Companii

Ikea este cea mai scumpa franciza care a ajuns pe piata autohtona

Ikea este cea mai scumpa franciza care a ajuns pe piata autohtona

Gabriel (Puiu) Popoviciu

25.02.2008, 19:02 1016

Oamenii de afaceri romani au prins gustul francizelor si acum joaca la scara mare. Cea mai scumpa franciza care a ajuns pe piata autothona este Ikea, pentru care taxa initiala se ridica la aproximativ 11 milioane de euro.
"In medie, investitia pentru achizitionarea unei francize se ridica la 55.000-60.000 de euro. Cea mai scumpa franciza care s-a vandut pe piata din Romania este IKEA, iar valoarea totala s-a ridicat la 36 de milioane de euro, suma ce reprezinta investitia in magazin, de circa 25 milioane de euro, si restul taxa initiala de franciza", a spus Razvan Blid, presedintele Asociatiei Retelelor de Francize din Romania, la Salonul International RoFrancize, care s-a desfasurat in Bucuresti la sfarsitul saptamanii trecute.
Ca urmare, taxa initiala de franciza s-ar putea ridica in cazul Ikea, unul dintre cele mai puternice branduri la nivel mondial, la circa 10-11 milioane de euro. Ikea mai percepe si alte taxe francizatilor, printre care cea aferenta vanzarilor anuale, de 3%, conform The Economist.
Contactati de ZF, reprezentantii companiei au infirmat valoarea taxei initiale, dar nu au dorit sa precizeze nivelul exact al acesteia.
Magazinul IKEA din Baneasa, deschis anul trecut, a necesitat o investitie de 25 de milioane de euro si a generat venituri dupa primele noua luni de activitate de 70 mil. euro.
Franciza este detinuta pe piata din Romania de compania Moaro Trading. Presedintele Consiliului de Administratie al Moaro Trading este Gabriel (Puiu) Popoviciu, care controleaza si Baneasa Investment, compania din spatele proiectului Baneasa.
Alte francize foarte scumpe sunt Zara, de peste un milion de euro, sau lanturile de hoteluri Marriott, Intercontinental sau Hilton, unde taxa initiala este de cateva milioane de euro. Pe masura inmultirii parcurilor comerciale si a mallurilor, au crescut businessurile in franciza, pentru care exista garantia brandului si a modelului de afaceri. Cea mai ieftina franciza este de circa 7.000 de euro (patiseria Fornetti), iar cu 50.000 -200.000 de euro se pot cumpara francize de restaurante sau fashion.
La Salonul International de Franciza de anul acesta au participat peste 45 de expozanti din toata lumea, cu 12% mai multi fata de anul trecut. Blid spune ca numarul de francize a crescut in 2007 cu aproximativ 25%, la 363 de afaceri, din care 63 sunt francize romanesti.
El a adaugat ca din totalul francizelor operate anul trecut, 235 de firme au activitati de retail, in crestere cu 29% fata de 2006, 114 in servicii, in avans cu peste 35%, iar 14 functioneaza in productie.
Valoarea pietei francizelor ar putea ajunge la 1,5 mil de euro anul acesta, cu 20% mai mult fata de 2007.
"In perioada noiembrie 2006-octombrie 2007, cifra de afaceri a firmelor care opereaza in sistem de franciza a fost de 1,23 miliarde euro, iar in acest an estimez ca piata va creste la 1,5 miliarde euro, avand in vedere ca majoritatea afacerilor in franciza vor fi deschise in a doua jumatate a anului", a adaugat Blid.
Cea mai mare extindere a francizelor va fi pe segmentul de retail si confectii si moda, precum si a firmelor din sectorul de servicii, cum ar fi fast-food-urile, serviciile de curatenie si baby-sitting.
Tot mai multe francize straine isi fac aparitia pe piata din Romania in cautare de parteneri. Dintre acestea compania Atlantic Restaurant System, controlata de oamenii de afaceri Eli Davidai si M. Nasta, a investit pana acum doua milioane de euro in obtinerea dreptului de master francizor pentru lantul de restaurante fast-food Burger King in Romania si in finalizarea primei locatii, care se va deschide luna viitoare in Baneasa Shopping City din Capitala.
Si Papa John's, care va concura pe piata autohtona cu Pizza Hut, cauta de asemenea parteneri pentru dezvoltarea francizei.
In Romania francizele cu cea mai mare dezvoltare sunt lanturile de patiserii Fornetti, cu peste 700 de unitati, Rodipet - 630 de chioscuri, si distribuitorul de instalatii tehnice si sanitare Romstal - 125 de magazine.
Ana Pan, care face parte din grupul de firme Ana Holding controlat de omul de afaceri George Copos, va deschide pe 1 martie primul magazin Ana Pan in franciza, in Bucuresti. Compania poarta negocieri, in acest sens, cu alte de doua firme din Capitala si una din Otopeni.
"Initial, voiam sa realizam o franciza de productie, dar ne-am dat seama ca necesita costuri prea mari, de circa 350.000 de euro, astfel ca am recurs pentru inceput la franciza de distributie", a spus directorul de dezvoltare franciza al firmei, Mariana Lepus. Proiectul de dezvoltare a retelei de magazine in sistem de franciza a fost lansat in noiembrie 2007, iar strategia firmei pentru 2008 vizeaza in principal dezvoltarea sistemului de franciza. Pana la sfarsitul anului, firma isi propune sa deschida cinci unitati in franciza.
Ana Pan are o retea de 19 magazine proprii cu produse de panificatie, patiserie si cofetarie si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 31,7 milioane de lei (9,5 milioane de euro) si estimeaza pentru anul acesta o crestere de cel putin 20%, la circa 38 de milioane de euro.
Capitala nu va contribui la avansul sectorului de retail care consemneaza o crestere a numarului de francize, deoarece nu vor fi deschise multe centre comerciale in acest an.
"Bucurestiul traverseaza o criza in ceea ce priveste spatiile comerciale. In afara unui centru comercial care se va deschide in nordul Capitalei (Baneasa Shopping Center - n.r.), desi are o suprafata considerabila, nu mai avem in acest an alte deschideri", a precizat Blid.
Pe de alta parte, mai multe mall-uri vor fi deschise in marile orase din tara, urmand ca acestea sa atraga operatori de francize in retail, potrivit presedintelui organizatiei patronale de profil.
Deschiderea unei francize presupune o investitie medie de 100.000-150.000 euro in retail si de 40.000-50.000 euro in servicii, unde exista insa si investitii mari, care pot trece de 2 milioane de euro, potrivit lui Blid.
Cele mai mici investitii de la care se poate porni o afacere in franciza se ridica la 5.000 de euro si presupun deschiderea unor unitati fast-food, patiserii sau gogoserii, pe o suprafata de circa 8-12 metri patrati.

Investitie de 2 mil. euro pentru Burger King

Compania Atlantic Restaurant System, controlata de oamenii de afaceri Eli Davidai si M. Nasta, a investit pana acum 2 mil. euro in obtinerea dreptului de master francizor pentru lantul de restaurante fast-food Burger King si in finalizarea primului restaurant, care se va deschide luna viitoare in Baneasa Shopping City din Capitala. Investitia include atat costurile de inchiriere a locatiei, cat si utilarea acesteia si trainingul pentru personal. Restaurantul va avea circa 40 de angajati part-time si full-time. La nivel international, Burger King detine peste 11.300 de restaurante, majoritatea unitatilor fiind operate prin sistem de franciza. La nivel local, Burger King va intra in competitie directa cu KFC si Mc. Donald's.

Concurentul Pizza Hut cauta parteneri

Papa John's, concurentul Pizza Hut, cauta parteneri pentru dezvoltarea francizei. Conform site-ului companiei, taxa initiala de intrare in franciza este de 25.000 de dolari pe restaurant, taxa de redeventa este de 5% din vanzarile nete, iar pentru marketing se vor cheltui minim 7% din vanzarile lunare. De asemenea, 9.000 de dolari vor fi cheltuieli pentru publicitatea realizata pentru primele doua restaurante. Alte cerinte pentru intrarea in franciza sunt identificarea unui partener, cu experienta in management, care sa aiba o afacere de succes si a unui al doilea partener (operator principal) care sa opereze in zona vizata pentru deschiderea afacerii in franciza.

Prima franciza Ana Pan, de martisor

Compania Ana Pan, detinuta de patronul Rapidului George Copos, va dezvolta doua concepte de magazine in franciza. Primul, care va fi valabil pentru Bucuresti si zonele limitrofe, permite comercializarea de produse proapete de panificatie, patiserie si cofetarie. Cel de-al doilea, care va fi implementat in alte orase din tara, prevede livrarea de produse de patiserie si cofetarie congelate. Prima franciza se va deschide la Bucuresti pe 1 martie. Investitia totala pentru franciza Ana Pan se ridica la 35.000-40.000 de euro, durata contractului fiind de 5 ani. Taxa pentru deschiderea unui magazin in franciza este de 10.000 de euro, iar pentru primii cinci parteneri va fi de numai 5.000 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO