Companii

Ofensiva Lidl: şantiere proprii în zeci de oraşe în paralel cu transformarea magazinelor Plus

Ofensiva Lidl: şantiere proprii în zeci de oraşe în paralel cu transformarea magazinelor Plus

Autor: Cristina Roşca

25.05.2011, 23:54 6359

Retailerul german Lidl, care a pornit cea mai pu­ter­nicăofensivă din comerţul local în ultimii ani, şi-a trecut pe lista depriorităţi pentru deschiderea de ma­gazine toate ora­şele cu peste30.000 de locuitori, adică aproa­pe 80 de localităţi carecores­pund acestui cri­teriu.

"Interesul nostru se îndreaptă în general către locaţii aflateîn oraşe cu peste 30.000 de lo­cuitori", a fost unul dintrepuţinele răs­pun­suri pe care ZF le-a primit de lare­pre­zen­tanţii companiei germane, care au mai con­fir­mat doarcă primele magazine cu bran­dul Lidl se vor des­chide în acest an,fără a preciza calendarul inau­gu­ră­rilor sau nu­mă­rul demagazine care urmează să fie des­chi­se.

Pe de altă parte, site-urile şi reprezen­tanţii mai multorprimării din ţară au confirmat pentru ZF că au fost oferiteautorizaţii de con­strucţii pentru magazine Lidl, iar şan­tierelegrupului german sunt situate în multe cazuri foarte aproape de alţicompetitori.

Germanii au cumpărat toate terenurile pe care au construit sauurmează să con­struiască magazinele. "Nu se pot construi pe unteren închiriat decât clădiri cu caracter pro­vizoriu", spunreprezentanţii departa­men­tului de urbanism ai Primăriei dinSu­ceava, unde Lidl construieşte o unitate, în apropiere delocalitatea Şcheia.

Pentru deschiderea de noi magazine Lidl s-a orientat atât cătreoraşe mari, cu peste 100.000 de locuitori, precum Timişoara,Plo­ieşti, Galaţi şi Baia Mare, cât şi către lo­ca­li­tăţi maimici, cu circa 30.000 -50.000 de lo­cuitori, pre­cum Mangalia,Oneşti, Rădăuţi sau Za­lău.

Lupta pentru cel mai extins lanţ din comerţ

La intrarea pe piaţa locală retailerul şi-a asigurat o poziţieimportantă după ce a pre­luat în februarie anul trecut reţeaua decirca 100 de magazine de tip discount Plus, după ce discuţiile auînceput încă din 2009. Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţiala sfârşitul anului trecut.

La finalul lui 2010, cu o reţea de 106 magazine Plus, Lidl eraal doilea cel mai mare lanţ de magazine din România, după PennyMarket, care număra 111 unităţi. Următorul în top este retailerulProfi, care la finalul anului trecut avea 83 de magazine, însă aanunţat că vrea să depăşească pragul de 100 de magazine în 2011.Odată cu noile deschideri, peste 15, potrivit datelor obţinute deZF de la reprezentanţii primăriilor sau de pe site-urile acestora,Plus ar putea urca pe primul loc, în condiţiile în carecompetitorii de la Penny Market nu au anunţat numărul de magazinepe care au în plan să le deschidă în acest an.

La începutul acestui an reprezentanţii Lidl spuneau că dupăpreluarea magazinelor Plus nu au avut loc în­chi­deri de magazine,deoarece obiectivul companiei este des­chi­­de­rea de noi unităţi.Ei au explicat că sunt in­te­re­saţi de cumpărarea de terenurilibere sau con­struite, cu su­prafeţe cuprinse în general între4.000 şi 8.000 de metri pătraţi, cu des­chi­dere şi vizibilitatedin artere de circulaţie bine frec­ven­tate şi cu posibilităţi bunede acces.

Când se deschid primele magazine

Deşi Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia de mai bine deju­mătate de an, Lidl nu a finalizat re­brandingul magazinelor Plusşi nu a deschis niciun magazin de la zero. Mai multe surse dincadrul primăriilor au declarat pentru ZF că este posibil ca toatemagazinele Lidl să fie deschise simultan, în toamna acestui an, maiprecis în luna septem­brie.

Intrarea Lidl pe piaţa locală de retail, estimată la circa 20mld. euro, caracterizată printr-o sensibilitate foarte mare lapreţ, ar putea ascuţi lupta pe preţ pe toate segmentele. Încondiţiile în care consumul a scăzut în primele trei luni cu peste5%, preţul este în România principalul factor care influenţeazăachiziţiile.

Totuşi, principala luptă pentru Lidl se va da pe seg­mentuldiscounterilor, estimat de ZF la circa 1,8-2 mld. euro, cu Profi(fondul de investiţii Enterprise Investors), Macro - fostul Minimax(Dinu Patriciu), Kaufland (Lidl & Schwartz - acelaşi grup),Penny şi Penny XXL (Rewe Group). Cei şase jucători (inclusiv Plus)deţineau la înce­putul anului, la nivel naţional peste 400 dema­gazine. Segmentul magazinelor de tip discount este sin­gu­ruldin retailul modern care acoperă toate judeţele din România.

Sute de magazine

În ţările vecine, precum Cehia şi Ungaria, Lidl deţine reţele depeste 200, respectiv peste 120 de magazine, în condiţiile în carepopulaţia celor două state este de circa 10 milioane de locuitori,la jumătate faţă de cea a României.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO