Companii

Renault Tehnologie Roumanie incetineste ritmul angajarilor si incepe sa caute ingineri peste hotare

Renault Tehnologie Roumanie incetineste ritmul angajarilor si incepe sa caute ingineri peste hotare

Constructia cladirilor de birouri, a halelor si a pistelor de test a fost in stand by pentru jumatate de an din lipsa finantarilor. Lucrarile s-au reluat la jumatatea lunii iulie, iar in prezent fiecare obiectiv se afla intr-un stadiu de constructie intre 15% si 60%

20.09.2009, 22:50 67

Posturile sunt acum acoperite intr-un ritm mai redus, deoareceRTR cauta ingineri cu o calificare bogata, iar principala tintaeste acum repatrierea a cat mai multi ingineri romani care auacumulat experienta in alte grupuri auto. "Din cauza crizei ne maigandim daca mai ajungem la cifra de 3.000 de oameni. Vom continuaproiectul, inca angajam, dar intr-un ritm mai scazut, iar oameniicautati trebuie sa aiba mai multa experienta", a declaratPrevel.
Centrul RTR este al doilea centru de inginerie Renault din lume,dupa cel din Franta, si deruleaza proiecte de testare si conceptiepentru modelel Logan, dar si pentru gama Renault. Totodatacolaboreaza si coordoneaza echipe cu activitati similare in altecentre de productie Logan, precum este cel din Rusia.
Compania a recrutat intr-un interval de 2 ani mai mult de 1.300 deoameni, majoritatea fiind absolventi de facultati cu profiltehnic.
Tinta initiala era ca pana la finalul lui 2009 la Pitesti,Bucuresti si Titu sa lucreze 3.000 de oameni, dar angajarile aufost oprite pentru jumatate de an, timp in care lucrarile lacentrul de testare din Dambovita au fost oprite.
Printre inginerii romani repatriati sunt si oameni a caroractivitate in industrie depaseste 20 de ani. Unul dintre ei estedirectorul general adjunct al RTR, Sorin Buse, 49 de ani, careanterior a gestionat proiectul de constructie al fabricii Toyotadin Woodstock, Canada. Fabrica are o capacitate instalata de300.000 de automobile anual, iar productia efectiva a ajuns anultrecut la 140.000 de unitati.

Unde este Titu la un an de la inceperea lucrarilor

Echipele de ingineri din Bucuresti si Titu, care au creat conceptulDacia Duster sau asigura asistenta tehnica pentru modelele Renault,sunt deja formate si lucreaza de mai mult de un an. Unitatea dinTitu, unde ar trebui testate fizic automobilele Dacia si Renault,are deocamdata 35 de angajati, din care 85% sunt romani, potrivitreprezentantilor Renault.
Constructia cladirilor de birouri, a halelor si a pistelor de testa fost in stand by pentru jumatate de an din lipsa finantarilor.Lucrarile s-au reluat la jumatatea lunii iulie, iar in prezentfiecare obiectiv se afla intr-un stadiu de constructie intre 15% si60%.
"Stiti ca aceasta criza este foarte dificila pentru piata auto sisunt companii precum GM sau Chrysler care au avut probleme mari.Renault a avut dificultatea de a identifica finantarea pentru acestproiect si exista riscul amanarii pentru mai mult timp", a explicatPrevel.
Presedintele Traian Basescu, prezent vineri la Titu la aniversareaprimului an de la inceperea constructiei centrului, a specificat caa existat pericolul sistarii lucrarilor, iar in urma acordariigarantiilor de stat compania a putut contracta creditul de 83 demilioane de euro de la Banca Europeana pentru Investitii.
Pe langa acestea, finantarea a fost completata prin intrarea inactionariat a Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare,care a preluat jumatate din companie pentru 44 de milioane de euro,si printr-un ajutor de stat in valoare de 28 de milioane de euroacordat de guvernul roman.
"Ajutorul guvernamental vine dupa efectuarea cheltuielilor. Dupainregistrarea lor se realizeaza si decontarea. Pana acum s-auinvestit 70 de milioane de euro din prima etapa", a spusPrevel.

Ce urmeaza
Directorul general al RTR a specificat ca activitatea inginerilorva incepe in localitatea damboviteana in vara anului viitor, dupainvestitii de 100 de milioane de euro urmand sa fie gata diviziilede testare de motoare Euro 5, cutii de viteze si jumatate dinpiste. A doua etapa va fi incheiata la jumatatea lui 2011, cand vorfi gata traseele pentru verificarea durabilitatiiautomobilelor.


Sarkozy: Romania a inteles importanta planului francezpentru industria auto
Presedintele francez, Nicolas Sarkozy, a salutat faptul caautoritatile romane au inteles importanta planului francez desustinere a industriei auto, plan care, de altfel, a salvat siuzinele Dacia din Romania, transmite RFI. Romania este printreputinele tari care au inteles importanta planului francez desustinere a industriei automobilului, a subliniat seful statuluifrancez. Sarkozy a precizat ca banii investiti in Renault de statulfrancez, acuzat pe atunci de protectionism, au salvat si uzineleDacia din Mioveni. "Pot sa va spun o anecdota: presedintele romanTraian Basescu a venit sa ma vada ca sa-mi spuna cat de multumiteste de felul in care functioneaza uzinele Renault din Romania. Eui-am spus ca acest lucru are fara indoiala legatura cu cele treimiliarde de euro pe care Franta le-a acordat grupului Renault.Asadar, astazi nimeni nu mai spune ca planul francez pentruindustria auto este unul protectionist", a spus Sarkozy.Mediafax

Dacia pierde piata ucraineana, a treia destinatie deexport

Grupul Renault a decis ca din 2010 modelele din gama Daciacomercializate pe piata ucraineana sa treaca sub brandul Renault,potrivit publicatiei Kyiv Post. Motivul este cresterea cotei depiata a marcii Renault la aproape 5% in 2010, de la 1,6% in primeleopt luni ale acestui an. In acelasi interval Dacia are o cota de2,3%. Potrivit declaratiilor lui Marc Le Gratiet, masinile vor fiin continuare importate din Romania, dar Renault Ucraina a demaratun studiu prin care ia in calcul achizitia masinilor din Rusia,unde Renault asambleaza modele Logan la uzina AvtoFramos de laMoscova. In 2008 Dacia a vandut in Ucraina 14.520 de masini, fiindcea de-a treia cea mai mare piata dupa Franta si Germania.



TITL: Si-a lasat afacerile pe mana executivilor romani

Ioana David
"De ce sa aduc un expat la TiriacAuto? Totul depinde de capacitateaomului, si nu de faptul ca vorbeste engleza, romana sau franceza",spunea Ion Tiriac intr-un interviu acordat in urma cu douasaptamani Ziarului Financiar.
Privind retrospectiv, peste ultimele mandate de executivi dinbusinessul lui Tiriac, afirmatia omului de afaceri prindecontur.
Printre managerii care s-au aflat la conducerea afacerilor Tiriacse afla Anca Ioan (2005-2008), care anterior a lucrat la RolandBerger Strategy Consultants, Valentin Radu (2003-2005), recrutattot de la Roland Berger. In perioada in care Radu a fost CEO,grupul s-a cristalizat in forma in care exista astazi. Afacerileputernicului antreprenor au mai fost conduse si de Radu Merica(2001-2005).
La inceputul acestui an, Petru Vaduva, 48 de ani, a preluatconducerea Tiriac Holdings, fiind al zecelea manager al holdinguluisi poate cel care are cea mai grea misiune: aceea de a coordonabusinessul lui Tiriac intr-una dintre cele mai grele perioadepentru economia romaneasca de dupa 1990.
Holdingul are expuneri pe doua dintre pietele afectate de crizaeconomica, auto si imobiliare.
Mare parte din cariera lui Petru Vaduva a fost construita in afaraRomaniei. Vaduva a plecat din tara in 1982 catre Statele Unite,pentru a studia biologie la Universitatea din Colorado. La Moscovaa condus diviziile de brokeraj si de business international alecasei de brokeraj UralSib.
A lucrat pentru bancile de investitii JP Morgan, Bear Stearns sipentru compania de investitii Renaissance Capital. In 1992, aabsolvit un MBA la Yale Business School, una dintre cele mai bunescoli de business din lume (locul 16 in Top MBA Financial Times).S-a intors in tara in 2007 ca chief investment officer la fondul deinvestitii Intreprid GEM, unde este unic actionar.
Numirea sa la conducerea uneia dintre cele mai puternice afacerilocale a venit ca o surpriza, el fiind la acea vreme putin cunoscutmediului de business local.
Vaduva a fost recrutat direct de Ion Alexandru Tiriac, dupaplecarea Ancai Ioan insa Ion Tiriac a fost cel care a avut ultimulcuvant in decizia de numire.
Intr-un interviu acordat ZF la scurt timp dupa numire, Vaduvaspunea ca nu are tinte financiare clare in acest an, ci doar legatede evitarea pierderilor si eficientizarea activitatii.

Petru Vaduva, 48 de ani, a preluat conducerea Tiriac Holdings lainceputul acestui an, fiind al zecelea manager al holdingului

TITL: Tiriac: Guvernul ar trebui sa dea drumul la infrastructurachiar cu riscul sa injumatateasca salariile. Fara infrastructura,tara asta nu are viitor

Omul de afaceri Ion Tiriac, care ruleaza afaceri de peste 1 mld.euro, clasat de revista Forbes pe locul 962 in topul miliardarilorla nivel mondial cu o avere de 1,2 mld. euro, spune ca nu a intelesniciodata ceea ce i-a spus Forbes, pentru ca nu poti spune ce avereai decat in momentul in care vinzi, iar cineva iti ofera cupret.

ZF
"Anul trecut am facut 1,4 miliarde euro, desi estimasem 1,8miliarde euro. Anul asta un miliard, un miliard o suta", a afirmatTiriac in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani", transmisa duminica dePRO TV la ora 10:00 am. Tiriac este unul dintre cei mai discretiantreprenori de pe piata locala, iesirile sale in presa fiindmarcate de evenimente precum demararea de catre Ford a productieila Craiova. In ultima perioada insa figura vizibila din cadrulholdingului Tiriac a fost fiul acestuia Ion Alexandru.
La inceputul anilor '90, recent intors in tara, Tiriac incepe perand mai multe afaceri grupate mai tarziu sub umbrela TiriacHoldings. Numele sau era legat pana la acea data de lumeatenisului, castigand in urma cu 40 de ani turneul RolandGarros.
"Atunci cand stii ca pierzi poti spune: Astazi stiu ca am facut totce am putut, dar maine voi putea mai mult (...) Astazi esti dragultuturor, dar maine lumea va placea pe altul. Trebuie sa stii sapierzi pentru ca asa vei fi trezit la realitate", spune omul deafaceri.

A mizat pe banci in anii '90
Printre primele sale afaceri s-au aflat Banca Tiriac si AutoRom,care devine importatorul exclusiv al Mercedes Benz pe piata locala,iar apoi importator al tuturor marcilor detinute de grup. De-alungul anilor '90, Tiriac a mai investit in asigurari, leasing,insa a deschis si primul magazin Metro, in colaborare cu grupul deretail nemtesc. Astazi grupul Tiriac Holding cuprinde Tiriac Auto,Tiriac Imobiliare, Tiriac Leasing, Tiriac Air, precum si alte firmemai mici, in care Ion Tiriac este actionar.
Cel mai important business este cel auto, cei patru importatori dincadrul Tiriac Holdings, Romcar (Ford), Hyundai Auto Romania,Premium Auto (Land Rover si Jaguar) si M Car Trading au avutcumulat un business de aproape 600 mil. euro in 2008 potrivitdatelor de la Ministerul de Finante. Businessul total din auto,alcatuit din cei patru importatori plus reteaua de dealeriTiriacAuto, a derulat in 2008 afaceri de peste un miliard de euro,depasind Porsche Romania.
Tiriac detine si 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prinintermediul Redrum International si Vesanio Trading. Banca estecontrolata de grupul italian UniCredit.

Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte preamult
Omul de afaceri care si-a construit bugetul pentru anul viitor laun curs de 4,5 lei/euro, sustine ca, in trecut, supraevaluareamonedei nationale a condus la o depreciere brusca a acesteia,lovind populatia, dar si companiile.
"Dupa parerea mea, leul a fost foarte repede si foarte multsupraevaluat, dar a inceput sa o ia in jos, pe spinarea populatiei,lovind si in noi (companiile - n.r.) care importam", a explicatTiriac, in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani" de la Pro TV.
El vede mai degraba o depreciere a monedei nationale in urmatoareaperioada, inainte ca aceasta sa revina pe un trend ascendent.
"BNR incearca, si face bine ca incearca, sa franeze oarecum, sa nufie prea brusca (deprecierea - n.r.). Cursul de acum este, dupaparerea mea, foarte bun. S-ar putea intampla ca leul sa se duca maijos, inainte ca sa se ridice din nou", spune Tiriac.
El afirma ca diferenta asta de schimb "ne-a mancat mult dinbusiness", si ca bancile au bani, dar nu stiu sa ii dea. Conformacestuia, orice institutie bancara care cere dobanzi mari lacredite este sinucigasa, pentru ca isi omoara clientii in acestfel.
"Oamenii trebuie sa aiba curajul sa se imprumute la banca, dar doardaca isi negociaza conditiile, pentru ca toate bancile suntnegociabile. Bancile au bani, dar trebuie convinse sa imprumute,mai ales in acest moment de criza, unde preturile au scazut laniveluri minim", afirma antreprenorul.
Ca rezolvare la actuala criza economica, Tiriac propune oferirea defacilitati tuturor celor care vor sa investeasca in Romania, pentruca investitiile raman in Romania. De asemenea, trebuie sa atragemfonduri europene "pana la ultimul cent, nu leu" pentru a iesi dincriza.
"Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte preamult", a declarat omul de afaceri, care este de parere ca a fost odezvoltare falsa deoarece toate investitiile imobiliare au fost detipul "Hit and Run" (da lovitura si fugi). " Nu a fost investitielucrativa, care sa se intoarca in economie", mai spune el.

Fara infrastructura, tara asta nu are viitor
Din cauza lipsei infrastructurii, Romania a pierdut investitiaMercedes, care ar fi creat 3.000 de locuri de munca.
"Eu stiam ca domnul Berceanu a spus, in urma cu cateva luni, ca dadrumul la autostrazi, cu orice risc (...) Dupa parerea meanecalificata, ar trebui sa dea drumul chiar cu riscul sainjumatateasca salariile, pentru ca, daca nu da drumul, o sa traimcu jumatatile astea de salarii inca 20 de ani. Fara infrastructura,tara asta moare in viitor", a mentionat Tiriac.
El este de parere ca "cineva mult mai destept decat mine ar trebuisa vina cu un plan Marshall si sa spuna: Mai fratilor din Europa,nu mai vrem sa pierdem fabrica Mercedes".
Estimarea lui Tiriac este ca la un an si un sfert dupa ce StateleUnite ies din criza, vom iesi si noi. "Luminita de la capatultunelului exista. Trebuie sa te bucuri ca ai cazut de la etajul 1,nu de la etajul 20 cum a cazut Spania", a spus Tiriac.
Puternicul om de afaceri se tine departe de lumea politica, desirecunoaste ca a inceput sa primeasca oferte. Cu toate acestea,Tiriac sustine ca trebuie sa alegem pe cineva, din oferta care nise pune pe masa, si este de parere ca guvernul ar fi trebuit sa iamasuri nepopulare inca din ianuarie.

Uitati de salarii mari
"Guvernul acesta este un guvern care ma mira pe mine, pentru ca unguvern normal ar fi trebuit sa ia masuri nepopulare inca dinianuarie (...) nu trebuia sa se imprumute doar pentru a face fataunei situatii de moment, pentru ca va continua sa o faca pana nu vamai avea cum, a mentionat acesta.
Tiriac explica faptul ca este foarte greu sa guvernezi in coalitii,fiind nevoie de un singur partid care sa conduca tara
"Daca guvernul ar fi condus de un singur partid, acesta ar putealua toate deciziile importante fara a mai exista discutii.
Cu toate astea, nu poti sa mai ignori ca ai in spatele tausindicatele, care ar trebui sa fie intelegatoare ca in pusculitaatata este, ca nu poti da bani din alte sectoare pentru sustinereasalariilor (...) Guvernul trebuie sa ceara oamenilor sa uite degreve, de salarii mari", pentru a putea trece de criza, a completatIon Tiriac.
"Nu va bagati copiii sclavi, cu toate datoriile pe care le aveti!",a fost sfatul omului de afaceri.
zf@zf.ro

Ce spune despre
Cursul de schimb:
Leul a fost foarte repede si foarte mult supraevaluat. Cursul deacum este, dupa parerea mea, foarte bun. S-ar putea intampla caleul sa se duca mai jos, inainte ca sa se ridice din nou.
Creditare:
Oamenii trebuie sa aiba curajul sa se imprumute la banca, dar doardaca isi negociaza conditiile, pentru ca toate bancile suntnegociabile. Bancile au bani, dar trebuie convinse sa imprumute,mai ales in acest moment de criza, unde preturile au scazut laniveluri minime.
Politic~:
Am spus mereu ca politica nu ma intereseaza. Am inceput deja saprimesc oferte, dar nu sunt interesat.
IeSirea din criz~:
Luminita de la capatul tunelului exista. Trebuie sa te bucuri ca aicazut de la etajul 1, nu de la etajul 20 cum a cazut Spania. La unan si un sfert dupa ce ies SUA din criza, vom iesi si noi.
Disponibiliz~ri:
Dupa parerea mea, mai bine dai trei sferturi de salarii si ramantoti inauntru. Noi nu avem pusculita doamnei Merkel (cancelarulGermaniei - n.r.). Daca sindicatele si oamenii politici nu sunt instare sa gaseasca solutii atunci trebuie dati afara.
Sistemul de guvernare:
Este nevoie ori de un guvern national - ia-i pe toti de unde poti,uita de partide, nu da posturi pe partide, ci pe capacitati - oride un guvern minoritar, ca sa conduca tara cum trebuie si care sapoata fi ulterior tras la raspundere.
Modelul de business din Romania:
Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte preamult. Totul s-a dezvoltat pe principiul "Hit and Run" - "Dalovitura si fugi". Nu a fost o investitie lucrativa, care sa seintoarca in economie.

Imperiul lui Tiriac: sute de milioane de euro din auto, imobiliare,banci si asigurari

Un miliard de euro din auto
n Cei patru importatori din cadrul Tiriac Holdings - Romcar (Ford),Hyundai Auto Romania, Premium Auto (Land Rover si Jaguar) si M CarTrading - au avut cumulat un business de aproape 600 mil. euro in2008, potrivit datelor de pe Ministerul de Finante.
n Businessul total din auto, alcatuit din cei patru importatoriplus reteaua de dealeri TiriacAuto, a derulat in 2008 afaceri depeste un miliard de euro, depasind Porsche Romania.
n Reteaua TiriacAuto comercialieaza pe piata locala noua marciauto, prin intermediul a 65 de magazine la nivel national.
Apartamente si un megaproiect
n Tiriac Imobiliare a construit, alaturi de compania germana LBBW,350 de apartamente in cadrul proiectului Residenz din Chitila, undein vara acestui an mai erau disponibile aproximativ 200 delocuinte;
n Cel mai ambitios proiect imobiliar inceput de Tiriac estecomplexul Stejarii din zona Baneasa, in care finalizarea primelor280 de apartamente este programata pentru acest an;
n Cel mai mare proiect al companiei a fost anuntat in zona orasuluiOtopeni, cu o valoare de un miliard de euro, dar acest megaproiectmixt este in prezent tras pe o linie secundara.
A sasea mare banca locala in 2008
n Detine 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prinintermediul Redrum International si Vesanio Trading. Banca estecontrolata de grupul italian UniCredit.
n Banca are o retea de 240 de unitati cu acoperire la nivelnational si peste 3.000 de angajati.
n In primul semestru din 2009 UniCredit Tiriac a inregistrat unprofit net de 43 de milioane de euro, cu 5 milioane de euro subcel realizat in prima jumatate din 2008.
n La 30 iunie, banca avea in portofoliu credite de 3,8 miliarde deeuro.
Cel mai mare asigurator
n Prime brute subscrise de peste 1,38 mld. lei (375 mil. euro) in2008, in crestere cu 12% pentru Allianz Tiriac.
n Profit net de 23 mil. lei (6,2 mil. euro) in 2008, in scadere cu28%.
n Cota de piata de 15,5%; practica atat asigurari generale, cat side viata.
n Tiriac controleaza 45% din companie, prin off-shore-ul VesanioTrading, inregistrat in Cipru. Grupul german Allianz detine 52%,iar restul actiunilor sunt controlate de persoane fizice, inclusivdin managementul asiguratorului.
Nu lipseste din comertul modern
n Omul de afaceri detine 15% din afacerea Metro Cash& CarryRomania.
n Participatia pe care Tiriac o detine la Metro ar putea fievaluata la 150 mil. euro, potrivit datelor din Anuarul Top 100cele mai valoroase companii din Romania.
n Cel mai mare jucator din comertul modern, cu afaceri de peste 1,5mld. euro in 2008.
n Dupa intrarea cu divizia cash&carry, grupul german a intratsi cu divizia de hipermarketuri, real, afacere pe care nemtii ocontroleaza in totalitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO