Companii

Importatorii auto si bancile domina piata leasingului

11.03.2004, 00:00 16



Primele patru companii de leasing ca marime din cadrul Asociatei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) au realizat anul trecut peste 30% din contractele de peste 1,4 miliarde euro incheiate pe piata romaneasca. Valoarea poate parea mare avand in vedere ca pe piata romaneasca exista in acest moment cateva mii de societati comerciale care au in obiectul de activitate desfasurarea de activitati de leasing si au capital social de peste 500 milioane lei. "Dintre acestea, doar aproximativ 100 de societati sunt active, iar dintre ele 35 sunt membre ale ASLR, cota lor de piata fiind fiind de peste 60 % in ultimii ani " spune Cornel Coca Constantinescu, presedintele ASLR.



Anul trecut valoarea totala a contractelor de leasing incheiate de membri ASLR a fost de aproape 675 de milioane euro, cea mai prolifica companie din acest punct de vedere fiind Porsche Leasing, a carei contributie a fost de 18%. Porsche Leasing este societatea de leasing care a celui mai mare importator auto de pe piata romaneasca, Porsche Romania.



Avand in vedere ca pe locul doi s-a aflat tot o societate de leasing cu actionari implicati in importul de autovehicule, Afin Leasing nu este de mirare ca anul trecut, aproape 90% din valoarea totala a contractelor incheiate de ASLR a fost reprezentata de masini.



"Exista o cerere foarte mare pentru acest segment. Rata scazut a default-urilor (contracte de leasing in care clientul nu mai poate plati ratele - n. red) si termenul relativ redus pentru care sunt incheiate contractele pentru automobile fac atractiv acest segment chiar si pentru bancile care asigura finantarea si care pot conditiona acordarea liniei de finantare de folosirea pentru contracte de leasing auto " adauga Constantinescu.



Lucrurile s-ar putea schimba anul acesta, pe masura ce se vor dezvolta si alte segmente ale pietei.



"Din ce am vazut in primele luni ale aecstui an, a crescut cererea pentru echipamente industriale. In aceste conditii, cred ca piata de leasing ar putea ajunge anul acesta la 1,8 miliarde euro. Desi in valoare absoluta va creste si valoarea contractelor de leasing pentru masini, cresterea echipamentelor industriale va fi mai puternica, ceea ce se va traduce la sfarsitul anului intr-o crestere a ponderii echipamentelor industriale. Este posibila si o crestere a leasingului imobilar, mai ales in ceea ce priveste segmentul de birouri, pe masura ce tot mai multe cladiri de birouri vor fi livrate " adauga Constntinescu.



Societatile de leasing afiliate bancilor detin la randul lor pozitii importante in cadrul ASLR. Chiar daca trei dintre cele mai active companii din aceasta categorie - BRD Sogelease, Alpha Leasing si Demir Romlease - s-au retras anul trecut din ASLR, alte companii, precum BCR Leasing, Volksbank Leasing, Tiriac Leasing, TBI Leasing sau HVB Leasing se afla intre primele zece companii din punctul de vedere al valorii contractelor incheiate.



" Suntem in discutii pentru atragerea in cadrul ASLR a unor unor alte subsidiare ale unor banci. In aceste conditii numarul de membri ar putea creste si va creste implicit si procentul de reprezentare in piata " sustine Constantinescu.



Singura societate de leasing independenta (neafiliata nici unei banci sau importator auto) din topul primelor zece membri ASLR este Motoractive, companie ai carei actionari sunt Fondul Romano American de Investitii (FRAI), cu 79% din actiuni si DEG (Germania) cu 20%.



Potrivit acestuia, anul 2004 ar putea aduce si primele preluari si fuziuni intre societatile de leasing. " Este posibil ca acest lucru sa se intample undeva in a doua parte a anului. Fie ca va fi vorba de fuziuni prin absorbtie sau de vanzari de portofolii, companiile de leasing se pregatesc in perspectiva anului 2007, cand, o data cu posibila aderarea la Uniunea Europeana legislatia va putea permite bancilor sa detina departamente distincte care sa realizeze leasing financiar. Astfel ar putea fi eliminat un intermediar, ceea ce le va permite bancilor sa vina cu oferte si mai bune. Alternativa pentru companiile independente si cele captive ramane leasingul operational, care va trebui sa creasca ".



Anul trecut, din totalul contractelor de leasing incheiate, leasingul financiar a reprezentat peste 90% din numarul contractelor si peste 80% din valoarea bunurilor finantate. Contractul de leasing financiar presupune transferul dreptului de proprietate al bunului la sfarsitul perioadei de plata a ratelor, in schimbul unei valori reziduale, pe cand cel operational presupune reintoarcerea bunului la proprietar (societatea de leasing), fiind din acest punct de vedere similar unei inchirieri a produsului pe perioada contractului. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO