Companii

Dacia, cel mai cunoscut brand românesc reinventat de francezi

Dacia, cel mai cunoscut brand românesc reinventat de francezi

Foto Mihai Dăscălescu

Autor: Bogdan Alecu

14.07.2011, 00:03 654

Preluarea Automobile Dacia de către Group Renault în anul 1999este una dintre cele mai cunoscute şi totodată una dintre cele maireuşite privatizări efectuate de guvernele post-decembriste.

Francezii au reuşit în zece ani să transforme brandul Daciadintr-unul sinonim cu preţul scăzut, dar care se reflecta şi într-ocalitate slabă a ma­şinilor, într-unul care este acum celebrupentru raportul preţ-calitate peste medie.

Revoluţia Dacia a început în iunie 2004, atunci când Renault aprezentat la Paris modelul Logan, primul automobil low-costproiectat de un constructor european pentru piaţa europeană.

Iniţial gândit pentru pieţe emergente precum România, Logan,prin modelele sale derivate Logan MCV, Sandero, şi mai nou Dusterau cucerit pieţe considerate până de curând inaccesibile pentrumaşinile produse în România, precum Franţa şi Germania, care înultimii doi ani au devenit şi principalele pieţe ale Dacia,de­păşind România.

În cei zece ani grupul francez a reuşit să menţină numărulangajaţilor uzinei de la Mioveni la peste 13.000, în condiţiile încare toţi constructorii europeni au dus campanii masive deînlocuire a muncitorilor cu roboţi.

Dacia a ajutat la crearea unei re­ţele de peste 800 defurnizori, atraşi în primul rând de creşterea anuală apro­ducţiei.

Anul trecut, pe fondul intrării în producţie a SUV-ului Duster,primul 4x4 conceput a fi comercializat sub brandul de la Mioveni,Dacia a atins un nivel record al producţiei de peste 341.000 deunităţi, din şase modele, fiind astfel una dintre cele maieficiente şi mai productive uzine auto ale Renault la nivelmondial.

La fel ca producţia, cifra de afaceri a evoluat constant, de lapuţin peste 200 de milioane de euro în anul 2000, atunci când laMioveni se produceau numai modelele Berlină, Pick-up şi SupeRNova,la peste 2,7 miliarde de euro, cu o gamă completă de şasemodele.

Mai mult, anul acesta, primul an integral de producţie pentruSUV-ul Duster, cifra de afaceri a Automobile Dacia va depăşi pragulde trei mili­arde de euro şi se va apropia astfel de Petrom, ceamai mare companie de pe piaţa locală şi printre cele mai mari dinregiune.


Automobile Dacia (nr. 1 în producţia auto)

Cifră de afaceri în 2010: 2,7 mld. euro (2,1mld. euro în '09)

Cotă de piaţă în 2010: 30,7% (28,2% în2009)

Număr de angajaţi: 14.000

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO