Companii

Cât mai valorează Coca-Cola, Heineken sau Ursus după trei ani de scădere a consumului

Cât mai valorează Coca-Cola, Heineken sau Ursus după trei ani de scădere a consumului

Autor: Dana Ciriperu

16.12.2011, 17:41 2654

Aflat la a şasea ediţie anuarul include în top 100 doar 9 producători de bunuri de larg consum, în condiţiile în care clasamentul este dominat de companii din energie şi de instituţiile financiare.

Deşi Coca-Cola HBC România nu este cel mai mare producător de bunuri de consum, raportat la cifra de afaceri - primul loc este ocupat de British American Tobaccco (BAT), producătorul ţigărilor Kent - îmbuteliatorul sucurilor Coca-Cola sau Fanta rămâne cel mai valoros brand din industrie. Marja de profit de 10% cântăreşte cu siguranţă mai greu în evaluarea Coca-Cola, mai ales că BAT are o cifră de afaceri dublă faţă de producătorul de sucuri. Producătorul Kent a trecut în 2010 peste pragul de vânzări de un miliard de euro, fiind de altfel singura companie din FMCG care reuşeşte să spargă această barieră.

Heineken ia faţa Ursus la capitolul valoare

Topul este dominat de producătorii de ţigarete şi de cei din industria berii - 5 din 9 companii, o premieră fiind primul loc ocupat de Heineken între cei mai valoroşi producători de bere, compania devansându-i pe rivalii de la Ursus, care au încheiat anul 2010 cu pierderi de circa 20 mil. euro după un an 2009 în care compania a fost pe profit. Şi în 2008 Heineken era mai valoroasă decât Ursus Breweries, potrivit ediţiei din acel an a catalogului Top 100 cele mai valoroase companii din România, dar apoi au urmat doi ani de supremaţie a Ursus la acest capitol. Deşi a căzut pe locul doi din punctul de vedere al valorii, Ursus a fost în 2010 cel mai mare producător de bere din România după cifra de afaceri.

În industria berii, ca de altfel şi în alte sectoare din consum, criza a adus însă şi primele închideri de fabrici. Astfel, Kraft a decis să nu mai producă ciocolată în fabrica de la Braşov, Ursus a închis unitatea de producţie din Cluj, cu o tradiţie de peste 130 de ani, dar a transformat o parte din spaţiu într-o miniberărie, Bergenbier a renunţat la centrul din Blaj, iar Heineken a închis malţeriile, dar şi fabrica de bere din Haţeg, judeţul Hunedoara.

Închiderile de fabrici se ţin lanţ

Analiştii susţin însă că vârtejul închiderilor de fabrici nu s-a oprit şi că vom vedea noi unităţi de producţie cu lacăte la porţi începând din 2011. De altfel, vestea proastă a sfârşitului de an a venit de la producătorul israelian din industria laptelui Tnuva, care a anunţat că renunţă la operaţiunile din România în urma pierderilor uriaşe. În 2007, israelienii făceau cel mai mare pariu, la acea dată, în lactate - o fabrică de 55 mil. euro construită de la zero, dar în prezent sunt pe cale să pună lacătul pe centrul de producţie din Popeşti-Leordeni.

Industria laptelui, a cărnii, a vinului sau producţia de ciocolată şi cafea nu au dat însă în 2011 nicio companie în topul celor mai valoroase firme din România, iar niciun antreprenor local din producţia FMCG nu a reuşit deocamdată să-şi facă loc în acest clasament.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO