Companii

Heineken îşi majorează capitalul cu 30 mil. € şi vinde terenul fabricii Griviţa

Foto Adrian Stoicoviciu

Autor: Ioana David

21.12.2011, 00:05 1323

Producătorul de bere Heineken România inten­ţio­nează să-şi majoreze capitalul cu aproape 121 mil. lei (28,8 mil. euro) anul viitor, în acest sens fiind convocată adunarea ge­nerală extraordinară a acţionarilor (AGEA) la sfârşitul lunii ianuarie.

"Ordinea de zi va cuprinde majorarea capitalului social al Heineken România de la 302,48 milioane de lei (72 mil. euro - n.red.) la 423,47 milioane de lei (101 mil. euro - n.red.), prin încorporarea de rezerve în valoare de 120,9 milioane de lei, respectiv prin creşterea valorii nominale a unei acţiuni de la 2,5 lei la 3,5 lei", a anunţat compania într-un anunţ publicat în Monitorul Oficial.

Totodată, acţionarii mai sunt chemaţi şi pentru a aproba vânzarea terenului de pe Strada Orhideelor din Capitală (lângă pasajul Basarab) cu o suprafaţă de 27.261 mp şi a construcţiilor aferente.

În trecut, în acest loc a funcţionat fabrica de bere Griviţa, care a fost închisă de Heineken în 2004, producţia fiind mutată în celelalte centre pe care compania le avea.

Heineken este al doilea mare producător de bere de pe piaţa locală cu o cifră de afaceri de 221 mil. euro anul trecut şi un profit de 31,5 mil. euro. Compania deţine în prezent patru fabrici, la Constanţa, Craiova, Miercurea Ciuc şi Târgu-Mureş şi are în portofoliu branduri precum Heineken, Silva, Ciuc Premium, Golden Brau şi altele.

S-ar putea face un proiect imobiliar

Primele informaţii cu privire la intenţia Heineken de a vinde această proprietate au apărut în toamnă, când pe site-ul Pri­măriei Bucureşti exista documentaţie depusă pentru ob­ţinerea unor avize privind eventuale investiţii în această zonă. Documentele arătau că Heineken încearcă să obţină avize pentru realizarea unor clădiri de până la 20 de etaje pe acest teren. La acel moment, reprezentaţii companiei au ex­plicat făptul că producătorul nu are "nicio intenţie de a intra în do­meniul afacerilor imobiliare. (…) Realizarea acestui po­tenţial proiect imobiliar este în interesul viitorilor pro­prietari".

Zona în care este situată fosta fabrică de bere a devenit mai interesantă odată cu finalizarea pasajului Basarab, situat în apropiere.

Heineken nu este la prima tranzacţie de acest fel, în condiţiile în care în primăvară a vândut două loturi de teren cu o suprafaţă cumulată de 3,7 hectare în cartierul bucu­reştean Militari către fondul spaniol de investiţii GED.

Totodată, Heineken nu este singura companie interesată de vânzarea unei fabrici închise, şi Bergenbier având intenţii similare pentru facilităţile de la Blaj (judeţul Alba). În 2010 în România s-au închis trei fabrici de bere: la Cluj (fabrica operată de Ursus), la Blaj (Bergenbier) şi la Haţeg (Heine­ken). Dacă 2010 a fost anul închiderilor de fabrici în bere, în 2011 în alte industrii s-au închis unităţi de producţie, printre care fabrica Tnuva (lactate), Nokia (telefonie), rafinăria Arpechim (petrol).

Evoluţia consumului îi ţine pe berari în priză

Consumul de bere, care în ultimii doi ani a fost pe scădere, a avut o evoluţie cu oscilaţii puternice de la o lună la alta în 2011, astfel că în primele nouă luni ale anului abia dacă a trecut pe plus. Cea mai bună lună din an a fost septembrie, cu o creştere surprinzătoare de 14% faţă de aceeaşi lună din 2010, potrivit calculelor ZF pe baza datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Cu toate acestea, având în vedere oscilaţiile lunare puternice, încă nu se poate spune care va fi evoluţia industriei la nivelul întregului an.

Şeful Heineken România, preşedintele regiunii

Jan Derck van Karnebeek (foto), actualul managing director al Heineken România, va prelua de la 1 ianuarie 2012 poziţia de regional president al Heineken Central and Eastern Europe în locul lui Nico Nusmeier. Din această nouă poziţie, Jan Derck van Karnebeek va lucra în sediul din Viena şi îi va raporta lui Jean-François van Boxmeer, chairman of the executive board/CEO.

Olandezul Jan Derck van Karnebeek a venit la conducerea proucătorului român de bere în martie 2009 după ce anterior timp de trei ani a fost directorul general al Heineken Zagorka din Bulgaria. Este absolvent al unui masterat în drept în cadrul Universităţii Utrecht din Olanda şi al unui MBA în afaceri în cadrul INSEAD. El lucrează pentru grupul Heineken din 1992, ocupând diferite funcţii în Olanda, China şi Slovacia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO