Companii

Îşi revine consumul? Billa deschide cel puţin zece magazine în 2012, aproape dublu faţă de anul trecut

Îşi revine consumul? Billa deschide cel puţin zece magazine în 2012, aproape dublu faţă de anul trecut

Planul de expansiune anunţat de Billa pentru 2012 este unul dintre cele mai ambiţioase de la intrarea pe piaţă.

Autor: Cristina Rosca

03.03.2012, 16:37 1326

"Pentru anul acesta avem plănuite deschideri de două cifre, respectiv zece sau mai multe magazine", a spus Sorana Georgia, directorul general al reţelei de supermarketuri, numită în această funcţie începând cu vara anului trecut. Georgia nu dă detalii despre locaţia noilor magazine sau despre investiţiile necesare.

Potrivit unor informaţii anterioare oferite de Sorana Georgia, dacă magazinul are sub 1.000 de metri pătraţi, este necesară o sumă mai mică de 2 milioane de euro, în caz contrar, aceasta se situează în jurul acestei valori. În această situaţie investiţia doar în magazine se va situa la 15-20 mil. euro, potrivit calculelor ZF. Potrivit informaţiilor oferite anterior de Sorana Georgia, singura româncă director executiv al unuia dintre cei 13 jucători din retailul modern, banii vor veni de la compania-mamă, nu de la bănci.

Grupul Rewe, care deţine în portofoliu atât companii din retail, cât şi din turism, dispune de cash după ce a vândut la finalul lui 2010 participaţia în cadrul lanţului de cash & carry Selgros către elveţienii de la Coop. Pe piaţa locală germanii deţin Billa şi discounterul Penny Market, al doilea cel mai extins lanţ de magazine din retailul modern, cu 128 de unităţi.

Reţeaua va depăşi 70 de unităţi

La finalul anului trecut şefa magazinelor Billa anunţa că va supune spre aprobarea bordului director al companiei unul dintre cele mai ambiţioase planuri de expansiune.

Acum, odată ce planul a fost aprobat, reţeaua urmează să deschidă cel puţin zece magazine noi în acest an, faţă de şase unităţi inaugurate anul trecut, când consumul a scăzut cu 3%.

La finalul anului lanţul de supermarketuri ar putea ajunge la cel puţin 71 de unităţi.

Planul de expansiune anunţat de Billa pentru 2012 este unul dintre cele mai ambiţioase de la intrarea pe piaţă, în condiţiile în care în cel mai bun an al companiei din punctul de vedere al expansiunii, 2010, compania a deschis 12 unităţi.

Billa, a doua reţea din retailul modern intrată pe piaţa locală, în urmă cu circa 13 ani, nu a deschis până acum nicio unitate în 2012.

Revine consumul pe plus?

Planurile anunţate de Billa pentru acest an reamintesc de perioadele de boom, când retailerii se înghesuiau să deschidă magazine pentru a beneficia de ratele de peste 20% de creştere a consumului. În ultimii trei ani consumul a scăzut cumulat cu aproape 20%. În ultimul trimestru al anului trecut au apărut însă primele creşteri, semn că acest indicator ar putea să revină pe plus. Deschiderile de noi magazine pot fi un semn că retailerii aşteaptă o revenire a consumului în viitorul apropiat, însă pot fi totodată o încercare a lor de a-şi menţine businessul la un nivel similar celui din perioada de boom.

Billa nu este însă singura reţea care şi-a anunţat planuri agresive de expansiune pentru viitorul apropiat. Discounterul german Lidl vrea să ajungă la 200 de magazine pe piaţa locală până la finalul acestui an.

Acest lucru va presupune un total de 71 de deschideri în 2012. De asemenea, Profi a anunţat 25 de magazine în plus, iar Mega Image deschide circa 80 de magazine noi, potrivit surselor din piaţă.

Planul 2: remodelări

În cazul Billa anul acesta urmează a se realiza şi o serie de remodelări la magazinele deja existente în reţea.

"Pentru acest an avem ceva bani puşi de-o parte pentru remodelări, însă aşteptăm aprobarea acestui proiect", a spus Sorana Georgia, fără a oferi cifre referitoare la numărul de magazine remodelate sau la valoarea acestui proiect. "La noi, odată ce magazinele împlinesc o anumită vârstă, sunt supuse unui proces de remodelare." Anul trecut Billa a remodelat şase unităţi.

Patru dintre acestea - Bucureşti (Barbu Văcărescu), Timişoara (Liviu Rebreanu), Ploieşti (Libertăţii) şi Iaşi (strada Arcu) - au trecut printr-un proces de remodelare completă. În cazul unităţilor din Liberty Mall şi City Mall a fost doar o remodelare soft.

În prezent se remodelează şi unităţile din Titan şi Drumul Taberei din Capitală. Investiţia în fiecare magazin variază între 500.000 şi 1 milion de euro, în funcţie de modificările necesare.

Reţeaua de 61 de magazine a obţinut în 2011 afaceri de 1,14 mld. lei (271 mil. euro), în scădere de la 1,22 mld. lei (288 mil. euro) în anul anterior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO