Companii

Logistica, 10% din preţ în România şi numai 4% în Olanda

Autor: Mirabela Tiron

19.05.2011, 23:35 504

Cel puţin 10% din preţul produselor la raft din magazinele dinRomânia reprezintă costurile cu logistica (transport, depozitare),faţă de 4%-6% în Olanda sau Franţa, potrivit lui Robin J. Martens,directorul general al firmei olandeze de consultanţă în domeniullogistic Archicom. Explicaţiile pentru aceste costuri ridicate suntinfrastructura slabă, dar şi lanţul mare de intermediari care seinterpune între compania producătoare şi raftul magazinului.

"Cele mai multe companii producătoare sau importatoare dinRomânia se ocupă singure de transport şi logistică. Potrivitdatelor noastre, doar 8% din firmele de pe piaţa românească şi-auexternalizat activitatea de transport şi logistică, faţă de 80% înFranţa", a declarat Robin J. Martens în cadrul unui seminar pelogistică.

Potrivit acestuia, importanţa externalizării activităţii detransport şi logistică vine în contextul în care reţelele dedistribuţie ale firmelor importatoare nu sunt foarte eficiente şiduc la scumpirea produsului la raft.

În opinia lui, şi numărul intermediarilor care distribuie unprodus trebuie redus pentru a fi reduse costurile.

"Majoritatea producătorilor sau importatorilor români apeleazăla distribuitori, care la rândul lor folosesc alţi intermediaripentru trimiterea produselor în magazine, ceea ce duce la preţurimai mari", a spus el.

Mai mult însă, statele din nord-vestul Europei, aşa cum suntOlanda, Germania şi Belgia, oferă un cadru fiscal foarte atractivpentru transportatorii de marfă şi operatorii logistici, avândtotodată o infrastructură foarte bine pusă la punct, atât în ceeace priveşte infrastructura portuară, rutieră, cât şi coridoarelelogistice de interior, porturi interioare, potrivit lui Martens.Dezvoltarea infrastructurii şi adoptarea unor politici în domeniullogisticii şi al transportului ar putea aduce 25 de miliarde deeuro la PIB-ul României, potrivit Archicom.

Peter de Ruiter, preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Olandeze,este de părere că România ar putea atrage o parte importantă atraficului de mărfuri venind din Asia către Europa Centrală şi deEst dacă ar exista un regim fiscal şi legislativ adecvat pentruoperatorii logistici. "Am observat deja o creştere a exporturilorRomâniei în ultimul an."

Valoarea schimburilor comerciale între România şi Olanda acrescut cu 10% anul trecut faţă de anul anterior, ridicându-se la2,6 miliarde de euro, din care valoarea exporturilor României spreOlanda a fost de un miliard de euro, potrivit oficialilor Camereide Comerţ Româno-Olandeze.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO