Companii

Industria alimentara in 2015: Investitorii straini se vor uita mai atent la Romania si vor iesi la cumparaturi

Investitorii straini se vor uita mai atent la Romania si vor iesi la cumparaturi
09.02.2010, 23:24 1308

"Consolidata. Asa vad industria alimentara in 2015. Incepand din2011, investitorii strategici se vor uita mai atent la Romania sispre sfarsitul anului vor incepe sa iasa la cumparaturi", spuneRadu Bugica, country manager al fondului de investitii SygmaBleyzer, actionar al producatorilor de lactate Covalact siPrimulact, doi jucatori aflati in topul celor mai mari producatorilocali de lactate.

El sustine ca investitorii se vor uita mai putin la pietelerelativ nefiscalizate, cum este cea a panificatiei, si vor vizacompaniile din pietele care inca au un potential mare decrestere.

"Estegreu de spus daca investitiile care au fost realizate in ultimiicinci ani se vor repeta in urmatorii cinci. Depinde de fiecarepiata in parte. Numarul de jucatori din industria alimentara vascadea insa cu certitudine, iar consolidarea va avea loc de lajucatorii mijlocii in sus", a adaugat el. Desi consumul va continuasa creasca, in urmatorii ani se va dezvolta mai mult retailul deproximitate.

In urma cu sase ani, giganti din industria alimentara europeanasi de peste ocean, care au trecut recent printr-un proces derestructurare al businessului local inchizand mai multe unitati deproductie (Bunge, Cargill, Smithfield sau Orkla Foods), abiarealizau primele achizi-tii in Romania. Retailul modern, care inprezent a depasit pragul de 500 de magazine la nivel national, serezuma atunci la patru magazine Carrefour, iar Kaufland inca eraasteptat sa isi faca intrarea pe piata.

Mai multe branduri straine

Producatorii vorbeau si in 2004 de inceputul unei consolidari aindustriei alimentare. Atunci, producatorii de preparate din carneestimau ca in 2010 piata mezelurilor va fi formata doar din 20 dejucatori, comparativ cu 1.400, cati existau atunci. Piatamezelurilor este formata in prezent nu din 20, ci din cateva sutede producatori, dar estimarea a fost aproape de realitate tinandcont ca numarul acestora s-a micsorat dramatic in doar cativa anisi, potrivit principalilor jucatori ai acestui segment de piata, vacontinua sa scada.

"La nivelul industriei alimentare romanesti foarte multijucatori romani vor disparea, iar pe fiecare piata vor ramanetrei-patru jucatori care vor detine 50% cumulat din cota de piata.Vor fi mult mai multe branduri straine pe rafturile magazinelor,iar producatorii vor folosi tot mai multa materie prima de pe planlocal", declara Radu Timis, presedintele si actionarul CrisTim,unul dintre cei mai mari producatori de mezeluri locali, cuafaceride peste 90 de milioane de euro.

El a adaugat insa ca, in ceea ce priveste piata mezelurilor -segment care isi asigura 70% din materia prima din import,achizitia de materie prima de pe plan local va creste doar dupa ceva fi rezolvata problema subventiilor din aceasta industrie. Inlipsa acestor subventii, CrisTim intentioneaza sa renunte anulacesta la ferma de porcine si sa isi extinda din 2011 businessul inindustria laptelui prin constructia unei fabrici de lapte. Aceastava avea o capacitate de productie de 10.000 de litri pe zi si vanecesita o investitie de aproximativ un milion de euro.

"Productia de porci pe care o avem in cadrul fermei dinBoldesti-Scaieni, judetul Prahova (Ecoferme - n.red.), va filichidata si ne vom reprofila crescand productia de vaci de laptepe care o avem. Cand vom depasi o productie de 4.000 de litri pe ziva deveni rentabila constructia unei mici fabrici de lactate",sustine Timis, care are ca obiectiv pentru CrisTim atingerea uneicote de piata de 30% pe segmentul mezelurilor pana in 2015.

Un consumator mai sofisticat

Lafel ca in piata mezelurilor, multe segmente din industriaalimentara sunt controlate inca de afaceri de familie, la fel ca in2004, desi in ultimii ani multi antreprenori si-au vandut afacereapartial sau total catre marii jucatori mondiali ai acesteiindustrii. Acesta este si cazul Albalact, producatorul lactatelorZuzu si Fulga, detinut de Petru Ciurtin si fiul sau, RaulCiurtin.

"Cred ca in 2015 pe toate categoriile va exista o consolidaremult mai accentuata decat este astazi si in general vorbim dejucatorii internationali care vor capta volume mai mari din fiecarecategorie. In industria lactatelor probabil se va intampla acelasilucru", spune Raul Ciurtin, presedintele si actionarul Albalact,companie care a finalizat 2008 cu un rulaj de peste 50 de milioanede euro.

El a adaugat ca in urmatorii ani marcile private ale magazinelordin retailul modern alimentar vor continua sa castige cota depiata, iar categoriile de branzeturi vor lua un avans mai maredecat celelalte categorii de lactate, desi in ultimii ani"motoarele" cresterii acestei industrii au fost produsele proaspete(lapte, iaurt, smantana).

"Probabil consumatorul va deveni mult mai educat si sofisticat,ceea ce face posibila aparitia unor noi categorii de produse, inspecial cele functionale (cu beneficii pentru organism, cum suntprodusele cu antioxidanti sau Omega 3 - n.red.)", a mai spusCiurtin.

Exporturile, un avantaj

Oamenii de afaceri si managerii chestionati de ZF estimeaza deasemenea ca unul din principalele atuuri ale producatorilor dinindustria alimentara este ca vor putea dezvolta in urmatorii aniponderea exporturilor, pe fondul finalizarii investitiilorrealizate in modernizarea capacitatilor de productie si aldiminuarii in timp a pietei negre din fiecare segment alindustriei.

"Piata vinului este o piata mai traditionalista, emergenta carenu a ajuns nicidecum la punctul ei maxim. Daca avem noroc sieconomia merge bine in anii urmatori 2011-2012, piata vinului vacontinua sa creasca. Este aproape natural. Nu o va face asa cum s-aintamplat in cazul berii sau cum au facut-o alte piete, dar cusiguranta va creste. Ar fi foarte bine sa se mareasca reglementareaacestei piete", spune Daniel Negrescu, brand manager alMurfatlar.

Piata de vin este estimata la circa 450 mil. euro anual si 6milioane de hectolitri, iar potrivit Murfatlar, in 2009 piata ascazut cu pana in 10% din punct de vedere cantitativ si cu mai multde 10% din punct de vedere al valorii. In prezent, legislatiaprevede o limita maximala de 200 de hectolitri pentru miculproducator care nu trebuie sa autorizeze ca antrepozit, iarproducatorii mari sustin de mai mult timp ca reducerea acestuinivel ar elimina concurenta neloiala pe piata vinului si arreglementa mare parte din autoconsum si piata nelegala.

"Daca vom reusi sa reglementam acel segment de piata industriava creste enorm si are sanse mari sa se dubleze in cativa ani dezile, pentru ca vor fi bani mai multi pentru industrie care se potinvesti la export. Vom putea sa iesim cu capul sus la export,pentru ca acum Romania nu face export de vin", a mai spusNegrescu.

Strainii au investit doar infabrici

Pactul cu multinationalele: Exista in continuare multesegmente din industria alimentara in care topul principalilorjucatori este format din afaceri de familie romanesti, desicompaniile multinationale au achizitionat in ultimii ani numeroaseafaceri construite de antreprenori romani din industria alimentara,fie pentru a isi consolida cota de piata sau pentru a isi asigura onoua piata de desfacere.

Concurenta: Una dintre pietele care s-a consolidat celmai rapid a fost piata berii, peste 85% din vanzari fiind impartitein prezent intre patru mari producatori - Heineken Romania, InBevRomania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries.Acestia au investit din 2004 si pana in prezent peste un miliard deeuro in modernizarea fabricilor si cresterea capacitatilor deproductie.

Materia prima: Materia prima locala continua sa fieinsuficienta (cum este in cazul mezelurilor), prea scumpa sau de ocalitate mai proasta decat cea realizata de tarile vecine (cum estecazul industriei lactatelor), desi industria alimentara romaneascaa beneficiat de numeroase investitii pentru modernizareafabricilor.

Consumul: Obiceiul de consum al populatiei s-a schimbatodata cu dezvoltarea puternica a lanturilor de supermarketuri sihipermarketuri si a timpului tot mai scurt alocat preparariimancarurilor. De aceea, romanii achizitioneaza in prezent tot maimulte alimente si mancaruri semipreparate. Acesta a fost motivulpentru care in ultimii ani producatorii de mezeluri, si nu numai,au investit in constructia unor astfel de fabrici.

Relocarile de fabrici: Foarte putini jucatori dinindustria alimentara, care au intrat pe piata locala prin achizitiisau proiecte greenfield, au decis sa transfere capacitatile deproductie din vestul Europei in est. Din contra, dupa ce auachizitionat chiar si cinci producatori locali, au trecut laconsolidarea businessului local si la inchideri de fabrici, iarodata cu resimtirea crizei economice, au mutat fabricile dinRomania in tarile vecine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO