magazine şi o suprafaţămedie de 7.000 de metri pătraţi per magazin.

Se poate observa astfel că declinul vânzărilor per metru pătrateste mai pronunţat decât declinul cifrei de afaceri în aceeaşiperioadă, ceea ce indică faptul că afacerile au fost impulsionatede creşterea suprafeţei de vânzare.

În anii de boom, când apetitul pentru consum al românilor erafoarte mare, acesta fiind principalul motor al economiei,retailerii s-au extins puternic, pentru ca odată cu izbucnireacrizei numărul de magazine nou deschise pe an să scadă.

Afacerile Metro, liderul din comerţul local, au scăzut astfelanul trecut cu 3,5% faţă de 2009, în pofida faptului că numărul demagazine al grupului a crescut cu trei, până la un total de 51.Raportul financiar al germanilor nu ia în calcul şi cele patrumagazine Metro Punct, un concept lansat pe piaţă de Duşan Wilms,CEO al Metro Cash&Carry, magazine care au suprafeţe mai micidecât magazinele clasice, de circa 2.000 de metri pătraţi.

Reprezentanţii Metro Cash&Carry nu au răspuns până laînchiderea ediţiei solicitării ZF privind motivul pentru caremagazinele Punct nu sunt incluse în raport.

Metro Cash&Carry, primul retailer modern intrat pe piaţalocală în 1996, a avut anul trecut vânzări 1,137 mld. euro, înscădere cu 7,3%. Afacerile companiei au intrat pe o pantădescendentă din 2008, după ce în 2007 a obţinut 1,59 mld. euro pepiaţa locală.

Declinul vânzărilor diviziei cash&carry a fost însă maiabrupt decât cel al consumului, care a scăzut cu 5,3% în 2010,potrivit datelor publicate de Institutul de Statistică.

La polul opus, vânzările real,- Hypermarket au fost în continuăcreştere de la intrarea pe piaţă în 2006, ajungând la 694 demilioane de euro anul trecut, cu 3,4% în mai mult decât în anulanterior. Anul trecut real,- a deschis un singur magazin, frânândastfel procesul de expansiune, după ce în primii patru ani de laintrarea pe piaţă deschidea cel puţin patru magazine pe an.

Tot în condiţii de criză angajatorii au început să facădisponibilizări. În cazul grupului german, numărul de angajaţi ascăzut cu peste 1.200 de persoane, până la puţin peste 13.500 deoameni. Cea mai mare parte a disponibilizărilor au fost realizatede grupul real - un business condus în România de francezul MichelLamoot - care a trimis acasă peste 1.200 de persoane. În cazulMetro Cash&Carry, numărul angajaţilor a scăzut cu 15, până la5.716.

Reprezentanţii real,- nu au răspuns până la închiderea ediţieisolicitării ZF privind departamentele de unde au fost făcutedispo­nibilizări.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO