Companii

Guvernul ar trebui sa vorbeasca mai putin si sa faca mai mult: Proiectele trebuie anuntate doar cand au studiile finalizate, spune seful Erste pe infrastructura

Guvernul ar trebui sa vorbeasca mai putin si sa faca mai mult: Proiectele trebuie anuntate doar cand au studiile finalizate, spune seful Erste pe infrastructura
04.03.2010, 00:00 73

Oficialul Erste afirma ca in mod cert BCR va fi una dintrebancile care va finanta proiectul de constructie a autostraziiComarnic-Brasov, primul proiect de infrastructura realizat inparteneriat public-privat, iar valoarea creditului s-ar putearidica la cateva sute de milioane de euro. Spre comparatie, BancaEuropeana de Investitii (BEI) a anuntat inca din 2008 ca esteinteresata sa acorde 500 mil. euro pentru Comarnic-Brasov. Dealtfel, interesul institutiilor financiare precum BEI sau BERDpentru acest proiect va atrage si bancile comerciale, care voracorda finantari mai mici.

"Trebuie sa identificam in ce conditii va fi realizat proiectulsi care vor fi in final riscurile pe care si le asuma statul sicele pe care le are constructorul. Insa BCR va fi parte din acestproiect pentru ca o singura banca nu poate sa finanteze o astfel deinvestitie", explica Weihs-Raabl, care considera ca pana lasfarsitul anului ar trebui sa se stie ce banci vor finantaproiectul.

In caz contrar, in care contractul nu se va inchide financiar,viitoarele proiecte realizate in concesiune vor fi compromise.

Exemplul Slovaciei

"Daca autostrada Comarnic-Brasov va esua, urmatoarele proiectede infrastructura realizate in parteneriat public-privat nu vor maifi atractive pentru banci. In prezent este o competitie intre statepentru atragerea bancilor pentru astfel de proiecte", sustine executivul Erste.Consortiul castigator francezo-elen Vinci-Aktor are 90 de zile dela semnarea contractului pe 18 ianuarie 2010 sa pregateascadocumentele pentru obtinerea finantarii si sase luni sa inchidafinanciar proiectul, iar ulterior companiile au patru ani pentruconstructie.

Costul de constructie, proiectare, management si echipamente alautostrazii Comarnic-Brasov se ridica la 1,9 mld. euro, din carestatul va incasa TVA de circa 360 mil. euro in cei patru ani incare se vor intinde lucrarile. Ulterior, statul va plati 4,8 mld.euro pana la finalul contractului, din care 1 mld. euro vor ficosturile de intretinere si reparatii capitale in cei 26 de ani decontract dupa finalizarea constructiei.

Weihs-Raabl considera ca procesul de licitatie pentru aceastaautostrada a durat prea mult (circa doi ani) si spera ca executiasa fie mai rapida, asa cum s-a intamplat si la autostrada D1 dinSlovacia, realizata printr-un contract PPP, unde Erste a participatcu finantare.

"La autostrada D1 constructorul este grupul francez Vinci, lafel ca la Comarnic-Brasov. Si la acest proiect licitatia s-a intinspe o perioada lunga, de un an si jumatate, dar lucrarile deexecutie se deruleaza foarte repede."

"Au trecut alegerile, Guvernul trebuie sa se apuce deafaceri"

Executivul din cadrul grupului Erste considera ca statul artrebui sa faca mai transparente procesele de achizitii de lucraripublice si sa faca bugete multinanuale de investitii, pentru cainvestitorii straini sa aiba o viziune clara asupra strategiei dedezvoltare a infrastructurii.

"Guvernul ar trebui sa vorbeasca mai putin si sa pregateasca maieficient proiectele. De multe ori oficialitatile anunta proiectecare sunt doar o idee si pot sa treaca si cinci ani pana suntincepute efectiv. Investitiile trebuie anuntate doar atunci candpregatirea proiectelor este avansata", afirma Weihs-Raabl.

Erste Group vrea sa-si dezvolte puternic activitatea definantare a proiectelor de infrastructura si a sectorului public pepiata romaneasca, avand angajati cinci experti care se ocupa deactivitatea din Romania, din totalul de 20 de oameni aidiviziei.

"Vrem sa facem tot ce putem pentru a sprijini proiectele deinfrastructura. Alegerile din 2009 au franat procesele de pregatirea proiectelor de concesiune, dar acum guvernul trebuie sa se apucede afaceri. Noi putem ajuta autoritatile locale sa evite greselilepe care le-au facut altii. Romania are avantajul ca a inceput maitarziu proiectele de concesiune si poate profita din experientaaltor tari", spune reprezentantul Erste Group.

Divizia de finantari pentru infrastructura acorda si consultantapentru absorbtia fondurilor europene, capitol la care Romania stafoarte prost. Spre exemplu, Ministerul Transporturilor a absorbitpana in prezent doar 2,4% din fondurile UE disponibile pana in2013, echivalentul a 32 mil. euro. "Ceea ce se intampla cuabsorbtia fondurilor europene in Romania este o poveste trista.Este dezamagitor ca nu s-a intamplat mai nimic pe acest sector. Noiam identificat fonduri europene pentru realizarea proiectelor defezabilitate si putem acorda consultanta pentru autoritatile localeinteresate. Anul acesta este critic pentru absorbtia de fondurieuropene", sustine Weihs-Raabl.

Spitale si aeroporturi in provincie

Grupul Erste este interesat sa finanteze si proiectele realizatein concesiune de catre autoritatile locale, precum cele deconstructie a unor spitale, aeroporturi, sosele de centura saupoduri.

"In cadrul proiectelor realizate de administratiile locale,disputele politice sunt mai rare si executia poate fi mai rapida.De exemplu, s-a vorbit foarte putin de proiectul de concesiune aAeroportului de la Bacau inainte de semnarea contractului, iarproiectul a fost inchis financiar cu bine", explica Weihs-Raabl.Erste a finantat anul trecut extinderea aeroportului din Dubrovnik(Croatia) cu un nou terminal, proiect in valoare de 20 mil.euro.

Weihs-Raabl afirma ca exista un potential ridicat in ceea cepriveste constructia de spitale in parteneriat public privat, avandin vedere ca tot mai multi romani cu venituri ridicate prefera sase trateze in prezent in strainatate. "In Romania este nevoieurgenta de spitale moderne si trebuie stabilita o strategienationala care sa prevada cum si unde vor fi construite. Tot maimulti romani cu venituri mari se duc la tratament in Austria,Elvetia, Franta sau Germania, deci exista potential de dezvoltaredaca vor gasi aceleasi conditii in Romania", explica executivulErste.

Finantari de o jumatate de miliard de euro

Divizia de finantari pentru infrastructura si sectorul publicdin cadrul grupului austriac Erste a fost infiintata in 2008 si aacordat pana in prezent finantari in valoare de 500 mil. europentru proiecte realizate in parteneriat public-privat in Ungaria,Slovacia, Turcia si Cehia, dar mai activeaza, pe langa Romania, siin alte tari in care este prezent grupul Erste - Serbia siUcraina.

Ce spune Werner Weihs-Raabl despre

  • Activitatea guvernului: De multe ori oficialitatile anuntaproiecte care sunt doar o idee si poate sa treaca si cinci ani panasunt incepute efectiv. Investitiile trebuie anuntate doar atuncicand pregatirea proiectelor este avansata.
  • Autostrada Comarnic-Brasov: Daca autostrada Comarnic-Brasov vaesua, urmatoarele proiecte de infrastructura realizate inparteneriat public-privat nu vor mai fi atractive pentru banci. Inprezent este o competitie intre state pentru atragerea bancilorpentru astfel de proiecte.
  • Avantajele Romaniei: Noi putem ajuta autoritatile locale saevite greselile pe care le-au facut altii. Romania are avantajul caa inceput mai tarziu proiectele de concesiune si poate profita dinexperienta altor tari.
  • Fonduri europene: Ceea ce se intampla cu absorbtia fonduriloreuropene in Romania este o poveste trista. Este dezamagitor ca nus-a intamplat mai nimic pe acest sector. Anul acesta este criticpentruabsorbtia de fonduri europene.
  • Parteneriate public-private: In Romania este nevoie urgenta despitale moderne si trebuie stabilita o strategie nationala care saprevada cum si unde vor fi construite. Tot mai multi romani cuvenituri mari se duc la tratament in Austria, Elvetia, Franta sauGermania, deci exista potential de dezvoltare daca vor gasiaceleasi conditii in Romania

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO