Companii

Mai mult de jumătate dintre cele mai puternice branduri româneşti sunt din industria alimentară şi a băuturilor

 Mai mult de jumătate dintre cele mai puternice branduri româneşti sunt din industria alimentară şi a băuturilor

Autor: Diana Tudor Stoica

08.09.2010, 23:46 230

Mai mult de jumătate din bran­du­rile aflate în topul celor 50cele mai pu­ter­nice branduri româneşti provin din industriaalimentară şi a băuturilor, fiind ur­mate îndeaproape de posturi deradio şi televiziune, bănci şi branduri de cos­me­tice, potrivitdatelor centralizate de ZF pe baza studiului realizat de revistaBiz, alături de com­pa­nia de cercetare a pieţei Unlock MarketRe­search. Astfel, 28 din 50 de branduri ro­mâ­neşti sunt dincategorii precum apele minerale, bere şi băuturi alco­olice, patedin carne, mezeluri, lactate şi dulciuri.
În topul primelor zece branduri ro­mâ­neşti, şapte branduri provindin in­dustria alimentară şi a băuturilor, dintre care treibranduri de apă minerală (Borsec - brand care ocupă primul loc încla­sament, Dorna şi Izvorul Minu­ni­lor), do­uă de bere(Timişoreana şi Ursus), unul de vin (Cotnari) şi unul decio­co­lată (Poiana). Lista este com­ple­tată doar de Dacia, Pro TV- pe locurile doi şi trei în top, şi BCR, pe locul zece.
Prezenţa acestor branduri în top, în spe­cial a celor trei branduride apă mi­ne­rală, se explică în special prin fap­tul că studiul afost realizat prin interviuri cu persoane care locuiesc în mediulur­ban, unde majoritatea populaţiei con­su­mă frecvent apă platăsau minerală şi bău­turi din comerţ. Topul celor 50 cele maiputernice branduri româneşti a fost rea­lizat în urma a 1.314interviuri tele­fonice cu persoane din mediul urban, cu vârs­tacuprinsă între 18 şi 45 de ani şi stu­dii şi venituri cel puţin denivel mediu.
O caracteristică a celor 50 de bran­duri însă este faptul cămajoritatea sunt mărci vechi care au trecut printr-un pro­ces derebranding în ultimii ani, măr­cile româneşti nou lansaterepre­zen­tând un segment de piaţă foarte mic pe plan local.Printre mărcile nou lan­sa­te se numără astfel doar brandul delac­tate Zuzu (din portofoliul Albalact - cea mai mare companie cuacţionariat ro­mâ­nesc din industria lactatelor), Radio Zu şi gamade vopseluri Savana (deţi­nu­tă de Fabryo).
"Nu se inventează nimic nou foarte spec­taculos. Piaţa mărcilorromâneşti ti­ne­re este una insuficient exploatată", a declaratAdina Vlad, managing partner al companiei Unlock MarketResearch.
Un alt minus al brandurilor ro­mâ­neşti este faptul că nu suntsuficient pro­mo­vate, mai ales în această perioadă de cri­zăeconomică în care foarte multe com­panii au decis să taie dinbugetele de marketing.
Aceasta nu este prima dată când com­paniile de branding sau decerce­tare a pieţei îşi îndreaptă atenţia spre bran­durileromâneşti. Compania de con­sultanţă Brandient în colaborare cufir­ma de cercetare D&D Research a rea­li­zat în 2006 Topulcelor mai valo­roase branduri româneşti, în timp ce în 2008Synovate a realizat Topul bran­du­ri­lor româneşti cu notorietateridicată. în cazul companiei Unlock Market Research, acesta esteprimul studiu dedicat brandurilor româneşti.
Unlock Marketing Research, companie cu afaceri de circa 800.000euro în 2009, a fost înfiinţată în urmă cu doi ani şi este condusăde Adina Vlad, managing partner al companiei şi fost client servicedirector al companiei de cercetare a pieţei Synovate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO