Retailerul german Lidl, care a pornit cea mai puternicăofensivă din comerţul local în ultimii ani, şi-a trecut pe lista depriorităţi pentru deschiderea de magazine toate oraşele cu peste30.000 de locuitori, adică aproape 80 de localităţi carecorespund acestui criteriu.
"Interesul nostru se îndreaptă în general către locaţii aflateîn oraşe cu peste 30.000 de locuitori", a fost unul dintrepuţinele răspunsuri pe care ZF le-a primit de lareprezentanţii companiei germane, care au mai confirmat doarcă primele magazine cu brandul Lidl se vor deschide în acest an,fără a preciza calendarul inaugurărilor sau numărul demagazine care urmează să fie deschise.
Pe de altă parte, site-urile şi reprezentanţii mai multorprimării din ţară au confirmat pentru ZF că au fost oferiteautorizaţii de construcţii pentru magazine Lidl, iar şantierelegrupului german sunt situate în multe cazuri foarte aproape de alţicompetitori.
Germanii au cumpărat toate terenurile pe care au construit sauurmează să construiască magazinele. "Nu se pot construi pe unteren închiriat decât clădiri cu caracter provizoriu", spunreprezentanţii departamentului de urbanism ai Primăriei dinSuceava, unde Lidl construieşte o unitate, în apropiere delocalitatea Şcheia.
Pentru deschiderea de noi magazine Lidl s-a orientat atât cătreoraşe mari, cu peste 100.000 de locuitori, precum Timişoara,Ploieşti, Galaţi şi Baia Mare, cât şi către localităţi maimici, cu circa 30.000 -50.000 de locuitori, precum Mangalia,Oneşti, Rădăuţi sau Zalău.
Lupta pentru cel mai extins lanţ din comerţ
La intrarea pe piaţa locală retailerul şi-a asigurat o poziţieimportantă după ce a preluat în februarie anul trecut reţeaua decirca 100 de magazine de tip discount Plus, după ce discuţiile auînceput încă din 2009. Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţiala sfârşitul anului trecut.
La finalul lui 2010, cu o reţea de 106 magazine Plus, Lidl eraal doilea cel mai mare lanţ de magazine din România, după PennyMarket, care număra 111 unităţi. Următorul în top este retailerulProfi, care la finalul anului trecut avea 83 de magazine, însă aanunţat că vrea să depăşească pragul de 100 de magazine în 2011.Odată cu noile deschideri, peste 15, potrivit datelor obţinute deZF de la reprezentanţii primăriilor sau de pe site-urile acestora,Plus ar putea urca pe primul loc, în condiţiile în carecompetitorii de la Penny Market nu au anunţat numărul de magazinepe care au în plan să le deschidă în acest an.
La începutul acestui an reprezentanţii Lidl spuneau că dupăpreluarea magazinelor Plus nu au avut loc închideri de magazine,deoarece obiectivul companiei este deschiderea de noi unităţi.Ei au explicat că sunt interesaţi de cumpărarea de terenurilibere sau construite, cu suprafeţe cuprinse în general între4.000 şi 8.000 de metri pătraţi, cu deschidere şi vizibilitatedin artere de circulaţie bine frecventate şi cu posibilităţi bunede acces.
Când se deschid primele magazine
Deşi Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia de mai bine dejumătate de an, Lidl nu a finalizat rebrandingul magazinelor Plusşi nu a deschis niciun magazin de la zero. Mai multe surse dincadrul primăriilor au declarat pentru ZF că este posibil ca toatemagazinele Lidl să fie deschise simultan, în toamna acestui an, maiprecis în luna septembrie.
Intrarea Lidl pe piaţa locală de retail, estimată la circa 20mld. euro, caracterizată printr-o sensibilitate foarte mare lapreţ, ar putea ascuţi lupta pe preţ pe toate segmentele. Încondiţiile în care consumul a scăzut în primele trei luni cu peste5%, preţul este în România principalul factor care influenţeazăachiziţiile.
Totuşi, principala luptă pentru Lidl se va da pe segmentuldiscounterilor, estimat de ZF la circa 1,8-2 mld. euro, cu Profi(fondul de investiţii Enterprise Investors), Macro - fostul Minimax(Dinu Patriciu), Kaufland (Lidl & Schwartz - acelaşi grup),Penny şi Penny XXL (Rewe Group). Cei şase jucători (inclusiv Plus)deţineau la începutul anului, la nivel naţional peste 400 demagazine. Segmentul magazinelor de tip discount este singuruldin retailul modern care acoperă toate judeţele din România.
Sute de magazine
În ţările vecine, precum Cehia şi Ungaria, Lidl deţine reţele depeste 200, respectiv peste 120 de magazine, în condiţiile în carepopulaţia celor două state este de circa 10 milioane de locuitori,la jumătate faţă de cea a României.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels