Companii

Nuber, Nestle: Cand am spus ca vom tripla vanzarile, lumea m-a crezut nebun

Nuber: Cand am spus ca vom tripla vanzarile, lumea m-a crezut nebun
26.01.2009, 00:00 147

Elvetianul de 44 de ani spune intr-un interviu pentru ZF ca preluarea conducerii diviziei Super Premium/Luxury a Nestle este un pas inainte in cariera sa si o noua provocare pentru el. Nuber va pleca din Romania la finele lunii viitoare. 
In noua pozitie, provocarea va fi de alta natura: daca in Romania, dinamica accelerata a companiei a fost sprijinita intr-o mare masura de cresterea sustinuta a consumului, contextul este cu totul nou in Elvetia - pe segmentul super premium chiar si o crestere de 2-3% ii multumeste pe producatori, in conditiile economice actuale.
Pe piata alimentelor, vanzarile de produse premium ar putea fi primele afectate de criza economica globala, potrivit unor studii de piata. "Nu exista provocari usoare", spune Nuber. "Daca ne uitam in istorie, produsele de lux au existat dintotdeauna si cu singuranta acest segment va continua sa existe. In schimb, se pune problema ponderii acestuia in piata", adauga el.
In Romania, Nuber a reusit sa rentabilizeze afacerile Nestle la nivel local si sa majoreze cifra de afaceri de aproape cinci ori in ultimii cinci ani. Astfel, de la un rulaj de circa 40 de milioane de euro in 2003, Paul Nuber a dus afacerile locale ale Nestle la 170-200 mil. euro in 2008, potrivit estimarilor ZF.
La venirea sa in Romania, in planul de business al Nestle era prevazut un volum al afacerilor pentru 2008 in jur de 100 mil. euro la nivel local, potrivit lui Nuber. Acest prag a fost atins in 2006. "Cand am sustinut ca vom tripla vanzarile in Romania, toata lumea m-a crezut nebun", isi aminteste Nuber.
"Una din explicatiile cresterii accelerate a afacerilor Nestle in Romania a fost faptul ca, in acest timp, a trebuit sa recuperam ceea ce am pierdut anterior, in urma unor greseli despre care nu pot spune mai mult", precizeaza el.
Pe ce a mizat la venirea in Romania? "Chiar inainte de a ajunge in Romania am anticipat ca piata locala va trece printr-o transformare majora si ca dezvoltarea comertului modern va fi o oportunitate pentru noi. In ce ritm va creste piata era imposibil de previzionat la acea data", subliniaza managerul. 
In 2003, pe piata romaneasca numarul magazinelor din comertul modern era de patru ori mai redus decat in prezent. In acelasi timp, ponderea retelelor internationale (international key accounts) in vanzarile Nestle Romania s-a majorat mai putin, de la 27% la 35%, potrivit datelor furnizate de directorul companiei.
"Am avut doua optiuni: fie sa mizam doar pe unul dintre cele doua formate - retailul modern sau cel traditional -, fie sa mergem pe parteneriate cu toata lumea. Am mers pe strategia de a avea produsele pe toate rafturile, disponibile oricui si oriunde, ceea ce cred ca ne-a ajutat sa ne fidelizam clientii", explica Nuber.
Paul Nuber este unul dintre cei mai vechi executivi expati de pe piata romaneasca. Mandatul sau a inclus integrarea la nivel local a companiei Delta Ice Cream Romania, preluate de catre Nestle in anul 2004 in urma unei tranzactii realizate la nivel international.
Prin aceasta tranzactie, Nestle a devenit primul jucator pe piata romaneasca a inghetatei, cu o cota estimata la 23% in 2007.
Dupa integrarea Delta Ice Cream, Nestle nu a mai reusit sa incheie nicio tranzactie care sa aiba efecte in Romania, desi directorul general al companiei a precizat in mai multe randuri ca firma este interesata in continuare de achizitii pe piata locala.
"Au fost nenumarate ocazii de achizitii la nivel local. De multe ori am fost chiar foarte aproape de a bate palma cu investitorii dispusi sa vanda. Nu am semnat actele pentru ca fie a intervenit ceva de partea noastra, fie s-au razgandit ei in ultimul moment", spune Nuber.
Achizitiile, care au vizat companii locale, ar fi permis companiei si intrarea pe noi segmente de piata, a mai precizat managerul, fara a da insa mai multe detalii.
La nivel local, una din pietele vizate in 2007 pentru achizitii a fost cea a inghetatei, scopul fiind imbunatatirea distributiei, potrivit declaratiilor anterioare ale reprezentantilor Nestle Ice Cream.
In acest an, la finele sezonului cald, Nestle a decis sa renunte la productia locala de inghetata si sa transfere fabrica de la Glina in Bulgaria, motivand eficientizarea operatiunilor regionale. Aproximativ 76 de angajati au fost disponibilizati in urma inchiderii fabricii.
Astfel, unitatea de productie a napolitanelor din Timisoara a ramas singura fabrica Nestle in Romania. In aceasta locatie sunt ambalate si mixurile de cafea Nescafe. Si mustarul Maggi este produs la nivel local, insa printr-un parteneriat cu un producator independent.
Una dintre ambitiile lui Nuber a fost dezvoltarea exporturilor de la fabrica din Timisoara. Dupa integrarea Romaniei in UE, numarul pietelor externe pe care se livreaza produse fabricate local a crescut substantial, iar ponderea exporturilor in volumul productiei fabricii din Timisoara a ajuns la 20-25%.
La conducerea Nestle Romania va veni din martie un alt manager expat, Jacques Reber, potrivit datelor comunicate de companie. El lucreaza pentru Nestle din anul 1990, avand diferite functii de conducere in cadrul companiei elvetiene.
Plecarea lui Nuber vine intr-un moment de schimbare de trend pe piata. 2009 este primul an in care producatorii nu mai vorbesc de cresteri explozive, ci de reduceri de costuri. "Cea mai mare provocare pentru succesorul meu va fi pastrarea ritmului de crestere al afacerilor Nestle in Romania", conchide Nuber.
Nestle Romania detine in portofoliu branduri precum Nescafe, Joe, Maggi, Nesquik sau Lion.
Pe segmentele de piata pe care activeaza in Romania, cei mai mari competitori ai sai sunt companiile multinationale Kraft Foods, Mars, Unilever si Strauss, dar si cativa producatori detinuti de investitori locali, precum Alka.
 
CV de manager
 
Paul Nuber, 44 de ani, General Manager al Nestle Romania
 
  • Facultatea de stiinte economice Universitatea din Lausanne
  • Este manager general al Nestle Romania, parte a celui mai mare grup alimentar din lume, din 2003, dupa ce ulterior a ocupat pozitiile de CFO si director pe divizia Nestle din Cehia si Slovacia.
  • Lucreaza de la varsta de 13 ani, iar prima slujba dupa terminarea facultatii a fost de bancher la Chase Manhatan Bank.
  • De la 1 martie va prelua conducerea diviziei Super Premium/Luxury a companiei Nestle cu sediul in Elvetia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO