Companii

Industria auto se pregateste pentru investitii de un miliard de euro

Industria auto se pregateste pentru investitii de un miliard de euro
26.01.2010, 23:13 167

Jumatate din valoarea acestor investitii, circa 500 de milioanede euro, vor fi realizate inca din 2010, ceea ce reprezinta maimult de 10% din totalul investitiilor straine directe previzionatepentru economia locala in 2010.

"Avantajul pe care il au companiile din acest sector este caindustria auto este intr-o perioada de transformare si obtin aiciavantaje competitive. Investitiile anuntate pot ajunge chiar la maimult de 0,5% din PIB in 2010", a declarat Laurian Lungu, managingpartner al companiei de prognoza si analiza de piataMacroAnalitica.

In 2009 productia auto europeana a inregistrat un regres maimare de 20%, in timp ce productia de autovehicule in Romania s-aapropiat de 300.000 de unitati si a crescut cu 21%.

Volumul investitiilor straine din 2009 s-a ridicat la 4,5miliarde de euro, jumatate fata de anul precedent, iar prognozelepentru 2010 ajung la 4,5-5 miliarde de euro.

Principalii actori in cercul investitiilor straine sunt incontinuare Dacia si Ford, un producator ajuns la maturitateindustriala si respectiv un constructor care pune deocamdata bazeleunei productii de 250.000 de autovehicule anual.

Fostul director general al Automobile Dacia, Fran'ois Fourmont,anunta la finalul anului trecut un buget anual de investitii de 200de milioane de euro in urmatorii doi ani pentru activitatile deproductie. In aceasta suma este inclusa si industrializarea celuimai nou model, SUV-ul Duster, care se ridica la 120 de milioane deeuro.

La tot ce aduce nou Dacia se adauga insa si investitiile Renaultde 166 de milioane de euro in prima etapa de dezvoltare a centruluitehnic de la Titu.

Totodata Ford, aflat inca la inceput in ceea ce reprezintaproductia auto locala, a semnat acordul pentru imprumutul de 400 demilioane de euro, destinat uzinei de la Craiova. Odata ce Ford vaincepe productia la o cadenta de cateva sute de unitati zilnic voraparea rapid si investitiile furnizorilor.

"Criza a temporizat, cum era de asteptat, valul de implantari decapacitati de productie ale furnizorilor Ford, dar confirmareatendintei de crestere a cererii de automobile de la sfarsitulanului trecut in Europa si in SUA ar putea sa redeclanseze acestval inca din 2010", a declarat Constantin Stroe, presedinte alAsociatiei Constructorilor de Automobile din Romania sivicepresedinte al Dacia.

Pentru moment producatorul de scaune auto Johnson Controls, caredetine deja trei fabrici in Romania si este furnizor Dacia, aanuntat ca va construi o unitate de productie in proximitateauzinei Ford, dar nu a mentionat suma fondurilor alocate. Potrivitinvestitiilor similare in alte fabrici suma alocata pentru Craiovaar putea fi de 15-17 milioane de euro.

"Ford a intreprins deja actiuni pentru incurajarea furnizorilorsai traditionali sa investeasca in Romania si unii dintre acestiaau declansat preparativele pentru amplasarea de capacitati in zonadin jurul Craiovei", a adaugat Stroe.

Inca un sfert de miliard de euro va fi adus de Pirelli, care vadubla capacitatea de productie la Slatina prin constructia a uneialte unitati de productie.

Proiectul a fost evaluat la 250 de milioane de euro, urmeaza safie realizat pana in 2012, iar primele fonduri, 50 de milioane deeuro, au fost atrase printr-un imprumut de la Banca Europeanapentru Investitii.

Majoritatea producatorilor de componente prezenti pe piatalocala realizeaza insa anual investitii, de o valoare mai mica, inconsolidarea businessului, in industrializarea unor produse noi sauin cercetare si dezvoltare.

Este cazul Continental care construieste o sectie noua, invaloare de 50 de milioane de euro, la Timisoara, sau a RulmentiBarlad, care are un buget de 8 milioane de euro pentru cercetare in2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO