Companiile mari (cu afaceri de peste 1 mil. euro anual fiecare) au ajuns să controleze 86% din tot businessul românesc anul trecut, un nivel maxim, după cum arată datele companiei de analiză şi risc Coface. Cota de piaţă a acestora a crescut constant (cu excepţia lui 2016) în ultimul deceniu, companiile mari câştigând în această perioadă 12 procente în defavoarea celor mici.
Mai exact, companiile cu venituri sub pragul de 1 mil. euro anual au obţinut anul trecut afaceri consolidate de 194 mld. lei, cu 14% mai puţin decât în 2008, ultimul an de boom economic, conform calculelor Coface care au la bază datele de la Ministerul de Finanţe. În acest context, aceste firme – deşi superioare numeric – au ajuns să controleze doar 14% din veniturile mediului de afaceri, faţă de 26% în urmă cu un deceniu.
Cele mai recente date ZF arată că circa 90% din companiile active în România raportează afaceri de sub 1 mil. euro.
„Veniturile companiilor mici au scăzut şi mai mult, în contextul cresterii veniturilor companiilor mari. Mai exact, veniturile totale ale firmelor cu o cifră de afaceri peste 1 milion de euro au crescut de la 640 mld. lei în 2008 la 1.158 mld. lei anul trecut“, arată analiza Coface.
Analiştii companiei de analiză şi risc spun că polarizarea businessului prin concentrarea veniturilor în rândul firmelor mari reflectă diminuarea păturii de mijloc şi scăderea competitivităţii generale a mediului de afaceri activ în România. „Implicaţiile pentru dezvoltarea stabilă a ţării sunt nefavorabile, deoarece pătura de mijloc are rolul de amortizare a şocurilor negative pe parcursul etapelor de recesiune din ciclul economic.“