Companii

Mallul Plaza face loc brandurilor straine: „Cand am intrat pe piata marcile straine erau aproape inexistente”

Mallul Plaza face loc brandurilor straine: „Cand am intrat pe piata marcile straine erau aproape inexistente”
11.11.2009, 00:00 267

In centrul comercial Plaza Romania, daca faci o plimbare de 15minute pe coridoarele mallului nu iti ajung degetele de la o manasa numeri spatiile goale, acoperite cu bannere pe care scrie mare"Aici se va muta in curand Jack & Jones", Pieces sau Vero Moda,iar lista poate continua, in functie de etajul la care te afli.

Au trecut cinci ani de la deschiderea Plaza Romania, cand marilebranduri, fie ca erau autohtone, fie ca intrasera de curand lanivel local anticipand potentialul mare al pietei, au semnatcontracte de inchiriere a unui spatiu comercial in cel de-al doileamall deschis in Capitala. Astazi, contractele au expirat.

Aduc branduri internationale

"Incercam sa schimbam mixul de magazine in functie de cerinteleclientilor. In general ne este data aceasta ocazie o data la cinciani, aceasta fiind in general perioada pe care incheiem contractelede inchiriere. Plaza Romania este un centru comercial care s-ainchiriat in perioada 2002-2004, cand interesul pentru piata deretail din Romania era scazut, iar numarul de branduriinternationale aproape inexistent", a declarat pentru ZF RaduTanasescu, COO al companiei Anchor Grup, care insa nu a dat detaliiin legatura cu numarul magazinelor care se afla in acest moment inrenovare.

Primul mare brand intrat anul acesta in Plaza Romania a fostGap, la jumatatea acestui an grecii de la Marinopoulos alegand osuprafata de 700 de metri patrati pe care pana atunci o operase unmagazin No. 36 al companiei J&R Enterprises detinuta de JosephSeroussi. Negocierile l-au trimis pe Seroussi intr-un alt spatiu,de 200 de metri patrati si poate nu atat de bine plasat, dar maiieftin, tinand cont de dimensiunea mai mica.

In prezent, toti retailerii care au discutat de la inceputulanului scaderea nivelului chiriei cu majoritatea dezvoltatorilor,multi dintre ei anuntand ca rezultat diminuarea acesteia intre 25%si 40%, si-au incercat norocul si la Plaza Romania, peste zecedintre acestia obtinand alte spatii, de cele mai multe ori dedimensiuni asemanatoare vechilor magazine, dar plasate fie inextensia din zona Atrium, fie pe arterele laterale de la etajulunu.

Leonardo, cel mai mare retailer de incaltaminte din Romania, cuafaceri de 136 mil. euro in 2008 si circa 200 de magazine, a inclusin programul de reorganizare, creionat dupa intrarea sa ininsolventa luna trecuta, si schimbarea spatiului de cateva sute demetri patrati de la parterul mallului Plaza, cu unul mai mic, decirca 140 mp, la etajul doi al magazinului unde pana acum eraucomercializate produse S'Oliver de catre Peeraj Group, care detinesi franciza pentru brandul spaniol Mango.

"Am ales pentru S'Oliver un alt spatiu, mai bine plasat, laparterul centrului comercial", spun reprezentantii Peeraj. Cu douaetaje mai sus s-au mutat, intr-o singura locatie, si magazineleOtter si Geox, ambele detinute de compania Otter Distribution. Noulmagazin are 130 de metri patrati, intrucat "vechile spatii erauprea mici si nu corespundeau cu imaginea actuala a brandurilor",dupa cum spune Ioana Stan, director de marketing al OtterDistribution.

In locul celor care au renuntat definitiv la spatiile din mall,dezvoltatorul a facut loc altor branduri, de aceasta datainternationale. "Pentru a introduce branduri noi ai nevoie sainchizi altele vechi care nu si-au dezvoltat conceptele si nu s-auadaptat cerintelor pietei, aflata in continua schimbare", spuneTanasescu.

La inceputul lunii noiembrie s-a deschis primul magazin Sasch,in urma unei investitii de 650.000 de euro, in locul magazinelorPrestige si TinaR, care s-au relocat la alte etaje.

"Plaza Romania vrea sa atraga companii care sa investeasca inimagine, in campanii de marketing, care sa aiba un anumit standard.Cred ca la parter vor ramane doar branduri cu putere financiara,capabile sa genereze trafic, iar pana in decembrie nu va mai existaniciun spatiu liber", afirma Lucio Manfreda, managing director alcompaniei Via Firenze Trendy, prin care este adus Sasch. Dindecembrie, potrivit conducerii mallului, se vor deschide noimagazine, ca Jack & Jones, Pieces sau Vero Moda, cel din urmain locul lui Stefanel si un restaurant Ruby Tuesday.

Au renuntat definitiv la mall

Magazine ca The Body Shop, Stefanel sau Castro nu au mairenegociat contractele, preferand sa deschida in alte malluri, cain cazul The Body Shop, fie sa se retraga definitiv de pe piata cain cazul Castro. "Am profitat de expirarea contractului, care acoincis cu deschiderea centrului comercial AFI Cotroceni si aminchis buticul de 50 mp pentru a-l redeschide in Cotroceni putinmai mare. Ne-am mutat din teama ca noul mall va canibalizavanzarile din Plaza", explica Dana Tudorache, directorul executival companiei de cosmetice.

Si Solmar, care detine franciza Castro, a decis sa renunte labrand, urmand ca pana la sfarsitul anului sa inchida magazinul dinPlaza Romania. "Suntem in lichidare de stoc, ceea ce inseamna calegal nu putem sa mai avem magazinul deschis decat 60 de zile. Celmai probabil vom inchide la sfarsitul anului si vom renunta laspatiu", spun reprezentantii Solmar, companie care inchiriasemagazinul Castro de 311 metri patrati langa unitatea Mango, pe careo opereaza de asemenea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO