Companii

Şeful pe auto al Rădăcini: „Zăhărelul“ primei de casare ar trebui completat de „biciul“ taxelor pe maşini vechi

Şeful pe auto al Rădăcini: „Zăhărelul“ primei de casare ar trebui completat de „biciul“ taxelor pe maşini vechi
10.08.2010, 23:59 698

Nicolae Sorescu, şeful diviziei auto a grupului Rădăcini, careinclude dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Suzuki, Saab şi Mazda,spune că în paralel cu programul "Rabla" Executivul trebuie săimple­menteze un nou sistem de taxare a importurilor de maşini lamâna a doua, dar şi a celor deja existente pe piaţă, în funcţie deemisiile de dioxid de carbon, după modelul vest-european.
"Cei din Vest au venit cu biciul şi zăhărelul. Zăhărelul era primade casare, iar biciul reprezenta taxa pe emisiile de dioxid decarbon. La maşinile vechi sunt taxe atât de mari, încât într-unan-doi plăteşti cât valorează maşina şi atunci toţi au apelat laprogramul de casare", spune Sorescu.
Declaraţia vine în contextul în care vânzările de maşini noi aucontinuat să scadă cu 25% în prima jumătate a acestui an, încondiţiile în care piaţa a fost subvenţionată de către Executivprintr-un program "Rabla" în care prima ajunge la 2.700 de euro -prin casarea a trei maşini mai vechi de zece ani, cu 200 de euromai mare decât cea din programul de casare german.
În ceea ce priveşte piaţa second-hand din România, aceasta a ajunsacum la peste două treimi din totalul înmatriculărilor de maşininoi, cu toate că în Germania s-a înregistrat o creştere apreţurilor pentru maşinile second-hand mai noi de 4 ani. Pe acestfond, există persoane care cumpără pe firmă maşini din Vest pentrua evita plata TVA, taxă de care sunt scutiţi şi când aduc maşina înRomânia.
"Este ilegal pentru că se eludează plata TVA. În mod normal maşinatrebuia să ajungă în România şi să se plătească taxa pe valoareaadăugată. Singura măsură sigură pentru a se evita acest lucru ar fica pentru orice maşină second-hand care intră în ţară să seplătească TVA", a spus Sorescu.

Cashul nu este întotdeauna soluţia
În condiţiile în care atât în 2009, cât şi în 2010 dea­lerii autoau apelat la discounturi cât mai mari pentru a reduce stocurile şia obţine cash, nu întotdeauna banii lichizi reprezintă soluţia înopinia şefului diviziei auto a Rădăcini. El spune că în piaţă potexista fluctuaţii ale cursului valutar care să determine pierderimai mari decât în cazul în care banii stau imobilizaţi într-un parcauto.
"În 1997 noi am avut lei, şi de la un curs de 4.000 de lei pentruun dolar se estima că va creşte la 6.000 de lei şi s-a ajuns la7.000 de lei pentru un dolar. La vremea respectivă noi am avut 50de maşini în stoc, în valoare de aproape 500.000 de dolari,echivalentul a 2 miliarde de lei. După devalorizare, maşinile aurămas la 500.000 de dolari, dar banii ar fi ajuns la 285.000 dedolari", a spus Sorescu.
Aproape aceeaşi formulă a fost utilizată de dealeri şi când leuls-a devalorizat de la 3,3-3,4 lei pentru un euro, la peste 4 lei,aceştia având posibilitatea oferirii unor discounturi mai mari lapreţul în euro al maşinilor, profitând de diferenţa de curs dinmomentul achiziţiei maşinilor de la producător şi momentul efectival vânzării către clientul final.
O revenire a vânzărilor s-a înregistrat în ceea ce priveşte marcaChevrolet în cadrul dealerului Rădăcini Motors, în condiţiile încare aceasta a lansat două noi modele care au echilibrat vânzărilemărcii.
"Anul trecut în aceeaşi perioadă 70% din vânzări erau reprezentatede Aveo, acum Cruze şi Spark au împărţit în trei vânzările", aexplicat Sorescu.
Cumulat, există un stoc de maşini în valoare de aproape 3 mil. europentru mărcile Opel şi Chevrolet.
"În condiţiile în care piaţa a căzut cu 54%, noi am scăzut lavânzări cu 34% ca număr de maşini. Fiecare maşină are şi componentafinanciară", a spus el.
Cifra de afaceri a diviziilor auto ale grupului Ră­dăcini aînregistrat anul trecut un declin de aproape 30%, de la 93,5 la 65mil. euro potrivit datelor de pe Registrul Comerţului.
În acelaşi timp, profitul companiilor a scăzut cu 53%, la aproape 4mil. euro, dar în condiţiile în care mulţi dealeri auto auînregistrat anul trecut pierderi. "În 2008 s-au vândut foarte multemaşini, iar în 2009 acestea au venit în service, de aceeabusinessul nu a scăzut în acelaşi ritm cu vânzările de maşini. Amavut şi profit anul trecut, nu am pierdut bani. Am primit din piaţăinclusiv oferte să cumpărăm noi alţi dealeri auto, dar noi să fimcumpăraţi nu", a spus Sorescu.
În 2008 grupul Rădăcini a comercializat pe piaţa locală aproape4.000 de unităţi, iar în 2007 peste 5.000 de maşini.
Dealerul Opel-Chevrolet admite că a realizat şi reexporturi, încondiţiile în care pentru maşinile din stoc nu mai exista aproapedeloc cerere. Dar, în acelaşi timp, au fost achiziţionate stocuride la dealerii din Ucraina care pe acelaşi fond de criză au închisafacerea şi au vândut la preţuri reduse semnificativ.
"Maşinile pe motorină aveau în 2008 aproape
60-70% din vânzările noastre. Anul trecut au scăzut la aproximativ30%. Ucraina, spre exemplu, este o piaţă de maşini pe benzină", asubliniat Sorescu.

Grupul va lansa franciza Domino's Pizza
Grupul Rădăcini va lansa luna aceasta franciza Domino's Pizza, celde-al doilea lanţ de pizzerii din Statele Unite, după ce licenţa afost achiziţionată de omul de afaceri Ali Madadi, cel carecontrolează Rădăcini, potrivit unor surse din piaţă.
Domino's Pizza va deschide un centru de livrări în partea de nord aCapitalei. Astfel, brandul american va intra cu serviciul delivrări de pizza pe o piaţă unde este prezent de peste doi aniprin­ci­pa­lul său concurent la nivel mon­dial Pizza Hut Delivery(PHD).
Decizia de a investi într-un business în industria alimentară avenit în condiţiile în care şi dea­lerii auto ai grupului auefec­tuat reduceri de personal, după ce piaţa auto a scăzut cupeste 50% la nivelul anului trecut. O parte dintre aceştia vortrece de la posturi în cadrul unui centru auto la noul business,potrivit ace­loraşi surse.
În total, grupul Rădăcini are aproxi­mativ 600 de oameni, după ceanul trecut au plecat 40-50 de angajaţi.
În industria alimentară grupul controlat de Ali Madadi a maideţinut anterior o fabrică de ketchup din apropierea Capitalei, darcare a fost închisă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO