Companii

Patriciu vrea să investească 100 mil. € pentru a scoate Mic.ro pe străzi

Patriciu vrea să investească 100 mil. € pentru a scoate Mic.ro pe străzi

Autor: Adelina Mihai, Bogdan Alecu

14.11.2010, 23:56 432

Reţeaua de magazine Mic.ro se va extinde anul viitor inclusiv înRepublica Moldova, urmând ace­eaşi strategie de dezvoltare caRompetrol în urmă cu mai mulţi ani, atacând atât piaţa locală, câtşi cele din afară.

"Deocamdată vom «exporta» magazinele Mic.ro în Republica Moldova.Primele ma­gazine le vom vedea peste graniţă în primăvara anuluiviitor. Vom avea acelaşi concept ca şi aici, atât magazine fixe,cât şi mobile", a spus Dinu Patriciu, unul dintre cei mai bogaţiromâni, care a vândut în 2007 compania Rompetrol kazahilor de laKazMunaiGaz cu aproximativ 1,5 mld. euro.
"Evident că voi vinde şi acest business cât de repede se poate.Atunci când va ajunge la vânzări de 2 miliarde de euro îl vând. Înprezent estimez că va ajunge la acest nivel în aproximativ doiani", a spus omul de afaceri.
Dinu Patriciu se aşteaptă ca la finele anului viitor să ruleze dejaafaceri de 1,5 miliarde de euro, luând din cota de piaţă a marilorretaileri străini, în condiţiile în care retailul alimentar ascăzut cu 25%.

Planul omului de afaceri este de a dezvolta un lanţ de 1.000 dechioşcuri şi 2.000 de magazine pe roţi Mic.Ro în următorii doi anişi de a extinde reţeaua preluată MiniMax la 150 de unităţi dupătransformarea acestora în magazine tradiţionale.
Pentru reţeaua de magazine mobile compania Mercadia, care deţineMic.ro, a semnat un contract de achiziţie de 1.000 de utilitareFiat Ducato în valoare totală de 50 mil. euro, potrivit calculelorZF. În total reţeaua de magazine mobile va fi alcătuită din 2.000de maşini, restul de 1.000 putând fi achiziţionate tot de laAutoItalia, fie de la alte mărci.
"Nu toate magazinele mobile vor fi Fiat Ducato. Dar contează foartepuţin pe ce şasiu este montat magazinul propriu-zis. Atât timp câtintegratorul are capacitatea tehnică să le facă", a declarat DanIonescu, directorul Mercadia.

Maşinile sunt conectate noaptea la reţeaua electrică pentruîncărcarea bateriilor pe platforma logistică, iar ziua funcţioneazăpe o soluţie ce generează un anumit voltaj ce poate menţine otemperatură optimă pentru pro­dusele congelate.
"Cele 1.000 de utilitare Fiat Ducato vor fi livrate într-uninterval de 18 luni, cu o medie de 60 de unităţi pe lună. Odată cevom livra toate maşinile, în 2011 flota către Mic.ro va reprezentaaproximativ 25-30% din totalul vânzărilor de flote de vehiculecomerciale uşoare ale AutoItalia pe anul viitor", a spus RickyStein, vicepreşedintele AutoItalia Group.
Utilitarele sunt "transformate" de către compania italianăSperotto, specializată pe "magazine mobile".
Transformarea autoutilita­relor Fiat Ducato costă în medie35-36.000 de euro, potrivit oficialilor AutoItalia, acesta fiindînsă calculat la achiziţia de 1.000 de unităţi.
Aceasta este cea de-a doua achiziţie de automobile a Mercadia, dupăce în toamna acestui an compania a încheiat cu dealerul Ford dinBucureşti, Business Development Team, un contract de livrare pentru100 de maşini Ford destinate atât personalului de vânzări, cât şiutilitare uşoare.
În fiecare zi, 50.000 de români intră
într-unul din magazinele Mic.ro, iar vânzările zilnice din toatăreţeaua au ajuns la o medie de 1,2 mil. lei (285.000 de euro) înprezent.
"Sunt magazine care vând de 2.000 de euro/zi, de 1.000 de euro pezi sau de 200 de euro/zi. Media vâzărilor pe fiecare magazin Mic.roeste de 730 de euro pe zi", a spus Patriciu.
Astfel, se poate face o estimare a vânzărilor anuale ale celor 150de magazine Mic.ro, care ar putea ajunge la aproximativ 100 demilioane de euro pe an, adică echivalentul vânzărilor anuale aleunui hipermarket din Bucureşti.

În prezent, reţeaua are 150 de magazine fixe, iar până în lunaaprilie a anului viitor se va extinde până la peste 500 demagazine, urmând ca până la finele anului să ajungă la 1.000.
"Până acum vânzările ne-au depăşit aşteptările, pentru că estimamcă mult mai târziu vor ajunge să fie profitabile. Deocamdată suntprofitabile, dar marginal", a adăugat Patriciu. Din cele 150 demagazine déjà existente, 20 au fost dezvoltate în cadrul unuiparteneriat asemănător unei francize.
Reţeaua Mic.ro are în prezent între 1.000 şi 1.100 de angajaţi,însă va ajunge la un număr de 15.000 de angajaţi. Astfel, Mic.ro arputea intra în rândul celor mai mari angajatori cu capital privat,după Petrom (care are aproximativ 30.000 de angajaţi), depăşindAutomobile Dacia (care are un efectiv de 13.500 de angajaţi).
"Fiecare magazin are un şef de magazin şi patru lucrători. Salariulmediu net al angajaţilor este de peste 250 de euro", a spus DanIonescu, directorul general al Mercadia.

Amortizare între 6 luni şi un an
Deşi magazinele Mic.ro sunt profitabile marginal deocamdată,Patriciu susţine că amortizarea investiţiei pentru fiecare magazinmobil se va face între 6 luni şi un an. El spune că are autorizaţiipentru toate magazinele Mic.ro, atât fixe, cât şi mobile, iaraprovi­zionarea se face de la propria bază de logistică, direct dela producător şi nu de la retailerul Metro, cum se vehiculau unelezvonuri.
"Din punctul de vedere al amplasa­mentelor, Mic.ro mobile sunt defapt fixe, dar din punctul de vedere al aprovizionării sunt mobile,pentru că în fiecare zi, de dimineaţă până seara, vor sta înacelaşi loc, de la 7 dimineata la 11 seara, după care merg şi-şifac singure aprovizionarea", a spus Patriciu.

Ce preţuri sunt în Mic.ro
O ciocolată Milka de 100 de grame costă 4,89 lei într-un magazinMic.ro, în timp ce preţul acesteia este de 3,5 lei în Carrefour saude 3,99 lei în Mega Image.
Preţurile unor produse de bază din coşul de consum dintr-un magazinMic.ro sunt, în medie, cu aproape 20% mai mari decât înhiper­marketul Carrefour şi cu 10% faţă de super­marketul MegaImage. Comparaţia a fost fă­cută de ZF pe baza preţurilor existenteîn magazinele din zona Pieţei Unirii.
Unele produse din magazinele lui Patriciu sunt mai ieftine decâtcele din benzinării sau din chioşcurile de cartier, în medie, cu20- 30%. Spre exemplu, o sticlă de de Coca-Cola la 2,5 litri costă4,9 lei în Mic.ro, în timp ce într-un chioşc sau într-o benzinărieOMV acelaşi produs poate fi cumpărat la 6 lei.

Ce spune Patriciu despre economiaromânească

n Criza în România e la începuturile ei, din păcate. În funcţiede inteligenţa guvernanţilor, ea va dura mai mult sau maipuţin.
n Agricultura ar putea fi principalul motor de creştere economică aRomâniei; problema este că nu există sisteme de colectare aproduselor agricole, lanţuri logistice care să facă legătura dintrefermier şi client; o creştere a producţiei agricole ar putea fistimulată şi prin scutirea de impozite pentru investiţiile înagricultură.
n Avem un sistem bancar format din filiale ale unor ţări străine,ale căror grile nu se aliniază nevoilor pe care le au IMM-urileromâneşti. Ceea ce se consideră la noi a fi o companie mare, înalte părţi e o afacere mică. În SUA, o firmă mică are o cifră deafaceri de până la 50 de milioane de dolari, iar la noi 80% dineconomie are aceste dimensiuni şi nu poate fi finanţată doar dinfilialele mari ale unor ţări străine. Trebuie creat un sistembancar local, regional. Legislaţia e problema pentru că bani existăîn România pentru înfiinţarea unei bănci.
n Văd un potenţial mic al sectorului de energie eoliană, care esusţinut mai ales din subvenţii.
n Ce crede despre reproşul preşedintelui Băsescu la adresainvestitorilor care angajează la negru şi nu-şi plătesc taxele: sămicşoreze cota unică la 10% şi nu va mai fi evaziune fiscală, iarveniturile la buget vor creşte.
n În România nu există o piaţă a învăţământului, atâta timp câtexistă sute de aşa-zise universităţi cu o taxă de 300 de euro pean; ca să deschizi o universitate privată, trebuie să ai o piaţă pecare să te aşezi. În urmă cu doi ani, Patriciu a anunţat că vainvesti 75 de milioane de euro într-o universitate privată care arfi trebuit să ajungă "cea mai performantă din regiune în 10ani".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO