Mai mult de jumătate din brandurile aflate în topul celor 50cele mai puternice branduri româneşti provin din industriaalimentară şi a băuturilor, fiind urmate îndeaproape de posturi deradio şi televiziune, bănci şi branduri de cosmetice, potrivitdatelor centralizate de ZF pe baza studiului realizat de revistaBiz, alături de compania de cercetare a pieţei Unlock MarketResearch. Astfel, 28 din 50 de branduri româneşti sunt dincategorii precum apele minerale, bere şi băuturi alcoolice, patedin carne, mezeluri, lactate şi dulciuri.
În topul primelor zece branduri româneşti, şapte branduri provindin industria alimentară şi a băuturilor, dintre care treibranduri de apă minerală (Borsec - brand care ocupă primul loc înclasament, Dorna şi Izvorul Minunilor), două de bere(Timişoreana şi Ursus), unul de vin (Cotnari) şi unul deciocolată (Poiana). Lista este completată doar de Dacia, Pro TV- pe locurile doi şi trei în top, şi BCR, pe locul zece.
Prezenţa acestor branduri în top, în special a celor trei branduride apă minerală, se explică în special prin faptul că studiul afost realizat prin interviuri cu persoane care locuiesc în mediulurban, unde majoritatea populaţiei consumă frecvent apă platăsau minerală şi băuturi din comerţ. Topul celor 50 cele maiputernice branduri româneşti a fost realizat în urma a 1.314interviuri telefonice cu persoane din mediul urban, cu vârstacuprinsă între 18 şi 45 de ani şi studii şi venituri cel puţin denivel mediu.
O caracteristică a celor 50 de branduri însă este faptul cămajoritatea sunt mărci vechi care au trecut printr-un proces derebranding în ultimii ani, mărcile româneşti nou lansatereprezentând un segment de piaţă foarte mic pe plan local.Printre mărcile nou lansate se numără astfel doar brandul delactate Zuzu (din portofoliul Albalact - cea mai mare companie cuacţionariat românesc din industria lactatelor), Radio Zu şi gamade vopseluri Savana (deţinută de Fabryo).
"Nu se inventează nimic nou foarte spectaculos. Piaţa mărcilorromâneşti tinere este una insuficient exploatată", a declaratAdina Vlad, managing partner al companiei Unlock MarketResearch.
Un alt minus al brandurilor româneşti este faptul că nu suntsuficient promovate, mai ales în această perioadă de crizăeconomică în care foarte multe companii au decis să taie dinbugetele de marketing.
Aceasta nu este prima dată când companiile de branding sau decercetare a pieţei îşi îndreaptă atenţia spre brandurileromâneşti. Compania de consultanţă Brandient în colaborare cufirma de cercetare D&D Research a realizat în 2006 Topulcelor mai valoroase branduri româneşti, în timp ce în 2008Synovate a realizat Topul brandurilor româneşti cu notorietateridicată. în cazul companiei Unlock Market Research, acesta esteprimul studiu dedicat brandurilor româneşti.
Unlock Marketing Research, companie cu afaceri de circa 800.000euro în 2009, a fost înfiinţată în urmă cu doi ani şi este condusăde Adina Vlad, managing partner al companiei şi fost client servicedirector al companiei de cercetare a pieţei Synovate.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels