Retail&Agrobusiness

Hipermarketurile „mănâncă“ peste un sfert din banii de cumpărături ai românilor, dar supermarketurile vin puternic din urmă

Hipermarketurile „mănâncă“ peste un sfert din...

Autor: Cristina Rosca

19.03.2015, 00:05 241
Fiecare familie de români a cheltuit lunar 537 de lei anul trecut pe mâncare, băutură şi produse pentru îngrijire personală şi a locuinţei, aproximativ un sfert din bani fiind lăsaţi la casele hipermarketurilor, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă GfK.
 
Hipermarketurile rămân în continuare canalul de comerţ modern care atrage cei mai mulţi bani, 17-18 mld. lei (peste 4 mld. euro), deoarece au cea mai largă ofertă de produse (până la 60.000 de unităţi), astfel că românii merg aici pentru a-şi umple coşurile cu bunurile necesare.
 
Cea mai mare pondere în vânzări o au produsele FMCG (mâncare, băutură şi produse pentru îngrijire personală şi a locuinţei), însă hipermarketurile vând şi alte bunuri, precum haine sau mobilier şi electrocasnice.
 
Totuşi, în ultimii ani sutele de deschideri de magazine mici şi supermar­keturi au modificat structura comerţului şi com­portamentul de consum totodată. Astfel, dacă acum 2-3 ani magazinele de pro­ximitate – Shop&Go (Mega Image), Express (Carrefour) şi LaDoiPaşi (Metro Cash&Carry) – nu erau vizibile în structura comerţului, acum ele au mâncat aproape 2% totalul pieţei.
 
Expansiunea comerţului modern – atât magazine mici, cât şi hipermarketuri – a mâncat din cota de piaţă a comerţului tradiţional, care mai are doar 46% din piaţa de FMCG, în timp ce comerţul modern a ajuns la 54%. Din 1996 – anul în care a fost deschis primul magazin de comerţ modern în România – până astăzi comerţul tradiţional a pierdut jumătate din magazine, circa 70.000-80.000, şi a ajuns să aibă vânzări la jumătate (46%).
 
„Formatele mai mici, de tipul super­market sau discounter, au avut un ritm de creştere mai alert în 2014, beneficiind de creşterea frecvenţei de cumpărare. Super­marketul este formatul cu cea mai mare creştere şi cu cel mai mare trafic în magazin.  Hypermarketurile şi-au diminuat ritmul de creştere, însă este cel mai important canal din comerţul modern, acoperind mai mult de un sfert din piaţă“, potrivit GfK.
 
Datorită expansiunii comerţului modern românii au mers mai des anul trecut la cumpărături, iar acest lucru s-a văzut în consumul casnic, care a crescut în valoare cu 2%, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă GfK.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO