Companii

România predă lecţia berii la PET ţării cu cel mai ridicat consum, Cehia: brandul praghez Staropramen a intrat în bătălia berii la PET

România predă lecţia berii la PET ţării cu cel mai ridicat consum, Cehia: brandul praghez Staropramen a intrat în bătălia berii la PET

Autor: Dana Ciriperu

27.02.2012, 00:07 2775

Ambalajul care a revoluţionat vânzările de bere din România, PET-ul (plasticul), şi care a ajuns să reprezinte jumătate din consu­mul local nu mai poate fi ignorat nici de mărci eu­ropene cu tradiţie, în condiţiile în care produ­cătorii se confruntă cu scăderea consu­mului şi cu nevoia de a-şi menţine vânzările prin produse adaptate noii ordini a pieţei.

Recent, Bergenbier, numărul trei pe piaţa locală, a decis să îmbutelieze şi la PET brandul cu tradiţie al Cehiei, Staropramen. Lansată în 1869, Staropramen este o marcă prezentă pe 30 de pieţe la nivel mondial, iar în România a fost adusă la jumă­tatea anului trecut, fiind iniţial ambalată în sticle de 0,33 litri, 0,5 litri, dar şi la doză de 0,5 litri. Fabrica Staro­pramen din Cehia nu avea în 2011 linie de îmbu­te­liere la PET, potrivit da­telor site-ului ceeretail.com. Din februarie însă, pro­ducătorul român a decis să îmbutelieze acest brand şi la PET de un litru, ambalaj care va fi disponibil atât în comerţul modern, cât şi în cel tradiţional. "Consumato­rul vizat este cel din mediul urban, cu venituri medii şi peste medii", spun repre­zentanţii Bergenbier într-un comunicat.

Mişcarea poate părea surprinzătoare pentru un brand ceh, mai ales că în urmă cu trei-patru ani, fabricile din Cehia, ţara cu cel mai mare consum de bere per capita din Europa (160 de litri), abia experimentau "berea la PET", iar în 2008-2009 segmentul nu ajungea nici la 0,05% din piaţă. Din peste 16 milioane de hectolitri de bere vânduţi în 2008 în Cehia, vânzările în ambalaj PET au fost de 7.403 hectolitri.

De cealaltă parte, cifrele arată că în România acest tip de ambalaj face legea şi a ajuns să reprezinte jumătate dintr-o piaţă de aproape 17 milioane de hectolitri anual. În 2000 PET-ul acoperea doar 2% din piaţa locală. Alte state europene în care acest tip de ambalaj are o prezenţă mai puternică sunt Germania, Serbia sau Ucraina.

Mai mult, PET-ul contribuie la situarea României în topul celor mai ieftine pieţe de bere în retail. Un raport pe industria berii realizat de com­pania Ernst & Young şi publicat pe site-ul Asociaţiei Bera­ri­lor Europeni arată că România se află pe locul trei în topul pieţelor unde consumatorii găsesc cea mai ieftină bere, atât în retail, cât şi în res­ta­u­rante şi baruri, fiind devansată doar de Cehia şi Bulgaria. Astfel, un litru de bere cum­părat din magazine în România costă 0,8 euro, aproa­pe cât în Bulgaria (0,79) şi Cehia (0,75%), şi la ju­mătate faţă de media euro­pea­nă de 1,7 eu­ro/litru, după cum arată datele studiului citat. Pre­zenţa puternică a PET-ului în industria lo­cală de bere face însă ca peste 70% din con­su­mul de bere să aibă loc acasă, spre deosebire de Cehia, unde restaurantele şi pu­burile acoperă ju­mă­tate din consum. Astfel, ro­mânii dau anual aproa­pe un miliard de euro pe berea cumpă­ra­tă din retail, în timp ce în Ce­hia valoarea aces­tui segment de piaţă este de 575 mil. euro, po­trivit raportului Ernst & Young.

În 2007-2008 cehii nu auziseră de berea la PET, dar experienţa din România sau Bulgaria a multinaţionalelor care fac jocurile în industrie pe toate pieţele din Est (Heineken, AB InBEV, Carlsberg sau SABMiller) a făcut ca liniile de îmbuteliere a berii la PET să apară încet, încet şi în fabricile din Cehia sau Ungaria.

În 2011 berăria Staro­pramen a anun­ţat că a vân­dut 85.000 de hec­to­­litri de bere la PET cu un an în ur­­mă, de patru ori mai mult decât în 2009, potrivit site-­ului ceeretail.com. Volu­mul este extrem de redus, ţinând cont că în România cantitatea anua­lă de bere vândută în amba­laj PET este de 8-9 milioane de hectolitri, dar semnalul este puternic. Compania nu avea însă în 2011 facilităţi de îmbuteliere a berii la PET, astfel că producţia a venit din Ungaria.

Cehia se află astăzi în ceea ce priveşte consumul de bere la PET acolo unde era România în anul 2000, când 2-3% din vânzări se realizau în acest tip de ambalaj, dar rezultatele Staropramen în România i-ar putea determina pe cehi să investească în linii de îmbuteliere locale, mai ales în situaţia în care consumul pe această nişă de piaţă va fi în creştere.

Revoluţia pe care acest tip de ambalaj a generat-o în industria berii din România a făcut ca un alt producător ceh, Plzensky Prazdroj, să pună pe picioare o linie de îmbu­teliere pentru acest tip de ambalaj. Motivul acestei investiţii? "Răspunsul la o cerere în schimbare din partea consumatorilor cehi şi a unei nevoi în creştere de a consuma bere în ambalaje mai practice."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO