Companii

Orkla iese din nou la cumpărături: Aşa ne putem consolida

Manuela Banu, director general al Orkla, spune că are bani de achiziţii de la compania-mamă

Autor: Gabriel Razi

20.10.2011, 00:07 920

"Ne uităm la achiziţii pentru a vedea cum ne putem consolida. Vizăm achiziţia unui business. Banii pentru achiziţii vor veni fie de la compania-mamă, în cazul unei achiziţii majore, fie din conturile filialei locale în cazul unei achiziţii mai mici", a explicat Manuela Banu, director general al Orkla Foods România.

Dacă va prelua un business local, tranzacţia va fi prima pe această linie pentru Orkla după achiziţia producătorului de pate Ardealul Covasna în 2005 şi a producătorului de margarină Royal Brinkers în 2006.

Compania ajunsese să deţină după cele două achiziţii cinci fabrici pe plan local, însă în 2007 grupul norvergian a iniţiat un program de restructurare pentru pieţele din Europa Centrală şi de Est. În urma restructurării filiala locală a renunţat la două fabrici din România. În prezent producătorul mai are trei unităţi de producţie, la Covasna (pateuri, conserve, gemuri, muştar, ketchup), Iaşi (aluaturi congelate) şi Bucureşti (margarina pentru consum şi industrială).

Orkla a încheiat anul trecut cu afaceri în scădere cu 6% faţă de anul precedent, respectiv un declin de 13% în 2009 faţă de 2008, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor (MF). Mai mult, compania a înregistrat pierderi totale de peste 13 mil. euro în ultimii doi ani. Orkla Foods estimează că în 2012 va înregistra o creşterea a cifrei de afaceri cu 5%, respectiv o creştere de 20% ca urmare a achiziţiilor.

Manuela Banu vizează afaceri în creştere şi pentru acest an, însă estimează că profitul va fi afectat de creşterea preţurilor la materia primă. "Am câştigat piaţă din punctul de vedere al businessului, dar creşterile au venit şi din majorările de preţ necesare pentru a compensa impactul creşterii costurilor cu materia primă. Cele mai mari creşteri ale materiei prime au fost înregistrate la ulei şi la făină. În acest context, profitul a scăzut", a explicat Manuela Banu, fără să facă alte precizări. Pe piaţa locală Orkla Foods intră în competiţie pe anumite segment cu jucători precum Unilever, Scandia sau Hamé.

Manuela Banu spunea în urmă cu trei luni că Orkla şi-a adaptat strategia pe piaţa internă pentru a se concentra într-o mai mare măsură pe segmentul produselor de bază. "Am extins gama de produse La minut (brandul economic al Orkla - n.red.) de la 6 la 17 produse pentru ketchup şi muştar şi am intrat cu acest brand şi pe piaţa de pate şi pastă de peşte".

Mai mult, compania a semnat şi contracte pentru brandurile private ale marilor retaileri, astfel că în prezent 5%-7% din afacerile Orkla din România provin din acest segment. "Piaţa mărcilor private este în creştere însă noi putem fi prezenţi aici doar cu unele dintre produse. Spre exemplu, margarina nu se pretează pentru brand privat". În prezent 50% din producţia Orkla din România ajunge pe rafturile marilor magazine, în timp ce restul este vândută în retailul tradiţional.

De unde au venit creşterile

În primele nouă luni ale lui 2011 Orkla a avut în România afaceri cu 19% mai mari faţă de aceeaşi perioadă din 2010. Vânzările de muştar ale Orkla au crescut cu 37% în valoare şi 21% în volum, iar businessul pe segmentul de margarină a crescut cu 21% în valoare şi 6% în volum, potrivit datelor companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO