Companii

Proprietarul Militari Shopping extinde centrul comercial si ramane singurul actionar al proiectelor din Arad si Constanta

24.05.2009, 15:47 166

Compania Atrium European Real Estate, care a finalizat in luna aprilie galeria comerciala a proiectului Militari Shopping din Capitala, in urma unei investitii de 75 mil. euro, ar putea incepe in aceasta vara lucrarile de constructie la trei spatii comerciale noi, pe fondul rezultatelor bune din primele doua luni de functionare si a solicitarilor primite din partea retailerilor.

"Suntem asaltati de catre 2-3 retaileri care vor sa le construim big-box-uri (cladiri specifice hipermarketurilor - n.r.), cu doi dintre acestia avand semnate scrisori de intentie pentru acest proiect. Este probabil ca aceste parteneriate sa se concretizeze. Urmeaza ca actionarii sa ia o decizie in urmatoarea perioada, dupa ce vor analiza costurile si schimbarea de yield (randament al investitiei - n.r.)", a declarat pentru ZF Bogdan Dancau, managing director in cadrul firmei.
Paralel cu investitia in extindere va fi demarata si constructia unei parcari, dezvoltatorii proiectului analizand varianta unei constructii subterane, deasupra careia sa fie construite noile spatii comerciale. Unul dintre potentialii chiriasi este un retailer de fashion, care nu este prezent inca in Romania, potrivit directorului Atrium, care nu a dorit sa precizeze numele retailerilor cu care se afla in negocieri. Spatiile solicitate au suprafete de 1.000-2.000 de metri patrati, astfel ca in cazul in care compania va construi spatii noi de circa 5.000 de metri patrati, investitia s-ar putea ridica la aproximativ 30 de milioane de euro, luand in calcul costuri de 550-800 de euro/mp pentru constructia unor spatii de tip big-box.
 
Atrium a cumparat participatiile Krammer & Wagner in doua proiecte
In prezent, principalii chiriasi ai proiectului Militari Shopping, a carui suprafata inchiriabila se ridica la 51.000 de metri patrati, sunt Auchan, Praktiker, Domo, Media Galaxy, Decathlon, C&A, Hervis, Humanic, Deichmann, Takko sau New Yorker.
Atrium mai detine in Romania doua terenuri cu o suprafata totala de 26 de hectare, in Arad si Constanta, pe care intentioneaza sa realizeze alte doua centre comerciale. Compania avea in aceste proiecte ca partener, cu o cota de 10%, firma austriaca de dezvoltare Krammer & Wagner, care a iesit din actionariat.
"Atrium a cumparat (n.r. - saptamana trecuta) participatiile pe care Krammer & Wagner le detinea la Arad si Constanta, urmand sa preluam rolul de dezvoltator. Krammer & Wagner probabil se va ocupa in continuare de partea de inchiriere. Filozofia noilor actionari este de a fi unici actionari in proiectele pe care le dezvolta, iar acum sunt toate premisele pentru a se debloca aceste proiecte", a mai spus Dancau.
Valoarea de piata a celor doua proprietati era de 13,5 milioane de euro la sfarsitul anului trecut, astfel ca Atrium ar fi putut plati 1-1,5 milioane de euro pentru a deveni actionar unic. Atrium European Real Estate este detinuta in prezent de catre un grup israelian si Citibank, care au fost atrase anul trecut in actionariatul firmei controlate pana atunci de celebra familie austriaca Meinl.
 
S-a dublat numarul vizitatorilor
Compania a intrat pe piata locala in 2004, cand a platit 20 mil. euro pentru terenul de 20 de hectare din Militari, pe care se afla un magazin Praktiker si o unitate Domo. Anul trecut a fost inaugurat hipermarketul Auchan, iar in acest an galeria comerciala.
"Din datele pe care le avem, in cursul saptamanii avem 13.000-15.000 de vizitatori, iar in weekend sunt circa 25.000 de oameni. Sistemul de counting este inca in teste", a mai spus reprezentantul Atrium. Inaintea inaugurarii galeriei comerciale numarul vizitatorilor era de circa 7.000 de persoane zilnic.
Dancau spune ca unele magazine din interiorul galeriei comerciale nu au avut rezultate la fel de bune ca acelea ale retailerilor precum C&A sau Decathlon, aflati la primele magazine in Romania.
"In interiorul galeriei retailerii nu au avut rezultate la acelasi nivel cu cele ale chiriasilor de afara, dar este si normal ca unii sa vanda mai bine decat altii. Retailerii internationali au avut rezultate bune deoarece au venit cu o politica de pret corecta. Retailerii de articole sportive Decathlon si Hervis nu s-au canibalizat, deoarece se pozitioneaza diferit", explica reprezentantul Atrium, care spune ca cei mai afectati in aceasta perioada sunt retailerii care functioneaza in sistem de franciza.
Veniturile anuale din inchirierea proiectului sunt estimate la circa 7,7 mil. euro, astfel ca randamentul anual al investitiei este de 10%, tinand cont de o investitie de 75 mil. euro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO