Companii

România contrastelor văzută de Fabrice Cambolive, francezul care s-a ocupat de vânzările Dacia: „Aici am pus sub semnul întrebării tot ce învăţasem“

România contrastelor văzută de Fabrice Cambolive: „Aici am pus sub semnul întrebării tot ce învăţasem“

Autor: Bogdan Alecu

04.09.2011, 10:57 3925

Fabrice Cambolive şi-a încheiat mandatul în România unde a condus vânzările Renault, Dacia şi Nissan şi a preluat de la 1 septembrie funcţia de director comercial pentru marca Renault în Rusia şi regiunea Euro-Asia.

Francezul în vârstă de 43 de ani descrie perioada petrecută în România ca fiind "cea mai bogată din punctul de vedere personal şi profesional".

Dacă înainte să vină în România Fabrice Cambolive a condus impor tatorul Renault din Elveţia, departamentul de marketing al Dacia-Renault din Germania şi vânzările Renault pentru Germania, Spania, Italia şi Marea Britanie, în România francezul a preluat conducerea mărcilor grupului Renault aproape în acelaşi moment în care vânzările au început să scadă, la 1 martie 2009.

Criza a pus sub semnul întrebării tot ce învăţasem

"Intervalul petrecut în România a reprezentat perioada de criză economică fără precedent în România care a pus sub semnul întrebării tot ce învăţasem. În faţa unei crize cum a fost aceasta trebuie pus accentul pe partea pur raţională a businessului şi în egală măsură să abordăm problemele legate de stocuri, cashflow şi cheltuieli şi să conservăm ideea de echipă, atât în ceea ce priveşte echipa internă, dar şi la nivelul reţelei comerciale", a spus Fabrice Cambolive pentru ZF.

Cu un an şi jumătate înainte de venirea lui Cambolive piaţa auto locală atingea un nivel maxim de 370.000 de maşini noi vândute, iar în acest an jucătorii din auto ar fi fericiţi cu un nivel de 110.000 de maşini.

Cambolive este al doilea executiv francez din cadrul companiei care este promovat în Rusia după Christian Estéve, primul director general al Dacia din era Renault.Funcţia de director general al companiei Renault Commercial Roumanie - nou înfiinţată - este preluată de Thomas Dubruel.

Dubruel, 48 de ani, a fost anterior director de marketing şi vânzări pentru regiunea Euromed, care include România, Bulgaria, Turcia, Tunisia, Maroc şi Algeria. Renault Commercial Roumanie coordonează vânzările Renault, Nissan şi Dacia pe piaţa locală, respectiv o reţea cu peste 100 de dealeri, vânzări de peste 250 mil. euro anual şi 5.500 de angajaţi.

"Aventura" românească

Înainte să vină în România, Fabrice Cambolive a condus importatorul Renault din Elveţia, departamentul de marketing al Dacia-Renault din Germania şi exact înainte preluase controlul businessului Renault pentru Germania, Spania, Italia şi Marea Britanie, cele mai mari pieţe europene, locul unde Dacia a cunoscut cea mai agresivă expansiune în ultimii doi ani.

Despre România, Cambolive spune că este o ţară a contrastelor, "fie că vorbim de diferenţele dintre oraşe şi sate, între influenţele balcanice sau turce şi cele europene, fie şi pentru faptul că România este o insulă latină într-o mare slavă.

Pentru mine această diversitate a însemnat o aventură. Pe plan personal sunt foarte ataşat de România, în cei trei ani am vizitat toţi dealerii din cadrul reţelei, de la Satu Mare la Alexandria sau Timişoara până la Tulcea".

Revoluţia Duster pe o piaţă în scădere

Fabrice Cambolive crede că evoluţia Dacia va continua şi în perioada următoare, chiar dacă modelele noi nu vor mai reprezenta "revoluţii", cum a fost cazul lui Logan în 2004 sau al lui Duster în 2010.

"Dacia nu are un obiectiv de a revoluţiona piaţa auto anul viitor, ci de a-şi reînnoi gama cu noi modele, iar acest lucru nu se va realiza numai în 2012, ci treptat în următorii ani. Cred că pentru Dacia cel mai important lucru este de a-şi completa gama şi a-şi extinde porfotoliul. Este periculos să schimbi totul dintr-o dată", a explicat Fabrice Cambolive.

Duster a reprezentat pentru conducerea Dacia nu numai o surpriză din punctul de vedere al volumelor, ajungând în prezent să deţină peste jumătate din producţia uzinei de la Mioveni, dar şi în ceea ce priveşte versiunile vândute.

"Ne aşteptam ca în cazul lui Duster clienţii să se orienteze către versiunile 4x4, însă nu anticipasem şi faptul că aceştia vor alege şi cu nivelul de echipare de top.Acesta reprezenta pentru noi o surpriză plăcută deoarece reprezintă şi încrederea pe care o aveau clienţii deoarece erau pregătiţi să plătească mai mult şi să investească pe termen lung." Fabrice Cambolive estimează o piaţă de aproximativ 110.000 de unităţi în acest an, volum ce ar reprezenta autoturisme plus comerciale uşoare, adică o scădere cu cinci procente faţă de anul anterior.

Optimism pentru 2012

"Nivelul cel mai de jos al pieţei auto locale a fost atins în primul semestru al acestui an. De două luni însă remarcăm o creştere a comenzilor faţă de perioada similară a anului trecut, iar anul 2012 va marca o creştere de 10% faţă de anul în curs." Cambolive se aşteaptă şi ca numărul tranzacţiilor care implică dealeri auto să crească în următorii doi ani, pe măsură ce reţelele de distribuţie se adaptează la o piaţă care reprezintă numai o treime din ce era în urmă cu trei ani.

Fabrice Cambolive i-a predat conducerea Renault Commercial Roumanie lui Thomas Dubruel într-o perioadă în care toată lumea se aşteaptă la o revenire a vânzărilor, dar pe o piaţă care oscilează încă extrem de mult de la lună la lună.

Cota de piaţă a Renault Commercial Roumanie s-a redus în primele şase luni ale acestui an faţă de perioada similară a anului trecut, de la aproape 42% în primul semestru al anului trecut la 38% în 2011, potrivit statisticilor APIA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO